Oferta używanych przyczep do zbioru zielonek w Polsce jest spora. Z powodzeniem znajdziemy w niej egzemplarze maszyn pasujące do indywidualnych wymagań gospodarstwa, a także zasobności portfela kupującego. Oczywiście to, ile będziemy musieli wydać na zakup konkretnego modelu przyczepy, zależy od wielu czynników - głównie od wyposażenia, pojemności skrzyni, stopnia zużycia i wieku. Za minimalną kwotę zakupu przyczepy do zbioru zielonek uznać należy 20 tys. zł. Od tej sumy rozpoczyna się oferta m.in. przyczep Claas, Mengele, Pöttinger czy Deutz-Fahr o ładowności 7-8 t, pochodzących z początku lat 90. i wstępnie przygotowanych do pracy. Za zbliżone modele przyczep marek takich jak: Krone, Bergmann, Schuitemaker czy Strautmann, zapłacimy średnio o ok. 5 tys. zł więcej. Maszyny z pełnym rotorem, które są dostępne w rocznikach mniej więcej od 1993-94 r., to wydatek minimum 30 tys. zł.

Spora jest również podaż używanych przyczep pochodzących z początku ubiegłego dziesięciolecia. W zależności od wyposażenia zapłacimy za nie od 80 do nawet 160 tys. zł. Są to jednak maszyny konstrukcyjnie bardzo zbliżone do produkowanych obecnie, z rozbudowanymi i komfortowymi układami sterowania.

ROTOR NAJWAŻNIEJSZY

Decydując się na zakup nawet nowszych i na pierwszy rzut oka dobrze utrzymanych maszyn, warto im się dokładnie przyjrzeć. Mimo że przyczepy zbierające do zielonek nie należą do grupy najbardziej skomplikowanych maszyn, ich remont cechuje się dużą kapitało- i czasochłonnością.

Najważniejszym elementem (ze względu na funkcję, ale również koszty ewentualnej naprawy) w każdej przyczepie jest rotor. Jego zadaniem jest przyspieszenie podawanej do skrzyni zielonki i w przypadku załączenia układu rozdrabniającego - jej "przeciśnięcie" przez noże. W praktyce rotor ma zatem kontakt z całą zbieraną masą. W przypadku jego uszkodzenia musimy liczyć się z niższą wydajnością zbioru, spadkiem jakości rozdrabniania i znacznymi kosztami naprawy. Uwagę trzeba zwrócić przede wszystkim na stopień wytarcia grzebieni rotora, a także na jego ogólną kondycję. Rotor powinien być prosty, a jego palce popychające powinny być położone względem siebie równolegle. Poza tym warto sprawdzić stan łożysk wału. W przypadku konieczności ich wymiany, z wykorzystaniem oryginalnych części zamiennych musimy liczyć się z wydatkiem średnio od 300 do ponad 1 000 zł za jedno łożysko. W wielu przypadkach do wymiany łożysk niezbędne będzie rozebranie całej przedniej części maszyny, a w niektórych modelach przyczep również wałków napędowych i kół zębatych.