27 sierpnia 1963 roku podpisano umowę pomiędzy rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, a rządem Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej. Jej efektem było utworzenie Polsko-Czechosłowackiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego z siedzibą w Brnie, którego głównym zadaniem było opracowanie nowej - ciężkiej serii ciągników.

Owocem prac rozpoczętych jeszcze w tym samym roku była rozpoczęta w lipcu 1969 roku produkcja ciągników Ursus C-385A. Seria ta była pierwszym ciężkim ciągnikiem z napędem na cztery koła produkowanym przez Ursusa. Jednocześnie był to model, który był bazą do tworzenia kolejnych wersji ciągników (912-1614) produkowanych aż do 2009 r - z licznymi zmianami konstrukcyjnymi.

Jednymi z modeli, które cieszyły się największą popularnością były zmodernizowane wersje wcześniejszych ciągników Ursus C-385, czyli Ursus 912/914. Obie konstrukcje były identyczne, przy czym model 914 otrzymał napęd na 4 koła.

Ceny aktualnie dostępnych na naszym rynku Ursusów 912/914 rozpoczynają się już od 15 tys. złotych. Za modele nieco lepiej utrzymane (a raczej przedsprzedażowo wyremontowane) sprzedawcy żądają kwoty nawet powyżej 40 tys. złotych.

Kupując nawet droższe maszyny trzeba mieć jednak świadomość, że produkowane w latach 1984-1998 ciągniki sporo przeszły. Z reguły pierwsze lata spędzając na połaciach PGR-owskich pól, na których generowały nawet powyżej 1300 mth rocznie.

Popularność Ursusów 912/914 nie zmalała do dziś. Z pewnością oprócz stosunkowo niewielkich cen na rynku wtórnym, stoją za nią niskie koszty związane eksploatacją maszyn. Z czego ona wynika? Przede wszystkim z prostej konstrukcji uchodzącej za dość bezawaryjną. Z drugiej strony, ciągniki Ursus mają oczywiście swoje bolączki i słabsze punkty, które prowadzą niejednokrotnie do awarii, ale te są z kolei możliwe do usunięcia w przydomowym garażu i nie naruszają zbyt mocno  kieszeni.

Produkowane w latach 1984-1998 ciągniki Ursus 912 i 914 wyposażone były w wolnossące jednostki napędowe o oznaczeniu Z 8401/1. 4-cylindrowy silnik generował moc 82 KM przy 2200 obr./min. Dostępne były również wersje ciągników 912/914 Turbo. W tym przypadku turbosprężarka podnosiła moc silnika do 100 KM.