PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Seria Atos - nowy oręż Claasa

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 18-09-2015 10:46

Tagi:

Po sukcesach w segmencie ciągników o dużej mocy Claas chce zwiększyć swój udział także w klasie mniejszych maszyn. Orężem w walce o klienta jest szeroki wybór ciągników do 140 KM, w tym nowa seria Atos.



Minęło 12 lat, od kiedy Claas przejął fabrykę ciągników Renault w Le Mans we Francji. Od tamtej pory firma osiągnęła szereg spektakularnych sukcesów - głównie w segmencie ciągników dużej mocy. Ciągniki z serii Axion, Xerion i Arion to laureaci wielu prestiżowych konkursów. Co najważniejsze, maszyny zyskały również uznanie wśród szerokiego grona rolników. Kontynuując rozwój tej linii produktowej, Claas postanowił teraz położyć mocny nacisk na najbardziej popularny zakres mocy - do 140 KM. - W zakresie kombajnów czy sieczkarni mamy bardzo duże doświadczenie w produkcji i sprzedaży, wypracowaliśmy dobrą renomę na rynku europejskim. Ciągniki, zwłaszcza o mniejszych mocach, to dla nas duże wyzwanie. Chcemy mieć pełne portfolio z jak najlepiej postrzeganymi przez klientów produktami - mówi Paweł Olech, dyrektor handlowy Claas Polska.

PEŁEN PAKIET KOMPAKTÓW

Ciągniki o mocy do 140 KM to aż 80 proc. sprzedaży wszystkich traktorów w Polsce. Nic więc dziwnego, że każdy producent chce być tutaj obecny, co jednocześnie tworzy mocną konkurencję. W jaki sposób Claas chce zwiększyć grono klientów w tym obleganym przedziale mocy? Przede wszystkim przez szeroki wybór ciągników i konfiguracji. Osoby poszukujące ciągnika o mocy w zakresie 70-140 KM będą mogły wybierać spośród aż czterech serii: Nexos, Elios, Arion 400 i nowej - Atos. Jak uważają przedstawiciele firmy Claas, kluczem jest dopasowanie maszyny do konkretnych potrzeb użytkownika. Inny ciągnik będzie przeznaczony szczególnie dla tych, którzy prowadzą produkcję zbóż, inny - dla hodowców, a jeszcze inne wymagania mają rolnicy prowadzący sad czy inne działy specjalne produkcji rolnej.

Seria Atos zastąpi oferowane do tej pory ciągniki Axos, których sprzedaż na rynkach europejskich dobiega końca (ze względu na obowiązujące normy spalin, pozostałe sztuki będą mogły być rejestrowane jeszcze w 2016 r.). Atos powstaje w kooperacji z Grupą Same Deutz-Fahr. To, że maszyny pochodzą z taśm produkcyjnych SDF, wynika przede wszystkim m.in. z dużego zaangażowania Claasa w rozwój i produkcję pozostałych ciągników oraz pełnego wykorzystania własnych mocy produkcyjnych i konstrukcyjnych.

Nowa seria obejmuje sześć modeli w zakresie mocy 76-109 KM (wg normy ECE R 120). Trzy modele - o oznaczeniu 200 - to maszyny 3-cylindrowe (2,9 l), pozostałe trzy - o oznaczeniu 300 - to ciągniki wyposażone w jednostki 4-cylindrowe (3,8 l). Różnicę między maszynami można dostrzec już na zewnątrz. "Trzysetki" są nieco większe (da się to zauważyć po wstawce między maską a kabiną). Długość ciągników to 4,23 m, a rozstaw osi - 2,4 m. Dla "dwusetek" jest to odpowiednio: 4 i 2,3 m. W pierwszym przypadku - na 34-calowych kołach - wysokość maszyn sięga 2,71 m, w drugim - na kołach 30-calowych - 2,58 m. Wraz z gabarytami zmienia się również masa maszyn. W przypadku najmocniejszego Atosa 350 sięga ona 4,5 tony, modele 3-cylindrowe są o ponad tonę lżejsze.

W wyglądzie nowych ciągników uwagę zwracają 4-słupkowe, obszerne kabiny oraz osłona silnika - bliźniaczo podobna do ciągników z większej serii Arion 400. Z przodu niej znajdziemy pary soczewkowych świateł roboczych. Pomocnicze oświetlenie znajduje się również przy frontowych słupkach i dachu kabiny.

DOPASOWANY DO POTRZEB

Ciągniki serii Atos wyróżnia przede wszystkim bogata paleta konfiguracji, z których do najważniejszych można zaliczyć szeroki wybór przekładni napędowych. Maszyny są oferowane w podstawowych wersjach z mechanicznymi skrzyniami biegów, poczynając od 10-stopniowej (5 biegów w 2 zakresach) z mechanicznym rewersem. W dalszej kolejności są to przekładnie z dwoma i trzema biegami zmienianymi pod obciążeniem: Twinshift i Trishift. Ta druga dysponuje aż 60 biegami do przodu i tyloma samymi wstecz. Do tego dochodzi także przycisk wysprzęglający przy zmianie głównych przełożeń. Każda z przekładni może być dodatkowo wyposażona w sprzęgło przekładni nawrotnej z elektrohydraulicznym rewersem. Przy opcji z rewersem elektrohydraulicznym standardem jest regulacja czułości działania mechanizmu zmiany kierunku jazdy.

Ważnym elementem jest funkcja Smart Stop umożliwiająca zatrzymanie ciągnika za pomocą hamulca (maszyna rusza po jego zwolnieniu). Ten dodatek z pewnością docenią użytkownicy ciągników współpracujących z ładowaczem czołowym, a przy niektórych pracach polowych, np. pracujący z prasą belującą.

Osoby, które zamierzają intensywnie wykorzystywać ciągnik z narzędziami zasilanymi z układu hydraulicznego ciągnika, powinny zastanowić się nad opcjonalnym, elektrohydraulicznym sterowaniem wydatku oleju (dostępnym dla jednej pary gniazd). Ciekawym wyposażeniem jest funkcja 60 Eco. W konfiguracji z tym rozwiązaniem w układzie hydraulicznym pracują dwie pompy o łącznym, maksymalnym wydatku 60 l/min, który jest osiągany już przy 1600 obr./min. Przy standardowej pompie 55 l/min największa wydajność jest osiągana przy maksymalnych obrotach silnika. Rozwiązanie 60 Eco pozwala więc pracować z pełną wydajnością przy niskich obrotach silnika, oszczędzając tym samym paliwo.

Listę wyposażenia powiększa także możliwość skonfigurowania WOM aż z 5 prędkościami obrotów wału (dodatkowo również z prędkością zależną) oraz funkcją jego automatycznego wyłączania. Kolejnym elementem jest elektrohydrauliczne sterowanie tylnym TUZ oraz załączana przyciskiem funkcja redukująca ilość obrotów kołem kierownicy do pełnego skrętu.

"ŻWAWE" SILNIKI

Silniki to nowoczesne jednostki FarMotion (produkt Grupy Same Deutz-Fahr). Charakterystyczny, wąski korpus jednostek wpłynął na wysoką zwrotność (szeroki kąt skrętu przednich kół). Ponadto dzięki "szczupłej" budowie motoru konstruktorom udało się zgrabnie zabudować cały osprzęt silnika. Osłona silnika nie jest "przerośnięta", z przodu jest skierowana w dół, dzięki czemu uzyskano dobrą widoczność na przednie koła i TUZ.

Za dostarczenie paliwa do cylindrów odpowiada układ wtrysku common rail, który tłoczy olej napędowy z ciśnieniem dochodzącym nawet do 2000 barów, co jest parametrem wyjątkowo wysokim w tej klasie mocy ciągników. Silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, m.in. dzięki zastosowaniu 7-drożnych wtryskiwaczy i wałków wyrównoważających. W spełnieniu normy emisji spalin Stage 3B pomocny jest układ EGR i bezobsługowy katalizator oksydacyjny DOC. Takie rozwiązanie wyeliminowało konieczność zastosowania filtra cząstek stałych DPF.

Trzeba przyznać, że silniki rzeczywiście charakteryzują się wysoką kulturą pracy i żwawo reagują na wciśnięcie pedału przyspieszenia już z najniższych obrotów. Mieliśmy okazję to sprawdzić podczas kilkugodzinnych testów polowych podczas prezentacji nowych modeli. Na uwagę zasługuje również funkcja programowania obrotów silnika. Jednym przyciskiem ustala się obroty, na jakich silnik ma wykonywać daną pracę i tym samym guzikiem się ją aktywuje lub wyłącza. Jest to element oferowany w standardzie dla każdego modelu ciągnika serii Atos. W standardowym wyposażeniu nie zabrakło również kilku "drobnych" elementów, które jednak w znaczący sposób wpływają na komfort pracy. Zalicza się do nich przede wszystkim elektrohydrauliczne załączanie WOM oraz napędu na przednie koła i blokady mechanizmów różnicowych.

Ciągniki Claas Atos trafią do sprzedaży jeszcze tej jesieni. Pierwsze, demonstracyjne ciągniki już trafiły do dilerów. Oficjalna prezentacja odbędzie się natomiast podczas zbliżających się targów Agro Show.

 

Artykuł pochodzi z numeru 9/2015 miesięcznika Farmera.

Zamów prenumeratę

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • T.B. 2015-09-18 12:14:43
    Chiny zrobiły się za drogie, więc trzeba się przyzwyczaić do Indii.
  • adi 2015-09-18 11:02:57
    należy nadmienić iż silnik Farmotion produkowany jest w Indiach
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.71.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!