PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Słabe wyniki Ursusa. Branża odczuwa odwoływania przez ARiMR wcześniej ogłoszonych naborów

 Słabe wyniki Ursusa. Branża odczuwa odwoływania przez ARiMR wcześniej ogłoszonych naborów Karol Zarajczyk; Fot. PTWP
www.portalspozywczy.pl

Autor: portalspożywczy.pl

Dodano: 12-05-2018 06:22

Tagi:

Ursus wypracował w 2017 r. 277,6 mln zł przychodów ze sprzedaży oraz 19,4 mln zł straty netto. W analogicznym okresie poprzedniego roku przychody spółki wyniosły: 344,4 mln zł a zysk netto 22,9 mln zł.



Strata Ursus SA była spowodowana spadkiem przychodów ze sprzedaży krajowej, wynikającej z zupełnego rozkładu funkcjonowania systemu dopłat dla polskich rolników, które są w wyłącznej gestii Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Jak informuje zarząd spółki w raporcie cała branża odczuwa negatywne skutki odwoływania przez ARiMR wcześniej ogłoszonych naborów, co skutkuje wstrzymywaniem dotacji stymulujących zakupy maszyn i ciągników przez rolników. Na dzień dzisiejszy (w połowie przedostatniego roku bieżącej perspektywy) realizacja płatności z budżetu w dyspozycji ARiMR w zakresie Modernizacji gospodarstw rolnych na lata 2014-2020 wynosi tylko 7% z przyznanych na ten cel 9,8 mld złotych. W związku z czym rynek ciągników i przyczep zmniejszył się o ponad połowę, ponieważ rolnicy wstrzymują się z decyzjami inwestycyjnymi do momentu otrzymania płatności. Pomimo takich okoliczności Spółka przeprowadziła działania inwestycyjne i rozwojowe w obszarze poszerzania oferty produktowej, rozwoju kompetencji sprzedażowych oraz inwestycji. Uruchomienie dopłat unijnych z PROW 2014-2020 w roku 2018 niewątpliwie przełoży się na zdecydowany wzrost sprzedaży krajowej nie tylko ciągników, ale również i maszyn rolniczych produkowanych przez Ursus SA, co znajdzie znaczące odbicie w wynikach sprzedaży 2018 roku. Łączne środki publiczne przeznaczone na realizację PROW 2014-2020 wynoszą 13 612 211 428 euro - czytamy w komunikacie.

Spadek sprzedaży eksportowej w znacznym stopniu spowodowany był opóźnieniami z tytułu realizacji kontraktu w Tanzanii, a także jego niższą rentownością wynikającą z niekorzystnej relacji kursu dolara amerykańskiego (waluty rozliczeniowej kontraktów) w stosunku do kursu złotego. W związku z opóźnieniami płatności wynikającymi w głównej mierze z opieszałości urzędniczej spółka nie jest w stanie prowadzić skutecznej polityki zabezpieczeń ze względu na niemożliwość przewidzenia daty wpływu należności od partnera afrykańskiego. Spóźnienia względem terminów płatności wahały się pomiędzy 6 a 12 miesięcy.

- Dalsza realizacja strategii sprzedaży na kontynencie Afrykańskim jest uzależniona od kredytów udzielanych przez Rząd Polski krajom Afryki. Polska, na mocy zobowiązań wynikających z członkostwa w OECD zobowiązana jest w ramach pomocy wiązanej do wspierania rozwoju między innymi rolnictwa w krajach najuboższych. W ramach tej pomocy Polska udzieliła Etiopii i Tanzanii kredytu na zakup m.in. ciągników i maszyn, których dostawcą była spółka Ursus SA. Spółka Ursus jest często wybierana przez kraje Afryki ze względu na swoją szeroką ofertę produktową, wieloletnie doświadczenie w produkcji ciągników i maszyn dla rolnictwa oraz elastyczność oferty (produkty, części zamienne, centra serwisowe, hale produkcyjne, szkolenia, transfer know-how). Niestety w roku 2017 proces ten został znacząco spowolniony ze względu na zawirowania biurokratyczne. Warto przy tym zaznaczyć, że kontrakty Ursus SA realizowane w ramach pomocy OECD nie są finansowane bezpośrednio przez Rząd Polski. Jest to realizacja zobowiązań jakie państwo polskie ma wobec wspólnoty OECD, w ramach których musi przekazywać część swojego budżetu na pomoc krajom słabo rozwiniętym.

Największymi inwestycjami Ursus SA w minionym roku były niedawno powołane do życia jej spółki dystrybucyjne URSUS Wschód Sp. z o.o. oraz URSUS Zachód Sp. z o.o., które wraz z końcem roku 2017 zostały skonsolidowane w jedną dużą spółkę funkcjonującą pod nazwą Ursus Dystrybucja Sp. z o.o. W szybki rozwój firm w ub.r. Ursus SA zainwestowała blisko 25 mln zł, które znajdują się w obrocie. Dzięki tak zakrojonej inwestycji, spółki w roku 2017 wygenerowały ponad 80 mln zł przychodu. URSUS Dystrybucja jest wyłącznym dystrybutorem ciągników i maszyn rolniczych marki Ursus na podległym obszarze obejmującym 80 proc. powierzchni kraju. Na koniec roku 2017 r. sieć dealerów powiązanych z Ursus Dystrybucją wynosiła 20 podmiotów i do dnia dzisiejszego sukcesywnie rośnie. Warto zaznaczyć, że pracuje tam podobnie jak w punktach własnych Dystrybucji wyspecjalizowany personel, w tym obsługi serwisowej i przedstawicieli handlowych. Dodatkowym atutem jest uzupełnienie oferty handlowej Ursusa przez wyroby innych producentów maszyn rolniczych oraz części zamienne tj. oleje, filtry, łożyska, akumulatory itp.
Niezmiernie ważnym elementem realizacji strategii Ursus SA w mijającym roku była inwestycja w elektromobilność. Spółka Ursus Bus dzięki nakładom finansowym poniesionym w II i III kwartale roku 2017 zgromadziła na koniec omawianego okresu portfel zamówień na prawie 200 mln zł. Ich realizacja odbywać się będzie sukcesywnie począwszy od końca pierwszego półrocza roku 2018. Wygenerowana przez spółkę strata wynikała z konieczności poniesienia kosztów rozwojowych oraz działań promocyjnych podejmowanych w kraju i za granicą w celu zapewnienia pozyskania kontraktów w przyszłych kwartałach.

Jak informuje zarząd Ursusa w raporcie w przyszłych kwartałach 2018 r. Ursus S.A. zamierza kontynuować ekspansję na rynkach zagranicznych oraz planuje umacniać pozycję krajowego lidera w segmencie maszyn rolniczych. W bieżącym roku spółka planuje przeznaczyć 15,5 mln zł na poszerzenie oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego oraz centrum badawczego URSUS R&D w Lublinie. Z tej kwoty 6,8 mln zł zostanie przeznaczone na kontynuację realizacji projektu, którego efektem ma być stworzenie i wdrożenie do produkcji seryjnej układu przeniesienia napędu VIGUS. Ponadto spółka zamierza przeznaczyć 3,9 mln zł na badania i rozwój oraz 3,2 mln zł na modernizację parków maszynowych. Ursus SA nie zapomina przy tym o dalszej rozbudowie oferty produktowej.

- Spółka duże nadzieje pokłada w projekcie Ursus ELVI. Na ten moment gotowy jest model biznesowy, który pozwoli zamortyzować wysokie ceny baterii elektrycznych, co w połączeniu z wszechstronnym zastosowaniem tego pojazdu może przełożyć się na jego szybką popularyzację. Do Ursusa coraz częściej trafiaja zapytania o jego produkcję. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju współpracuje z samorządami, zachęcając je do wymiany taboru na elektryczny, wytwarzając w ten sposób popyt, na który Spółka jest w stanie odpowiedzieć - informuje zarząd spółki w komunikacie.

Ursus S.A. to największy polski producent ciągników i maszyn rolniczych oraz lider segmentu elektromobilności z marką o ponad 120-letniej tradycji mechanizacji polskiego rolnictwa. Spółka oferuje szeroką gamę pojazdów, maszyn i urządzeń wytwarzanych dla potrzeb rolnictwa w kraju i na świecie. Równolegle spółka rozwija segment transportu miejskiego oferując ok. 10 modeli autobusów i trolejbusów miejskich, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. W 2016 spółka wygrała dwa przetargi na dostarczenie środków transportu miejskiego do Torunia i Warszawy. W 2017 roku spółka Ursus Bus zebrała zamówienia na 100 pojazdów (85 autobusów i 15 trolejbusów) dla sześciu różnych miast: Szczecinka, Katowic, Zielonej Góry, Lublina, Środy Śląskiej i Łomianek.

Spółka posiada obecnie trzy zakłady produkcyjne: w Dobrym Mieście, w Opalenicy i największy w Lublinie, gdzie zatrudnia łącznie około 800 osób. Ursus produkuje rocznie ok. 1,5 tysiąca ciągników i kilka tysięcy maszyn rolniczych sprzedawanych w Polsce i na świecie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (19)

  • vbn 2018-05-16 21:21:57
    Firma pada bo dofinansowania EU zostały przyblokowane? To ja się teraz pytam: Co będzie z rolnictwem w Polsce, jak dofinansowania EU się skończą? Żywność pójdzie o 50% w górę, czy jednak rolnik zostanie bez wsparcia z właśnie zaczynającym się psuć zachodnim sprzętem (i serwisami producentów tego sprzętu), pozyskanym w ramach wsparcia na modernizację? Opcja pierwsza=ludzie na ulicach, opcja druga=rolnicy na ulicach.
  • romek 2018-05-14 17:53:19
    Tak kończy się cwaniactwo pana prezesa wszak serwis sprzedaje maszyny a oni każdą awarię zwalali na winę rolnika serwis kuleje totalnie i tak długo ślizgali się na plecach chłopa. A teraz przyszła kryska na matyska
  • Zenon 2018-05-14 13:09:10
    Takie życie montowni. Ani renoma ani innowacje nie ratują, tylko niska cena i ewentualnie jakieś rządowe kontrakciki
  • rolas 2018-05-14 11:41:48
    Jakiś deal z chińskim producentem już mają, więc jak d00pnie tutaj, to firmę cyk! do żyda, znaczy się chińczyka i to już nie będzie problem zarządu a co wyciągnęli z dopłat UE/PL to ich i nikt im nie zabierze bo bezpiecznie ewakuowane na konta w różnych odległych krajach ekskolonialnych
  • baca56 2018-05-13 23:01:44
    W Polsce kiepsko, bo nie ma unijnych dopłat do ciągników. W Afryce kiepsko, bo nie ma polskich kredytów dla Afrykanów na ciągniki z Ursusa.
    Jakiś dealer próbował mi wcisnąć ostatnio rewelacyjną belarkę z Ursusa - prosiłem go o dokładne dane techniczne, instrukcję obsługi, katalog części - przywoził za każdym razem jedynie lśniące monidła na kredowym papierze, z której nic nie wynikało - to jest, rozumiem, efekt nakładów Ursusa na sieć sprzedaży. Kiedy w końcu go przycisnąłem,okazało się, że to czysta "Warfama" tylko pod nowym szyldem. Z ciekawostek: brak zamków na klapie, ogumienie R 15,5 (tak! nie 15,3 jak wiele rolniczych kół) i tak dalej...
    .......
    Ursus po reaktywacji miał potężny kredyt zaufania w postaci sentymentu starszych rolników i patriotycznego pragnienia młodych, żebyśmy mieli własną, polską markę. Już go w dużej części prze...putał.
  • Analityk 2018-05-13 10:12:35
    Dzisiaj firmę tworzy się od R&D. To
    determinuje konkurencyjność firmy.
    A kierownictwo firmy o tym nie ma
    zielonego pojęcia ponieważ nie mają
    żadnego doświadczenia z tego obszaru.
    Więc mamy to co mamy.
  • kzo 2018-05-12 18:11:53
    @lewar dziś tez kupisz c-360 z 1988 roku za 40 ton pszenicy. 🤣
  • Tony 2018-05-12 15:20:40
    Dziś rolnicy kupują takie marki ciągników jak Lamborghini, Ferguson czy Newholand. Ursusa kupują jedynie kraje afrykańskie.
  • Jak żyć? 2018-05-12 14:19:42
    Kiedyś każdego było stać na nowy traktor, czy miał 3ha czy 30ha, a teraz 15ha mało by dom utrzymać, a gdzie kupić coś a już nowy traktor to nawet marzeń nie starczy.
  • ajato 2018-05-12 12:48:14
    Jakość ursusa się nie zmieniła od zawsze, a ceny już jak za zachodnie ciągniki... unia się skończy to i łursus też.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.160.119
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!