PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Transport XXL - największe przyczepy rolnicze

Autor: Grzegorz Borkowski

Dodano: 11-03-2018 07:00

Tagi:

Wraz z rozwojem gospodarstw zwiększa się zapotrzebowanie na wydajne środki transportu. Tym razem sprawdzamy ofertę rynkową największych przyczep rolniczych.



Największe przyczepy rolnicze mają ładowność od 14 do 26 t. Dolna granica tego zakresu to głównie modele burtowe, natomiast górna – skorupowe. Przyczepy burtowe cechuje przede wszystkim uniwersalność, dzięki której możemy przewozić nimi najróżniejsze materiały oraz rozładowywać ją poprzez wywrót na trzy strony albo po otwarciu burt, zdejmując ładunek za pomocą rozmaitych ładowaczy czy wózka widłowego.

Wersje skorupowe są znacznie bardziej wyspecjalizowane. Ich zaletą jest sztywność konstrukcji oraz doskonała szczelność, która według niektórych producentów umożliwia przewożenie nawet materiałów półpłynnych. Z tego powodu polecane są m.in. do wożenia zbóż i rzepaku, ale także do okopowych ze względu na gładką powierzchnię wewnętrzną, która nie powoduje uszkodzeń korzeni czy bulw.

JOSKIN

W ofercie Joskina znajdziemy największe i najbardziej zaawansowane technicznie przyczepy. Wszystkie przyczepy skorupowe mają skrzynie trapezowe, które rozszerzają się w do tyłu, co ułatwia wyładunek – materiał się nie klinuje. Największy model skorupowy 8000/27TRC150 należy do serii Trans-SPACE – jego ładowność to aż 26 t, a pojemność 27,4 m3. Podłoga skrzyni ładunkowej została wykona z jednego arkusza blachy Hardox, a burty z 4 arkuszy blachy HLE. Przyczepy skorupowe Joskina mają standardowo na przedniej ścianie skrzyni cztery wzierniki z pleksiglasu. Opcjonalnie można też wybrać jeden duży wziernik. W obu przypadkach mogą być one zabezpieczone ocynkowanym okratowaniem. Producent oferuje również pełne i ażurowe nadstawki o wysokości 25 i 50 cm, które można łączyć do wysokości 1 m. Opcjonalna plandeka może być zwijana ręcznie bądź z wykorzystaniem zwijarki hydraulicznej. Ciekawostką jest możliwość zamówienia drugiego szybra spustowego w tylnej klapie.

Przyczepa ta ma układ jezdny typu tridem i standardowo ma dwie osie skrętne (pierwszą i trzecią) w systemie hydraulicznym wymuszonym. Opcjonalnie dostępne jest elektroniczne sterowanie osiami skrętnymi z wykorzystaniem czujnika kątowego na dyszlu. Jego zaletą jest dostosowanie kąta skrętu proporcjonalnie do prędkości jazdy. Dzięki temu przyczepa jest stabilna podczas przejazdów drogowych i jednocześnie bardzo zwrotna w czasie manewrów. Możliwe jest też ręczne sterowanie skrętem kół z kabiny ciągnika.

Joskin w pojazdach trzyosiowych stosuje zawieszenie hydrauliczne pod nazwą Hydro-Tridem. Każda oś jest ciągnięta przez wahacze wzdłużne i wyposażona w amortyzator przenoszący obciążenia pionowe. Po każdej stronie amortyzatory są ze sobą połączone w układzie zamkniętym, dzięki czemu przepływ oleju następuje między nimi na zasadzie naczyń połączonych i masa przyczepy rozkłada się równomiernie na wszystkie koła. Hydro-Tridem zapewnia też bardzo duży skok amortyzatorów – 25 cm w górę i w dół. Jest on także podstawą do opcjonalnego systemu ważenia, do którego konieczne jest również wybranie hydraulicznej amortyzacji dyszla. Wynik ważenia jest wyświetlany na ekranie w kabinie ciągnika. System można także podłączyć do terminala Isobus.

Spośród przyczep burtowych największe możliwości przewozowe ma trójosiowa seria Tetra-SPACE. Jej największy model 7525/31TR180 mieści 31 m3 ładunku o masie 24 t. Skrzynia ładunkowa ma długość 7,5 m i burty o wysokości 3x60 cm. Jak na tak dużą przyczepę ma ona dość nisko umieszczoną podłogę – na wysokości 1,36 m. W ofercie Joskina znajdują się także przyczepy burtowe dwuosiowe z obrotnicą i z układem jezdnym typu tandem o ładowności do 14 t.

 UNIA

Unia wycofała się z produkcji przyczep burtowych. Obecnie w jej fabryce powstają jedynie modele skorupowe. Największe z nich mają ładowność 16 t i występują w trzech wersjach.

PS 22 ma skrzynię o pojemności 16,5 m3. Jej długość to 6 m, a wysokość 1,75 m. Dokupić do niej można również półmetrowe nadstawki. PS 24 ma tę samą ładowność, ale większą skrzynię: dłuższą i wyższą o 50 cm. Trzecia wersja – PS 22W ma skrzynię wysokiego wyładunku. Rozwiązanie polega na zastosowaniu pomiędzy skrzynią ładunkową a główną ramą ramy pośredniej, za pomocą której cała skrzynia podczas wyładunku jest unoszona do góry. Pozwala to na usypanie wyższej pryzmy czy załadowanie wysoko umieszczonego kosza przyjęciowego. Różnica ceny względem zwykłej wersji PS 22 to niecałe 11 tys. zł brutto.

Niezależnie od powyższych różnic wszystkie przyczepy PS oparte są na podwoziu typu tandem z resorami parabolicznymi. Mają one również resorowany zaczep i szersze niż u konkurencji ogumienie w rozmiarze 550/60 R22,5. Lista wyposażenia opcjonalnego nie jest jednak zbyt długa. Za dopłatą można zamówić m.in. plandekę, tylną oś kierowaną hydraulicznie czy pomost roboczy z balustradą.

METALTECH

Największa przyczepa Metaltechu ma konstrukcję skorupową i oznaczona jest symbolem TS 22000. Może przewieźć 22 t ładunku. Za transport takiej masy odpowiada układ jezdny tridem ze standardowo montowanymi dwiema osiami skrętnymi w systemie nadążnym. Za dopłatą można go zamienić na system wymuszonego skrętu. Pozwala on na zmniejszenie uszkodzeń podłoża podczas manewrowania przyczepą i łatwiejsze cofanie. Problemem w przypadku wywrotek, zwłaszcza o dużej ładowności, jest przeciążenie resorów podczas wyładunku. W przyczepach serii TS można temu zapobiec poprzez zastosowanie opcjonalnej hydraulicznej blokady resorów – wtedy całe obciążenie przejmują siłowniki hydrauliczne. Przyczepa mimo budowy skorupowej może być również wyposażona w otwierane dolne części boków skrzyni, które są niezbędne do realizacji opcjonalnego wysypu bocznego. Zaczep w modelu TS 22 000 standardowo ma amortyzację hydrauliczną. Do jego podparcia podczas postoju wykorzystywana jest hydrauliczna stopa podporowa. Za dopłatą może być ona wyposażona w ręczną pompę hydrauliczną, za pomocą której wysokość zaczepu można regulować także po odłączeniu hydrauliki ciągnika. Ułatwia to podłączanie przyczepy i zmniejsza zapotrzebowanie na liczbę wyjść hydraulicznych w traktorze. Pompa wraz ze stopą podporową działają na zasadzie lewarka. W przypadku tak dużej przyczepy zapotrzebowanie na olej hydrauliczny również jest duże – w największym TS-ie wynosi 50 l. W związku z tym producent proponuje wyposażenie go we własny układ hydrauliczny ze zbiornikiem na olej i pompą napędzaną od WOM ciągnika.

Trzyosiowy układ jezdny również największy model burtowy Metaltechu o ładowności 20 t ma. Należy on do serii TB i wyposażony jest w podobne możliwości układu jezdnego co model TS 22000. Tradycyjne przyczepy burtowe z dwuosiowym układem jezdnym są znacznie mniejsze – największy dostępny model tego typu ma ładowność 14 t.

Ciekawymi przyczepami są 14-tonowe przyczepy serii DHB wyposażone w dwuosiowy układ jezdny z obrotnicą i skrzynią ładunkową z dwustronnym wywrotem. Przyczepa może wysypywać ładunek do tyłu lub na lewy bok. Dość nietypowym rozwiązaniem jest konstrukcja bocznej burty. Jest ona zbudowana jako jeden duży element o wysokości 160 cm. Burta podnoszona jest do góry w podobny sposób jak ma to miejsce w przypadku tylnej ściany w przyczepach skorupowych. Seria HB ma uniwersalny charakter i przeznaczona jest do przewożenia materiałów sypkich, roślin okopowych i traw. Nie sprawdzi się jedynie podczas próby załadunku wózkiem widłowym.

 METAL-FACH

W barwach Metal-Fachu największa przyczepa ma 18 t ładowności – jest to skorupowy model T935/1. Wśród wersji burtowych największe modele potrafią udźwignąć o 4 t mniej. Przyczepy są oferowane z podwoziem dwuosiowym z obrotnicą oraz tandemem. Mają centralnie ryglowane burty o wysokości 60 cm przedzielone jednym słupkiem i standardowo nadstawki o wysokości 80 cm. Producent podkreśla skuteczność uszczelnienia przeciwdziałającego wysypywaniu materiału. Z tyłu standardowo zamontowany jest szyber wysypowy. Za dopłatą można zamienić podstawowy, sztywny zaczep tylny na wersję automatyczną. Można również zamówić hamulce z automatyczną regulacją siły hamowania, plandekę ze stelażem, pomost roboczy czy kosz na koło zapasowe.

Skorupowa, 18-tonowa przyczepa T935/1 ma podwozie tandem, które opcjonalnie może być wyposażone w skrętne koła w systemie nadążnym. Opcjonalnie tradycyjne zawieszenie osi może być również zastąpione przez układ boogie. O bezpieczeństwo dbają dwuobwodowe hamulce pneumatyczne, a komfort zwiększa standardowo montowany, resorowany wzdłużnie dyszel, który za dopłatą może być amortyzowany hydrauliczne. W opcji znajduje się m.in. plandeka, która występuje w dwóch wersjach: zwijanej ręcznie za pomocą korby lub elektrycznie. Przyczepę można również przekształcić w wóz przeładowczy do zboża, montując z tyłu przenośnik ślimakowy o dużej wydajności.

 CYNKOMET

Wyróżnikiem maszyn Cynkometu jest zabezpieczenie konstrukcji metalowych warstwą cynku. Nie inaczej jest w przypadku przyczep tego producenta, ale z małym wyjątkiem. Jest nim skrzynia w 14-tonowej przyczepie skorupowej T-617 (rama jest jednak ocynkowana). Przyczepa oparta jest na podwoziu tandem. Skrzynia mieści 12,5 m3 ładunku, co można zwiększyć o połowę za pomocą opcjonalnych, 50-centymetrowych nadstawek.

Ładowność 14 t ma również burtowa przyczepa T-149/1. Jest ona prawie w pełni ocynkowana. Spośród głównych elementów malowana jest jedynie podłoga i rama górna. Standardowo producent stosuje bieżnikowane ogumienie, które jednak za dopłatą można zastąpić nowym. Dopłaty nie wymagają nadstawki, które łącznie z główną burtą dają 1 m wysokości wewnętrznej skrzyni. Można zamówić jednak drugi komplet nadstawek o wysokości 50 cm. Dzięki nim przyczepa osiąga taką samą pojemność, jak jej skorupowy odpowiednik, czyli 18,5 m3.

WIELTON

Czołowy producent naczep samochodowych w Polsce ma w ofercie również dość bogatą paletę pojazdów rolniczych. Dostępne są przyczepy burtowe z układem jezdnym z obrotnicą: dwuosiowym, trzyosiowym, typu tandem, a także przyczepy skorupowe.

Wśród przyczep burtowych uwagę zwraca największy model PRS-3/W19 o ładowności 19 t. Wyposażony jest on w trzyosiowy układ jezdny z dwoma osiami z tyłu i jedną zamontowaną na obrotnicy z przodu. Masa samej przyczepy to prawie 7 t. Do jej zatrzymania wykorzystywany jest pneumatyczny, dwuobwodowy system hamulcowy z automatyczną regulacją siły hamowania. Przyczepa ma również automatyczny hamulec postojowy. Jej skrzynia wyposażona jest w burty o wysokości 80 cm i o 20 cm niższe nadstawy. Opcjonalnie mogą być one tej samej wysokości co główne burty. Niezależnie od tego są one podzielone na trzy odcinki za pomocą dwóch słupków z każdej strony przyczepy. Mimo tego dzięki centralnemu ryglowaniu burty po każdej stronie można otwierać przy pomocy jednej dźwigni. Skrzynia ładunkowa jest przystosowana do przewożenia m.in. palet dzięki jej szerokości wewnętrznej równej 2,42 m, co pozwala na ustawienie dwóch europalet obok siebie.

Model PRC-2HP/W18 to największa przyczepa skorupowa w ofercie producenta z Wielunia. Oparta jest na podwoziu tandem, a jej ładowność techniczna to 18 t. Przy poruszaniu się po drogach publicznych trzeba jednak pamiętać o niższej dopuszczalnej masie całkowitej – homologacja określa ją na 21 t, co przy masie własnej równej 6,5 t pozostawia 14,5 t na ładunek. Jazdę z prędkością 40 km/h ułatwia amortyzowany oleopneumatycznie dyszel.

Przyczepa dostępna jest w kilku wersjach. Podstawowa dysponuje skrzynią o objętości 24 m3. Dostępna jest również skrzynia niska o wysokości wewnętrznej równej 1 m  i objętości 15 m3 (wersja podstawowa ma 1,6 m wysokości). Producent oferuje również wersję z wysypem bocznym – ma ona małe, otwierane burty z boków skrzyni. Zwiększa to jej uniwersalność, ale pogarsza szczelność i nieco zwiększa masę. Ostatnią wersją jest przyczepa z „plecakiem” – w jej przypadku tylna klapa nie jest płaska, a stanowi dodatkowy pojemnik otwarty do góry i w kierunku głównej skrzyni zwiększający jej objętość do 26,5 m3.

PODSUMOWANIE

Największe przyczepy nie różnią się zbyt mocno od swoich znacznie mniejszych odpowiedników. W przypadku modeli dwuosiowych poza gabarytami nie ma w zasadzie żadnych różnic. Pojawiają się one w przypadku przyczep z układem jezdnym typu tandem, gdzie często w dużych modelach można spotkać skrętne osie. Największe przyczepy mogą pochwalić się trójosiowym układem jezdnym z obrotnicą lub typu tridem. W jego przypadku skrętne osie to standard. Do najciekawszych rozwiązań należy skrzynia z wysokim wysypem w przyczepach PS w barwach Unii. Interesująca jest również hydrauliczna amortyzacja kół w pojazdach Joskina, która umożliwia także ważenie przewożonego ładunku. Z kolei bardzo mocno uniwersalność przyczepy skorupowej zwiększają rozwiązania zastosowane przez Wieltona – boczne burty. Ze względu na dużą intensywność użytkowania tak dużych przyczep przydatna może okazać się elektrycznie lub hydraulicznie rozkładana plandeka. Jeśli przyczepa będzie często wykorzystywana przy zwózce płodów rolnych z pól, warto również zainwestować w szerokie ogumienie.

Artykuł ukazał się w grudniowym wydaniu miesięczniku "Farmer" (12/2017)

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • Gązo 2018-03-11 15:45:33
    Hl owszem jest ok posiadam 2sztuki , tylko brak do tyłu kipru , mam jedna do sprzedania :)
  • Lukad 2018-03-11 15:38:53
    To wszystko jest tandeta i bardzo droga do tego, najlepsze stare HL
  • Gązo 2018-03-11 14:03:23
    Witam polecam metal fach posiadam i w okolicy jeździ dużo ich , kazdy chwali sobie przystepna cena , szkoda przepłacać za marke bo placi sie tylko za napis nie za jakość .
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.111.185
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!