PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Test przyczepy Wielton PRS-2 Long

Autor: Wojciech Denisiuk

Dodano: 06-12-2015 09:11

Tagi:

Przyczepy typu Long reklamowane są jako bardziej wielofunkcyjne niż te o klasycznej konstrukcji. Czy tak jest naprawdę, sprawdziliśmy na przykładzie 9-tonowej przyczepy Wielton PRS-2/W9L Long.



Wybierając przyczepę rolniczą, łatwo można popełnić błąd. Zwłaszcza wtedy, gdy przyjmie się założenie, że to prosta maszyna i właściwie nie ma powodu inwestowania w droższy produkt. Może się tak wydawać, gdyż wielu producentów korzysta z tych samych dostawców burt, osi, siłowników czy zamków. Niestety, wykorzystanie częściowo tych samych podzespołów nie sprawia, że cała maszyna będzie się tak samo sprawować: mieć tę samą wytrzymałość, trwałość i funkcjonalność. Podczas wzrokowych oględzin nawet przyczepy z niższej półki wyglądają dobrze. Jednak dopiero w realnym użytkowaniu okazuje się, jak istotne są „szczegóły”, zwłaszcza dokładność wykonania i staranne przemyślenie wszystkich rozwiązań konstrukcyjnych. To cechy, których należy oczekiwać od producentów z doświadczeniem, do których z pewnością należy firma Wielton. Przyczepy tej marki są jednymi z droższych na tle innych polskich producentów. Podczas testu mieliśmy więc doskonałą okazję sprawdzić, czy warto zapłacić za produkt „premium”.

Testowi została poddana przyczepa typu Long o ładowności 9 ton, o dość skomplikowanym oznaczeniu PRS2/W9L. W ofercie firmy jest jeszcze większy model Long o ładowności 12 ton. Long – jak sama nazwa wskazuje – oznacza wydłużoną skrzynię ładunkową. Pojawienie się tego typu maszyn w ofercie firmy Wielton wynika z uwzględnienia potrzeb niektórych rolników, którzy używali przyczep nie tylko do transportu materiałów sypkich, takich jak zboża. Wydłużona skrzynia ma poszerzyć możliwości wykorzystania przyczepy, np. pozwolić na przewóz większej liczby bel słomy czy siana. Podczas testu okazało się, że przyczepa typu Long ma też kilka innych zalet, które podkreślamy w dalszej części artykułu.

Przyczepa dla bardziej wymagających

Na początku przedstawmy bliżej bohaterkę testu. Jak już wspomnieliśmy, przyczepa PRS2/W9L ma ładowność 9 ton. To jednak ładowność techniczna, czyli chcąc być w zgodzie z przepisami, nie powinniśmy przewozić nią większych ciężarów. Okazuje się jednak, że podczas transportu zboża dość łatwo przekroczyć tę wartość. Skrzynia ładunkowa ma wewnętrzną długość 5250 mm, szerokość 2435 mm i wysokość 1000 mm, a więc jej kubatura wynosi 12,8 m3. Przyjmując gęstość pszenicy na poziomie 0,78 t/m3, można obliczyć, że jeśli zasypiemy testowaną przyczepę równo z burtami, to pomieści ona nawet 10 t ziarna. W praktyce okazało się, że zmieści jeszcze więcej zboża – zważyliśmy na niej nawet 10,9 t pszenicy. Tę nadwyżkę można potraktować jako bonus. Przedstawiciele producenta zapewniają, że przyczepę zaprojektowano z uwzględnieniem wystarczająco dużego współczynnika bezpieczeństwa, by sprostać również takim obciążeniom.

Na pierwszy rzut oka widać, że przyczepa Long jest dłuższa i niższa od tradycyjnych przyczep. Porównywalna, 10-tonowa przyczepa firmy Wielton o klasycznej konstrukcji ma skrzynię ładunkową krótszą o 720 mm i o 200 mm wyższą, znacznie wyższa jest również cała konstrukcja. Wersja Long ma wysokość całkowitą tylko 2210 mm, z czego wynika kilka istotnych zalet. Przede wszystkim niżej położony środek ciężkości czyni ją bardziej stabilną np. podczas jazdy z ładunkiem po nierównych, polnych drogach. Kolejny plus to nisko położona platforma załadunkowa – na wysokości 1210 mm, czyli na poziomie porównywalnym do przyczepy 6-tonowej o tradycyjnej konstrukcji. Ze stosunkowo małej wysokości wynikają jeszcze inne zalety. Chociażby takiem jak lepsza widoczność na skrzynię z kabiny. W przypadku tradycyjnych przyczep z ciągnika na ogół widać właściwie tylko czołową ścianę skrzyni ładunkowej, w przypadku przyczepy Long z fotela przeciętnych ciągników o mocy ponad 100 KM widać również fragment tylnej części. Ułatwia to m.in. cofanie, a także jazdę zestawem dwóch przyczep – widać, co się dzieje z drugą przyczepą.

Do testu otrzymaliśmy przyczepę wyposażoną w kilka dodatkowo płatnych opcji. Standardowa wersja 9-tonowego Longa kosztuje około 60 tys. zł (cena brutto). Jednak nasz egzemplarz wyposażono dodatkowo w plandekę ze stelażem (2890 zł), pomost roboczy (676 zł), sprężyny wspomagające otwieranie burt bocznych (516 zł), pneumatyczny, dwuobwodowy układ hamulcowy (725 zł) i większe koła z oponami o rozmiarze 44/45/19,5 (dopłata za komplet 2952 zł). W sumie koszt zakupu testowanego egzemplarza to nieco ponad 67 tys. zł. Wymienione wyposażenie opcjonalne okazuje się bardzo przydatne w praktyce i z pewnością warto się nad nim zastanowić podczas konfigurowania pojazdu. Plandeka ze stelażem to właściwie konieczność, jeśli przyczepa ma służyć do przewozu zboża. Natomiast jeżeli dokupimy plandekę, nie sposób nie dokupić podestu roboczego. Dzięki niemu bardzo łatwo zwijać i rozwijać nakrycie. Przy rozkładaniu plandeki docenia się stosunkowo małą wysokość przyczepy Long – nawet osoby o średnim wzroście mogą dosięgnąć do plandeki, aby poprawić jej ułożenie. Poza tym zarówno jej założenie, jak i złożenie nie trwa długo. Warta uwagi jest również opcja dopłaty do większych kół. Standardowy rozmiar to 315/60/22,5 (rozmiar używany w naczepach samochodowych), opcjonalne ogumienie jest szersze i niższe. Dzięki nim przyczepa obniżyła się jeszcze o kilka centymetrów. Najważniejsze jest jednak to, że bardzo szerokie opony zmniejszają efekt zapadania się w podłoże załadowanej przyczepy. Sceptycy zauważą, że szerokie opony to wyższe zużycie paliwa w transporcie. Jednak w praktyce trudno to ocenić. Przyczepa Wielton PRS2/W9L nie sprawia wrażenia ciężkiej do toczenia, a wręcz przeciwnie – wyróżnia się lekkością prowadzenia i stabilnością podczas szybkiej jazdy. Nawet podczas podróży z prędkością 40 km/h i skrzynią pełną zboża nie występują żadne drgania ani skłonność do podskakiwania, a to problem dość często występujący w tańszych konstrukcjach. Układ jezdny „Wieltonki” bazuje na osiach firmy ADR zawieszonych na podwójnych resorach piórowych.

Długa, ale sztywna

Wydłużenie skrzyni ładunkowej to również zwiększenie rozstawu osi, a więc większe wymagania m.in. co do sztywności ramy. Mogłoby się wydawać, że spowoduje to znaczny wzrost masy przyczepy Long w stosunku do klasycznej konstrukcji. Tymczasem 9-tonowa przyczepa Wielton Long waży 3400 kg, a więc jest to wynik przeciętny w tej klasie ładowności. Ramę wykonano z profili otwartych – sprawia ona wrażenie solidnej i okazuje się bardzo sztywna – podczas jazdy ze zbożem po nierównościach nie zauważyliśmy efektu skręcania czy pojawiających się czasem w takich sytuacjach nieszczelności skrzyni ładunkowej.

W tym miejscu warto podkreślić, że doskonała szczelność skrzyni to zasługa zarówno dobrej sztywności, jak i wyjątkowego systemu uszczelnień gumowych. Zamontowano je tak, aby uszczelniały pionowe i poziome krawędzie burt. Gumowe uszczelki zamontowano na wcisk w specjalnych rynienkach, dzięki czemu w przyszłości w razie ich zużycia łatwo będzie je wymienić – koszt ok. 20 zł za 1 mb. System z uszczelkami zapewni szczelność nawet przy lekkim odkształceniu burt, co w klasycznej konstrukcji stanowiłoby już problem.

Wydaje się jednak, że odchylenie burt nie powinno nastąpić, o ile użytkownik się do tego nie przyczyni. Co prawda burty w przyczepie Long są dość długie, ale też tak ukształtowane, by zachować wysoką sztywność. Dodatkowo wzmacnia je aż 9 zamków przy dolnej krawędzi i gruby łańcuch łączący górne burty – dzięki czemu nie trzeba go rozpinać za każdym razem podczas bocznego wysypu zboża.
Standardowo burty boczne mają wysokość po 500 mm, ale można dodatkowo zamontować siatkowe nadstawy o wysokości 800 mm – w sumie wysokość burt wyniesie wtedy 1800 mm. Burty wykonywane są przez zewnętrznych dostawców, a blacha użyta do produkcji ma grubość 2,5 mm. Znacznie grubsza, bo 4-milimetrowa jest natomiast blacha podłogi, dzięki czemu ryzyko jej deformacji w przyszłości jest dość małe.

Przyczepa Long firmy Wielton nie tylko sprawia wrażenie solidnej i dopracowanej. Podczas testu właściwie trudno było dostrzec jakieś wady tej konstrukcji. Co ważne, wszystkie zamki i dźwignie zabezpieczające działały prawidłowo – co prawda do ich obsługi trzeba użyć czasami sporej siły, ale działają precyzyjnie. W testowanej przyczepie zastosowano opcjonalne wyposażenie w postaci sprężyn ułatwiających otwieranie burt bocznych. Działają one tak, że po odblokowaniu dolnych zamków dolna burta boczna nie otwiera się od razu, ale dopiero, gdy skrzynia zaczyna się unosić. Dzięki temu tuż po zwolnieniu zamków strumień zboża nie jest tak gwałtowny. Natomiast po zsunięciu się całego ładunku burta samoczynnie się domyka – wystarczy zablokować ją tylko dźwignią. Oczywiście, przyczepa Long ma trójstronny wywrót, a więc również do tyłu. W takiej sytuacji podczas rozładunku np. do kosza żmijki pomocny jest szyber z łatwo obsługiwaną zasuwą. Tylne burty również można uchylić w całości, zarówno w górę, jak i do dołu. Kierunek wyładunku ustala się poprzez przełożenie sworzni w odpowiednie gniazda przy ramie. Warto podkreślić, że są to sworznie o konstrukcji zabezpieczającej przed samoczynnym wysunięciem. Ponadto wykonano je z odpornego na zużycie i odkształcenia materiału.

W przypadku testowanej przyczepy Wielton warto podkreślić właśnie dbałość o detale. Rozdzielacze odpowiedzialne za regulację siły hamowania czy za to, która przyczepa ma się podnosić, są w łatwo dostępnych miejscach i przede wszystkim czytelnie je oznakowano. Producent zapewnia, że wysoka wytrzymałość przyczep jest zasługą m.in. bardzo precyzyjnego wykonywania ram, w którym to procesie wykorzystywane są m.in. roboty spawalnicze zapewniające bardzo wysoką powtarzalność wykonywanych spawów. Rzeczywiście spawy wykonane są niezwykle precyzyjnie, uwagą zwracają też bardzo dobra jakość lakieru i jego dokładne nałożenie.

Podsumowanie

Po blisko dwóch tygodniach użytkowania przyczepy Wielton PRS-2/W9 Long nie dopatrzyliśmy się żadnych wad tej konstrukcji. Natomiast dość szybko doceniliśmy liczne zalety. Widać, że producent ma spore doświadczenie w produkcji środków do transportu towarów, co przekłada się m.in. na przemyślane rozwiązania. Bardzo wysoko można ocenić jakość wykonania. Jedynie cena – na tle innych polskich producentów, może wydawać się dość wysoka. Mimo to 9-tonowy Long Wieltona na pewno jest warty uwagi.

 

Artykuł pochodzi z numeru 9/2015 miesięcznika Farmer

Zamów prenumeratę

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.105.205
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!