Jak wyjaśnia Lech Bieżuński z APV Polska, AW300 P3 to odpowiedź na zapotrzebowanie klientów na urządzenie będące pośrednim rozwiązaniem między prostymi modelami GS (brona z siewnikiem bez wału), a rozbudowaną i ciężką serią GP (brona z 4 rzędami rzędów, z wałem włóką i siewnikiem). Do pracy z 3-metrowym urządzeniem wystarczy ciągnik o mocy 75 KM.

Nowe urządzenie – o szerokości roboczej 3 m – mogliśmy zobaczyć podczas pracy na pokazie polowym zorganizowanym przez firmę Agrotechnika z Cicibora Dużego k. Białej Podlaskiej, który odbył się 29 maja br.).

Z przodu agregatu znajdują się dwa rzędy zębów o grubości 12 mm. Przy podsiewie zęby zruszają darń, lekko otwierają glebę, tak aby nasiona miały z nią bezpośredni kontakt. Zarówno głębokość pracy zębów jak i kont ich natarcia jest regulowany.

Za zębami znajdują się dysze siewnika z płytkami rozpraszającymi materiał siewny. Nasiona ze zbiornika, który w prezentowanej wersji ma pojemność 300 l (dostępne są zbiorniki od 120 do 500 l), są transportowane pneumatycznie. Napęd dmuchawy jest elektryczny z instalacji 12V ciągnika. Dzięki temu obroty wirnika dmuchawy są niezależne od obrotów silnika.

Ponadto takie rozwiązanie daje możliwość precyzyjnej kontroli i regulacji parametrów pracy. Sterownik urządzenia pozwala na przykład na ustawienie dawki wysiewu zależnie od prędkości pracy agregatu (na podstawie sygnału z radaru, wskazań ciągnika lub GPS).

Inną ciekawą opcją jest wyposażenie w czujnik podnoszenia ramion tylnego TUZ, dzięki czemu siewnik wyłączy się na uwrociach gdy maszyna zostanie podniesiona.

- Na końcu zestawu znajduje się wał, z zębatymi żeliwnymi pierścieniami. Ze względu na to, że pierścienie są różnej średnicy (do drugi pierścień jest luźno mocowany), wał bardzo dobrze kopiuje nawet najmniejsze nierówności terenu i nie ma tendencji do oklejania – tłumaczy Lech Bieżuński.

- Jest to zestaw, który możemy wykorzystać zarówno do siewu czystego, jak i podsiewu – podsumowuje przedstawiciel APV Polska.

Cena katalogowa zaprezentowanego modelu APV AW300 P3 wyposażonego m.in. w zbiornik o poj. 300 l oraz kontrolę prędkości i czujniki położenia TUZ, to około 11,5 tys. euro netto