PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ursus coraz bliżej ciągnika na wodór?

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 20-06-2018 18:15

Tagi:

Podczas pikniku odbywającego się pod hasłem "Komunikacja przyszłości", zorganizowanego w minioną niedzielę w Lublinie, firma Ursus Bus zaprezentowała swój prototyp autobusu zasilanego ogniwami wodorowymi. Ursus od paru lat pracuje nad tego typu zasilaniem pojazdów elektrycznych i nie ma zamiaru poprzestać jedynie na autobusach.



Choć oficjalna premiera autobusu Ursus City Smile Fuel Cell Electric Bus (CS12H) miała miejsce już w 2016 roku podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze, to model zaprezentowany w niedzielę jest już niemal gotowy do produkcji.

 - Pojazd uzyskał homologację, jest gotowy do przewożenia pasażerów i do wdrożenia do produkcji seryjnej. To autobus, który nie emituje żadnych zanieczyszczeń szkodliwych dla środowiska. Produktem reakcji chemicznej wodoru i tlenu, która zachodzi w ogniwach paliwowych, jest energia elektryczna zasilająca baterie – a dalszej kolejności silnik tego autobusu – i para wodna - wyjaśnia szef projektów w spółce Ursus Bus Dariusz Kasperek

Producent podaje, że wariant o długości 12 m, mogący pomieścić 75 pasażerów, dysponuje zasięgiem około 450 km, a tankowanie zbiorników trwa około 10 min. To duży skok w porównaniu do elektrycznego autobusu Ursus Ekovolt, który do pełnego naładowania (30 kW ładowarka trójfazowa) potrzebuje około 5 godzin, co przekłada się na zaledwie 120 km zasięgu. A przecież z podobnym systemem mamy do czynienia w przypadku obecnie wdrażanych do produkcji ciągników czy ładowarek elektrycznych, co u niewielu rolników budzi zainteresowanie.

Wodór w ciągnikach Ursusa?

Okazuje się, że nad napędami wykorzystującymi ogniwa wodorowe pochylają się nie tylko konstruktorzy z oddziału zajmującego się autobusami, ale również pracownicy Ursusa znanego przede wszystkim z produkcji ciągników. Co więcej, wodór może okazać się nie tylko zbawieniem dla niezbyt sensownych na chwilę obecną maszyn z napędem elektrycznym i zasilaniem bateryjnym, lecz także dla konwencjonalnych ciągników z dieslem pod maską.

Na świecie od lat prowadzonych jest wiele badań i projektów, których celem jest osiągnięcie ultra niskich emisji szkodliwych gazów właśnie w silniku o zapłonie samoczynnym. Dwoma najbardziej obiecującymi projektami są: wzbogacanie spalin o wodór i wzbogacanie mieszanki paliwowo-powietrznej o wodór.

Pierwsza strategia, rozwijana między innymi na Uniwersytecie w Birmingham, ma na celu efektywniejsze wykorzystanie zastosowanych elementów takich jak: DPF+DOC (90% mniejsza emisja PM, HC i CO w stosunku do klasycznego filtra DPF i DOC) czy SCR lub NOx trap (70% mniejsza emisja NOx w stosunku do klasycznych rozwiązań) przy jednoczesnym wydłużeniu okresu eksploatacji tych elementów a w przypadku filtra DPF możliwe będzie również wyeliminowanie problemów z ich zapychaniem.

Druga zaś, za którą stoi między innymi firma HyTech Power, polegająca na wzbogacaniu podawanej do silnika mieszanki, ma poprawiać efektywność – wodór spala się dziesięć razy szybciej, w dodatku spalanie jest całkowite, co przekłada się na zwiększenie mocy, podniesienie temperatury, co również sprzyja spalaniu się oleju napędowego.

Obydwa systemy wciąż są w fazie testów i badań, jednak jak podczas targów Agrotech w Kielcach, dowiedzieliśmy się, Ursus od kilku lat podpatruje wodorowe nowinki i to nie tylko pod kątem swoich wodorowych autobusów. Nieoficjalnie, wariant z wodorowym wspomaganiem silników diesla jest bardzo realny w perspektywie kilku najbliższych lat, choć jeszcze nie do końca wiadomo, na co firma się zdecyduje.

Opóźnienia w pracach nad tego typu rozwiązaniami są pokłosiem afery z fałszowaniem rzeczywistej emisji spalin, jakiego dopuścił się koncern VAG tzw. „Dieselgate”, co wzmogło panikę związaną z rychłym końcem silników diesla i wymusiło na producentach wdrażanie rozwiązań elektrycznych – o czym pisaliśmy niedawno.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (12)

  • Krystian 2018-06-27 10:17:31
    Bawią się nie wiadomo w co zamiast zrobić dobry ciągnik na On to oni kombinują jak koń pod górę, gdzie jest wyczekiwany przez wszystkich vigus a no nie ma a kiedy będzie w sprzedaży nie wiadomo pewnie najwcześniej jak podzespoły przyjadą z Chin moim zdaniem ten kontrakt z chińczykami zniszczy Ursusa kto chce chinsczyzne w ciagniku nikt opracowali ponoć dobrą transmisję to niech ją produkują u siebie a nie dzielić się projektami i to jeszcze z kim z chińczykami przez ten kontrakt stracą zaufanie w śród rolników, a odnośnie ceny Ursusa co do ciągników to są one zbyt wygórowane 150tyś zł za c385 śmiech na sali za co oni chcą te kasę za brzydki ciągnik bez żadnego wyposażenia, Ursus nawet siedzenia pasażera nie oferuje w swoich ciagnikach prawa konsola sterowania coś okropnego i w ogl ten wygląd zewnętrzy coś okropnego w ogóle kto te ciągniki projektuje że są takie brzydkie i obskórne to już nawet zetor robi ładniejsze ciągniki niż oni mówią żeby wspierać polskie produkty tylko że one nie mają tego co zachodnie marki ani wyglądu ani funkcjonalności po prostu pomyłka jak nie zrobią coś z tym to Ursus upadnie.
  • Daniel 2018-06-22 10:08:22
    Nikt nie pyta skąd wodór....
    Najszybciej z metanu - czyli w zasadzie od Rosjan
    • Ja 2018-07-19 23:49:47
      Wodór jest odpadem w wielu procesach przemysłowych a także w górnictwie.
  • Marco 2018-06-21 22:43:16
    A co z VIGUSEM bo tak jaby ucichło a miał być jakoś niedługo wprowadzony do sprzedaży
    • Tomasz 2018-06-22 09:38:31
      Skończyły się dotacje, prawdopodobnie skończył się vigus. Ursus wchodzi w wszystko co modne i do czego można pozyskać jakieś pieniądze.
    • maniek 2018-06-22 10:36:07
      w ofercie Ursusa jest ciągnik z przekładnią Vigus - więc chyba gotowa...
      • marco 2018-06-22 19:01:48
        na ich stronie jest ale nie jest wprowadzony do sprzedaży tak że pewnie skok na dotację.
  • nie zadowolony 2018-06-21 18:09:25
    w moim ursusie jednego dnia ukazały się dwie usterki pierwsza to klakson nawalił ,druga usterka to kierownica czasami ciężej jest kręcić kto może wiedzieć co ulega uszkodzeniu ? orbitorl czy pompa ? stan oleju jest odpowiedni tylko zabrakło mi oleju w głowie przed kupnem !
    • ma 2018-06-22 10:42:34
      Dobrze że nie masz classa, JD, albo Deutza bo by Cie z torbami puściły przy trochę większej awarii
  • Taki tam 2018-06-21 07:42:28
    Żeby oni dobry ciągnik na olej napędowy wyprodukowali
  • Jerzy 2018-06-21 07:10:56
    Badania ursusa sa jeszcze na etapie marzeń i dobrych chęci. Poki co ursus to bankrut z zadluzeniem 300 milionów. Polmot kupil ta firme za 6mln, a w 7 lat zadłużył ją na 300mln!.
  • Olek 2018-06-20 20:51:58
    Stricte co za durne słowo i po co w tym miejscu ?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.196.13.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!