PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Unimog w wersji rolniczej wkracza na polski rynek

Autor: Wojciech Denisiuk

Dodano: 17-10-2015 08:00

Tagi:

Unimog to bez wątpienia pojazd fascynujący. Zakres prac, które może wykonywać, jest praktycznie nieograniczony, nie pomijając oczywiście zastosowania w rolnictwie. Właściwie to od tej branży około 70 lat temu zaczęła się jego historia. Teraz legenda wkracza również na polski rynek.



Rolnictwo, budownictwo, energetyka, górnictwo, leśnictwo, wojsko… branże, w których Unimog znajduje zastosowanie, można by wymieniać długo. Jak to możliwe? Unimog to po prostu uniwersalny nośnik narzędzi, który poprzez montaż odpowiedniego osprzętu można przystosować do niemal każdego zadania. Oczywiście, kluczowe są jego nieprzeciętne możliwość trakcyjne wynikające z wyjątkowej konstrukcji układu napędowego, nośnego i jezdnego.

Należący do firmy Mercedes-Benz, Unimog w wersji rolniczej właśnie wkracza na polski rynek. Rolnicy mieli okazję obejrzeć jego premierowy pokaz podczas wystawy Agro Show 2015 w Bednarach. My jednak z gronem innych dziennikarzy mogliśmy zobaczyć jego nieprzeciętne możliwość nieco wcześniej, podczas pokazu zorganizowanego przez polskiego importera, firmę Mercedes, wspólnie z firmą Pronar. Gwiazdą wydarzenia był Unimog U423 o mocy 231 KM wyposażony w osprzęt dla rolnictwa, m.in. skrzynię ładunkową (wywrotkę), układy trójpunktowego zawieszania narzędzi z przodu i z tyłu oraz wałki odbioru mocy pozwalające na zasilenie narzędzi o zapotrzebowaniu 160 KM.

POCIĄGNĄŁ 25 PRZYCZEP

Pierwsza w Polsce prezentacja wersji rolniczej rozpoczęła się dość spektakularnie. Unimog U423 stanął przed wyzwaniem pociągnięcia spiętych ze sobą 25 przyczep rolniczych firmy Pronar. Ich łączna masa wynosiła blisko 100 ton, a próba odbyła się na łące w pobliżu fabryki. Jak się okazało, Unimog pociągnął taki niecodzienny zestaw bez większego trudu. Nieco później udowodnił swoje nietuzinkowe możliwości w zestawie z przyczepą do bel Pronar T026 (ładowności blisko 14 ton) oraz z przyczepą objętościową Pronar T400 (ładowność 14,5 tony), na którą zbierana była sieczka z kukurydzy.

Trzeba przyznać, że był to niecodzienny i dość zaskakujący pokaz, a jak się okazuje, to tylko niewielka część możliwości wykorzystania Unimoga w rolnictwie.

Skąd pozornie przeciętna "ciężarówka" ma taki potencjał? Należy zacząć od tego, że Unimog nie jest zwyczajną ciężarówką, choć i taką funkcję może pełnić. Zbudowano go na podłużnicowej ramie, zachowując idealny rozkład mas - po 50 proc. na przednią i tylną oś. Aby to uzyskać silnik, oddzielony jest od skrzyni biegów - łączy je wał. W zależności od wersji masa całkowita pojazdu wynosi od 7,5 do nawet 16 ton, a dopuszczalna masa zestawu z przyczepą to aż 40 ton. Dzięki tak znacznej masie własnej możliwe jest uzyskanie dużego uciągu, zwłaszcza że do dyspozycji jest 8-biegowa przekładnia z możliwością przełączenia na biegi robocze (zakres prędkości od 0 do 25 km/h). Unimog może mieć ponadto 8 biegów pełzających, a także przekładnię hydrostatyczną w zakresie prędkości 0-50 km/h. Jeśli dodamy do tego specjalne, rolnicze ogumienie o rozmiarze 495/70/R24, to okazuje się, że w warunkach polowych pojazd może konkurować z klasycznymi ciągnikami rolniczymi.

WSZECHSTRONNY, ALE NIE TANI

Problem w tym, że najtańsza wersja Unimoga kosztuje 130 tys. euro, czyli tyle, ile dobrej klasy ciągnik o mocy 200-250 KM. Pojawia się więc pytanie, jaki sens z punktu widzenia rolnika ma zakup takiego pojazdu? Jak twierdzą przedstawiciele importera, Unimog to propozycja dla dużych gospodarstw rolnych, które będą potrafiły wykorzystać wszechstronność pojazdu i cechy, których nie ma klasyczny ciągnik rolniczy. Mowa przede wszystkim o wynoszącej 90 km/h prędkości maksymalnej, na uzyskanie której pozwala resorowanie wszystkich czterech kół. Jeśli dodamy do tego możliwość montażu przeróżnych narzędzi na przednim lub tylnym TUZ-ie, ale też w miejscu skrzyni ładunkowej oraz po bokach pojazdu, między osiami, to okazuje się, że Unimoga można wykorzystywać w wielu zadaniach, w których zwykły ciągnik sobie nie poradzi lub będzie nieefektywny. Przykładem mogą być czynności związane np. z zimowym utrzymaniem dróg czy pielęgnacją terenów rekreacyjnych. Stwarza to warunki do całorocznego wykorzystania sprzętu, a więc bardziej korzystnej amortyzacji.

Jeśli chodzi o zastosowania w rolnictwie, to oprócz zdolności do szybkiego przemieszczania się między polami (duża zaleta chociażby podczas odbioru sieczki spod sieczkarni do kukurydzy), warto docenić wysoki komfort jazdy po polu. Ponadto w komfortowych warunkach oprócz kierowcy Unimogiem mogą podróżować w kabinie jeszcze 2 osoby. W specyficznych sytuacjach bardzo przydatna może okazać się możliwość przesunięcia kierownicy wraz z pedałami z lewej strony na prawą, co pozwala uzyskać bardzo dobrą widoczność z dowolnej strony pojazdu.

OD ORKI PO OPRYSKI

Jeśli chodzi o współpracę z maszynami rolniczymi, to właściwie nie ma ograniczeń. Udźwig każdego z TUZ-ów wynosi 2,5 tony, a wydajność hydrauliki może być indywidualnie dostosowana do potrzeb maszyn. Wydatek hydrauliki może wynosić od 20 do 125 l/min, a maksymalne ciśnienie dochodzić do 280 barów. Maszyny współpracujące mogą być zasilane za pomocą czterech sekcji hydrauliki oraz WOM-ów pracujących z prędkościami 540 lub 1000 obr./min. Oczywiście, Unimog może też współpracować z maszynami ciągnionymi - ma zaczep transportowy o regulowanej wysokości. Z pewnością prezentowany pojazd bardzo dobrze sprawdzi się w pracach polowych wykonywanych z większymi prędkościami, takimi jak np. rozsiewanie nawozów czy wykonywanie zabiegów ochrony roślin.

Paleta Unimoga jest znacznie szersza niż zaprezentowany model U423. Cała gama obejmuje modele o mocy od 156 KM do 299 KM - wszystkie spełniają od dwóch lat normę emisji spalin Euro VI. Modele U216, U218, U318 i U423 napędzane są czterocylindrowymi silnikami Mercedesa OM 934 o pojemności skokowej 5,1 l i mocy od 156 do 231 KM, natomiast modele U427, U430, U527 i U 530 zasila silnik OM 936 o pojemności skokowej 7,7 l, rozwijający moc od 272 do 299 KM (1100-1200 Nm).

Poręczność Unimoga można porównać do dużych ciągników - promień skrętu wynosi 6,3 m, ale w modelach U423 i U530 od bieżącego roku dostępny jest układ kierowniczy umożliwiający sterowanie wszystkimi kołami. Możliwe jest w nich kierowanie tylko kołami przednimi, tylko tylnymi, tzw. układ psi chód oraz skręcanie obiema osiami w przeciwnym kierunku.

WYJĄTKOWO DUŻY PRZEŚWIT

Warto jeszcze wspomnieć o rozwiązaniach w układzie przekazania napędu na koła. Unimog ma stały napęd na wszystkie koła z możliwością blokowania zarówno międzyosiowego mechanizmu różnicowego, jak i osiowych mechanizmów różnicowych. Trzeba podkreślić również bardzo duży prześwit pod pojazdem uzyskany dzięki tzw. osiom portalowym (na zwolnicach) - półosie napędowe są wyżej w stosunku do osi kół. Jedną z licznych ciekawostek zastosowanych w Unimogu jest możliwość płynnej regulacji ciśnienia w oponach, co może poprawić trakcję podczas prac uprawowych.

 

Artykuł ukazał się w numerze 10/2015 miesięcznika Farmer

Zamów prenumeratę

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (9)

  • everto 2015-10-19 09:24:55
    i mi się wydaje że fastrac-a.
  • imen 2015-10-18 22:55:42
    cyc Walduś fastrca jcb
  • Cyc Walduś 2015-10-18 22:41:13
    T.B. że co wybierze, farmtraca??? Tego z Mrągowa???
  • jarki 2015-10-18 17:22:08
    A co będzie republika islamska 😈
  • ukasz 2015-10-18 16:36:40
    za 20 lat nie bedzie niemiec
  • Bronek 2015-10-18 08:02:23
    za 20 lat sprowadze sobie takiego z niemiec.
  • T.B. 2015-10-17 11:33:32
    Maszyna bardziej dla firm usługowych związanych z utrzymaniem terenów zielonych, drogowców. Tuzy z ich udźwigiem wystarczą do zawieszenia kosiarki bijakowej i małego rozsiewacza. Nic nie piszą o homologacji, ale jako ciągnik wątpię by dało się to zarejestrować, a nie każdy ma prawo jazdy na samochód ciężarowy. W rolnictwie krajowym ze względu głównie na cenę nie widzę zastosowania. Jeśli ktoś potrzebuje szybkiego środka transportu, wybierze farmtraca z szybką skrzynią. Większe koła i dużo większy udźwig.
  • hgf 2015-10-17 10:46:52
    to CI co zasiali POMIDORY z dopłata 4200 zl / CI CO WIEDZIELI / moga to kupić ,,,, a ci OSZKANI od strączkowych do ŚMIETNIKA po jedzenie , dzieki sawickiemu i ferajnie , jednak JESTEŚMY FRAJERAMI , oszukją dalej ,,,,,
  • tusek 2015-10-17 10:07:36
    A polska zaprosila 100tys imigrantow a nie 10 jak mowi kopaczka wiec po co mi Unimog. bedzie ludzi do worzenia rowerami plodow rol. Rzad wie co robi
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.145.103.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!