PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

STEYR przekroczył 300 KM

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 10-01-2016 08:08

Tagi:

Duża moc i potężne możliwości wyposażenia, a jednocześnie wszechstronnie i kompaktowo - taka ma być nowa seria Terrus ciągników marki Steyr. Maszyny podnoszą poprzeczkę mocy austriackich ciągników do ponad 300 KM.



Ciągnik Terrus 6300 CVT można zaliczyć do największych gwiazd na stoisku marki Steyr podczas listopadowych targów Agritechnica 2015. Nowa seria, w której skład wchodzą dwa modele: 6270 i 6300, stała się jednocześnie sztandarowym produktem w ofercie Steyra.

ZMODYFIKOWANE SILNIKI

Do tej pory najmocniejsze ciągniki Steyr CVT dysponowały silnikami z mocą znamionową sięgającą 260 KM. Wprowadzone dwa modele tworzące nową serię Terrus dysponują motorami generującymi moc znamionową na poziomie 270 i 300 KM (maksymalnie 313 KM przy obrotach silnika 2100 obr./min.). 6-cylindrowe jednostki napędowe to oczywiście produkt firmy FPT, należącej podobnie jak Steyr do Grupy Fiat. Co warto podkreślić, silniki nie mają funkcji chwilowej zwyżki mocy, czyli tzw. power boost, a za przystosowanie do obowiązujących norm emisji spalin odpowiada m.in. układ Hi-eSCR. Nie znajdziemy tutaj filtra cząstek stałych i układu recyrkulacji spalin. - Silniki korzystają tylko z technologii oczyszczania spalin Hi-eSCR, która zapewnia zarówno zgodność z normami emisji Stage IV, jak i najwyższą wydajność spalania. Wydajność ciągnika Terrus CVT potwierdzono właśnie w teście PowerMix przeprowadzanym przez niezależne towarzystwo DLG, w którym nowa maszyna uzyskała wynik 249 g/kWh - podkreśla Dan Stuart, szef marketingu produktu.

Producent potwierdza, że 6,7-litrowy silnik pochodzi z ciągników Steyr CVT. Nie jest to do końca ta sama jednostka - dokonano w niej kilku ważnych zmian. Nowe są zawory, przeprojektowano także głowice, po to aby uzyskać wyższe ciśnienie podczas spalania. Ważną zmianą jest przekonstruowanie dolnej części silnika w ten sposób, że służy ona teraz po części jako rama, odciążając blok.

ZWARTA KONSTRUKCJA

To, co wyróżnia nową serię, to przede wszystkim stosunkowo niewielkie gabaryty jak na tak dużą moc. Traktory mają rozstaw osi wynoszący zaledwie 2995 mm, co wpływa pozytywnie na zwrotność, za to standardowa masa może wynosić 11 000 kg, a maksymalna masa brutto samego ciągnika - aż 16 000 kg. - Zależało nam na tym, aby uzyskać masę zbliżoną do ciągników Magnum, ale przy tym zachować bardziej kompaktową budowę. Jest to odpowiedź na zapotrzebowanie europejskich rolników, którzy podkreślali w naszych ankietach, że chcą mieć maszynę do wykonywania wszelkiego rodzaju prac polowych wymagających dużej mocy, ale jednocześnie dość kompaktową, dającą się również łatwo używać do transportu - mówi Marcin Ruppert, specjalista ds. produktu z polskiego oddziału marek Steyr i Case IH. Warto dodać, że seria Terrus ma odpowiednik wśród maszyn Case IH w postaci ciągników Optum.

W Terrusie CVT zastosowano oś przednią z zawieszeniem siodłowym, znaną z mniejszej serii CVT. Pochylone pod kątem 8 stopni dwa cylindry hydrauliczne pozwalają na pionowy skok zawieszenia w zakresie do 110 mm, co daje bardzo dobry komfort i stabilność podczas jazd drogami. Skrócona została także odległość pomiędzy przednią osią i przednim TUZ, co pozwoliło dodatkowo skrócić ciągnik i - jak uważa producent - lepiej rozłożyć masę.

CECHY UŻYTKOWE NA WYSOKIM POZIOMIE

Układ przeniesienia napędu w ciągniku to wyłącznie bezstopniowa przekładnia CVT. Jeśli chodzi o działanie i obsługę, jest ona bardzo podobna jak w serii ciągników Steyr CVT. Konstrukcyjnie skrzynia została poddana modyfikacjom - wzmocnieniu i zmianie przełożeń - stosownie do większych mocy. Od 30 m/h do 50 km/h dostępne są dwie opcje prędkości. Na biegu wstecznym w obu przypadkach można uzyskać prędkość maksymalnie 27 km/h. - W połączeniu z nową konstrukcją osi przedniej i tylnej, rozstawem osi 2995 mm i ogumieniem o średnicy 2,15 m (np. 710/75R42) przekładnia bezstopniowa zapewnia świetne właściwości trakcyjne - przekonuje Dan Stuart. Aby zwiększyć bezpieczeństwo pracy, ciągniki wyposażono w nową blokadę parkowania załączaną sprężynowo i zwalnianą hydraulicznie.

Tylny most sprawia wrażenie bardzo masywnego i solidnego. Nic dziwnego, ponieważ jest to element zaczerpnięty z serii Magnum ciągników Case IH. To łączy się również z potężnym udźwigiem - na poziomie 11 ton. Jak zaręcza Marcin Ruppert, rzeczywiście podnośnik jest w stanie tyle podnieść, co zostało sprawdzone podczas wewnętrznego testu. Standardowa pompa hydrauliczna dysponuje wydatkiem 165 l/min przy prędkości silnika 2100 obr./min. Z wyposażenia opcjonalnego można wybrać pompę o wydajności 220 l/min. Standardowo montowany tylny WOM ma cztery prędkości: 540 i 540 Eco oraz 1000 i 1000 Eco. Przedni WOM może mieć dwie prędkości, które można przełączać w kabinie. Wystarczy obrócić pokrętło, aby wybrać prędkość 1000 lub 1000 ECO.

WYPOSAŻENIE HIGH-END

Wśród ciekawych rozwiązań, w które Terrus CVT może być wyposażony, warto wymienić choćby system ABS. Nie jest to jednak rozwiązanie, które wyłącznie poprawia bezpieczeństwo jazdy po drodze, ale również przyda się w polu. ABS pomoże bowiem manewrować ciągnikiem, zacieśniając promień skrętu przez hamowanie tylnego wewnętrznego koła, nie blokując go.

System monitorowania ciśnienia w ogumieniu to kolejny element, w który można doposażyć ciągnik. Umożliwia on operatorowi nadzorowanie nawet 16 opon ciągnika i zaczepionych maszyn. Wyniki są wyświetlane na monitorze S-Tech 700, który w razie spadku ciśnienia poniżej ustalonej wartości zaalarmuje traktorzystę. W razie konieczności powietrze można dopompować za pomocą przyłącza zewnętrznego znajdującego się z tyłu ciągnika.

W wygodnej kabinie można znaleźć wspomniany monitor S-Tech 700 pracujący w standardzie Isobus Class II i Class III (opcjonalnie). Ten ostatni umożliwia współpracującym maszynom sterowanie pewnymi funkcjami ciągnika, takimi jak prowadzenie, prędkość jazdy do przodu, podnośnik hydrauliczny, WOM i sterowanie tylnymi zaworami hydraulicznymi. Aby dało się dokładnie prowadzić automatycznie, maszyny dostępne są z systemem RTK. Zgromadzone dane mogą być przesyłane na komputer w domu lub biurze bezprzewodowo, bez użycia pamięci USB.

Jeśli chodzi o komfort pracy, to poprawiają go mechaniczne amortyzatory kabiny oraz seria foteli klasy premium. W tym zakresie warto zwrócić uwagę na fotel Dual Motion z obrotowym zagłówkiem, możliwością regulacji dolnej poduszki fotela do przodu i do tyłu, elektrycznie regulowanym podłokietnikiem, skrętnym mocowaniem (pod kątem 15 stopni - dla wspomagania widoczności na zaczepione z tyłu narzędzia), podgrzewaniem i wentylacją siedzenia.

 

Artykuł pochodzi z numeru 12/2015 magazynu Farmer

Zamów prenumeratę

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • ajato 2016-01-10 13:07:37
    Czyli krótko mówiąc to samo co case i ciucholland. Nie ma to jak fiat.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.133.152
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!