Minęło 12 lat, od kiedy Claas przejął fabrykę ciągników Renault w Le Mans we Francji. Od tamtej pory firma osiągnęła szereg spektakularnych sukcesów - głównie w segmencie ciągników dużej mocy. Ciągniki z serii Axion, Xerion i Arion to laureaci wielu prestiżowych konkursów. Co najważniejsze, maszyny zyskały również uznanie wśród szerokiego grona rolników. Kontynuując rozwój tej linii produktowej, Claas postanowił teraz położyć mocny nacisk na najbardziej popularny zakres mocy - do 140 KM. - W zakresie kombajnów czy sieczkarni mamy bardzo duże doświadczenie w produkcji i sprzedaży, wypracowaliśmy dobrą renomę na rynku europejskim. Ciągniki, zwłaszcza o mniejszych mocach, to dla nas duże wyzwanie. Chcemy mieć pełne portfolio z jak najlepiej postrzeganymi przez klientów produktami - mówi Paweł Olech, dyrektor handlowy Claas Polska.

PEŁEN PAKIET KOMPAKTÓW

Ciągniki o mocy do 140 KM to aż 80 proc. sprzedaży wszystkich traktorów w Polsce. Nic więc dziwnego, że każdy producent chce być tutaj obecny, co jednocześnie tworzy mocną konkurencję. W jaki sposób Claas chce zwiększyć grono klientów w tym obleganym przedziale mocy? Przede wszystkim przez szeroki wybór ciągników i konfiguracji. Osoby poszukujące ciągnika o mocy w zakresie 70-140 KM będą mogły wybierać spośród aż czterech serii: Nexos, Elios, Arion 400 i nowej - Atos. Jak uważają przedstawiciele firmy Claas, kluczem jest dopasowanie maszyny do konkretnych potrzeb użytkownika. Inny ciągnik będzie przeznaczony szczególnie dla tych, którzy prowadzą produkcję zbóż, inny - dla hodowców, a jeszcze inne wymagania mają rolnicy prowadzący sad czy inne działy specjalne produkcji rolnej.

Seria Atos zastąpi oferowane do tej pory ciągniki Axos, których sprzedaż na rynkach europejskich dobiega końca (ze względu na obowiązujące normy spalin, pozostałe sztuki będą mogły być rejestrowane jeszcze w 2016 r.). Atos powstaje w kooperacji z Grupą Same Deutz-Fahr. To, że maszyny pochodzą z taśm produkcyjnych SDF, wynika przede wszystkim m.in. z dużego zaangażowania Claasa w rozwój i produkcję pozostałych ciągników oraz pełnego wykorzystania własnych mocy produkcyjnych i konstrukcyjnych.

Nowa seria obejmuje sześć modeli w zakresie mocy 76-109 KM (wg normy ECE R 120). Trzy modele - o oznaczeniu 200 - to maszyny 3-cylindrowe (2,9 l), pozostałe trzy - o oznaczeniu 300 - to ciągniki wyposażone w jednostki 4-cylindrowe (3,8 l). Różnicę między maszynami można dostrzec już na zewnątrz. "Trzysetki" są nieco większe (da się to zauważyć po wstawce między maską a kabiną). Długość ciągników to 4,23 m, a rozstaw osi - 2,4 m. Dla "dwusetek" jest to odpowiednio: 4 i 2,3 m. W pierwszym przypadku - na 34-calowych kołach - wysokość maszyn sięga 2,71 m, w drugim - na kołach 30-calowych - 2,58 m. Wraz z gabarytami zmienia się również masa maszyn. W przypadku najmocniejszego Atosa 350 sięga ona 4,5 tony, modele 3-cylindrowe są o ponad tonę lżejsze.