PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Trzy tysiące kilometrów 70-letnim Zetorem

Trzy tysiące kilometrów 70-letnim Zetorem Prawie 70-letnia maszyna bez problemu pokonała liczącą ponad 3 tys. km trasę, fot. Lenka Myskova

Autor: farmer.pl

Dodano: 14-08-2018 10:12

Tagi:

Martin Havelka jest legendą wśród czeskich miłośników traktorów i już trzeci rok wyrusza na poszukiwanie przygód swoim niemal siedemdziesięcioletnim modelem Zetor Z25. Na swoją do tej pory najdłuższą wyprawę wyruszył w tym roku aż do Szwecji.



W podróż liczącą ponad 3 tys. km Martin Havelka wyruszył już w połowie lipca, kiedy w rodzinnych Škrdlovicach koło Žďáru nad Sázavą wsiadł za kierownicę legendarnego modelu Z25. Przy średniej prędkości 33 km/h i zużyciu 12 l/100 km, w asyście swojej rodziny i psa, wyruszył na północ. Po kilkudniowej jeździe przez Czechy i Polskę dojechał swoim Zetorem aż do Bałtyku. Tam, w porcie w Świnoujściu, zaokrętował się na prom, którym dopłynął do brzegów Szwecji.

Czeski podróżnik spędził w skandynawskim kraju jedenaście dni, w ciągu których z portu w Trelleborgu pokonał ponad 1200 kilometrów wzdłuż północno-wschodniego wybrzeża. Po drodze poznawał tereny wiejskie, odbył siedem spotkań z miejscowymi kolekcjonerami starych traktorów i ludźmi związanymi z marką Zetor, oraz odwiedził tamtejsze muzeum traktorów Zetor w Ystad.

- Najdalej położonym celem była wyspa Orust – 100 km na północ od miasta Göteborg – gdzie z rodziną odwiedziliśmy farmę kolekcjonera traktorów Zetor 25, Christena Olssona, właściciela ponad 30 sztuk Zetorów 25 pierwszej serii w wersji eksportowej i uznanego specjalisty od zabytkowych traktorów ZETOR w Szwecji - mówi Havelka.

Jedyną przeszkodą w długiej podróży była dla Havelki pogoda. Jego Zetor Z25 nie ma kabiny, dlatego kierowca jest zdany na łaskę i niełaskę pogody. Jednakże zamiast oczekiwanych problemów z deszczem po przyjeździe do Szwecji zaskoczyły podróżnika nieznośne upały, przez które traktor był porządnie nagrzany. Nawet to nie zatrzymało Havelki w zdobywaniu Skandynawii, chociaż jazdę swoim weteranem porównał do siedzenia na rozpalonym piecu. Na zakończenie jednak całą sytuację skomentował z humorem : Było naprawdę gorąco, słonecznie i bez deszczu, więc wróciłem pięknie opalony.

W tym miejscu należy powiedzieć również kilka słów o ciągniku, którym poruszał się czeski podróżnik. Pierwszy Zetor Z 25 został wyprodukowany 15 marca 1946 roku. Produkcja wiązała się z nie lada wyzwaniem - skonstruować tani lekki traktor, który będzie odpowiedni do produkcji seryjnej. W tym kontekście wymogom najlepiej sprostała Zbrojovka Brno, w której rozpoczęto produkcję traktorów rolniczych Z25.

W 1949 roku dokonano modernizacji modelu, przybyło kilka charakterystycznych elementów: udoskonalona deska rozdzielcza ze wskaźnikiem temperatury , komfortowy tapicerowany fotel, hydrauliczny trzypunktowy układ zawieszenia, kabina na życzenie, blokada mechanizmu różnicowego oraz nastawny rozstaw kół przednich i tylnych.

Tak właśnie powstał Zetor Z-25 A, którym jeździ Havelka. Zakupiona w 2010 roku maszyna oczywiście została poddana renowacji, która trwała ponad rok. Pierwotnie był to ZETOR 25A, przerobiony w STS Hodonin na wariant „H” z 1968 roku. Havelka, podczas renowacji przywrócił ciągnik do postaci „A.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • Józef 2018-08-14 17:42:02
    Ah, łza się w oku kręci. Miałem w swoim krótkim życiu kolejno Zetory: 25A, Major 3011 i Super 50. Były twarde, niezawodne i proste w obsłudze, przez co mało awaryjne. Mój stryj jeździł Zetorem 25A w kóku rolniczym. Kiedyś zatrzymała go milicja za przekroczenie prędkości na terenie zabudowanym. Było to jedno z najstarszych kółek rolniczych w Polsce, mieściło się w Żaglinach.
    • bałer 2018-08-15 08:45:50
      ... ale na szczęście upadło to kółko, bo porozkradali wszystko i bardzo dobrze.
  • zdzich 2018-08-14 14:08:18
    W tej wersji po odblokowaniu 4ki to i 50 powinien polecieć na zdrowym silniku
    • ajato 2018-08-15 08:46:40
      a po odblokowaniu piątki 100km/h zapierd alał
      • Mario 2018-08-15 16:37:26
        25ki miały szybkie skrzynie i faktycznie po odblokowaniu 6 (nie 4) i delikatnym przesterowaniu regulatora dało się osiągnąć 40 km/h, dlatego sprowadzając te ciągniki do nas blokowano najwyższy bieg.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.239.233
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!