Chcąc kupić niedrogi ciągnik o mocy na przykład 80 KM, nie sposób nie wziąć pod uwagę Pronara 82 A. I tu pojawia się pytanie: a może lepiej wybrać Belarusa 820? Wszak serca obydwu z nich są takie same, rodem z Białorusi, z tej samej fabryki traktorów z Mińska. Większa część podzespołów również jest identyczna. A cena? Cena jest na korzyść ciągnika z importu. Różnica może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych. Który ciągnik zatem wybrać? Jakie są podobieństwa, a jakie różnice?

Napęd i układ jezdny

W obydwu maszynach pracuje taka sama jednostka napędowa – czterocylindrowy, wolnossący silnik D 243 o mocy 81 KM. Mimo że dzisiaj nie należy on do najnowocześniejszych i spełnia zaledwie normę spalin Euro I, to przez większość użytkowników znany jest jako trwała i niezawodna jednostka, odporna na słabą jakość paliwa i ostre traktowanie. Silnik uruchamia się za pomocą rozrusznika napędzanego prądem o napięciu 24, a nie 12 V, jak to było jeszcze kilka lat temu. To rozwiązanie w znacznym stopniu pozwala na uniknięcie kłopotów z jego uruchomieniem, zwłaszcza w niższych temperaturach.

Skrzynia biegów jest mechaniczna z reduktorem, bez synchronizacji. Traktor ma 18 biegów do przodu i 4 przełożenia wstecz. Blokada mechanizmu różnicowego przednich i tylnych kół jest dwustopniowa. W pierwszym zakresie załącza się  automatycznie podczas poślizgu kół, a przełączenie na drugą pozycję oznacza załączenie napędu na stałe. Pierwsza różnica w porównywanych modelach pojawia się w przeniesieniu napędu na przednie koła. W Belarusie 820 przekazywany jest na koła za pośrednictwem osi stożkowych i przekładni planetarnej. Mimo iż rozwiązanie jest nieco nietypowe i stosunkowo rzadko spotykane w ciągnikach, to podczas zwykłego użytkowania, oprócz drobnych wycieków oleju, nie sprawia zazwyczaj kłopotów. Problemy pojawiają się, jeżeli ciągnik pracuje z ładowaczem czołowym, gdzie na oś działają duże obciążenia. Z tym rodzajem napędu ciągnik ma niewielkie koła o wymiarze 11,2R20 z przodu i 15,5R38 z tyłu. Za dopłatą istnieje możliwość wyposażenia Belarusa w przedni most belkowy Carraro, identyczny jak w Pronarze. Wówczas konstrukcja jest mocniejsza, daje maszynie lepszą stabilność i możliwość założenia większych kół, co oznacza lepszy komfort pracy i uciąg, przy czym promień skrętu pozostaje praktycznie niezmieniany. Mogą to być koła takie same, jak w Pronarze 82A, czyli w rozmiarze 70R24 – przód i 18,4R34 – tył.