Do najważniejszych cech Zetora trzeba zaliczyć nieskomplikowaną ale solidną konstrukcję i dobry komfort pracy dla operatora. Jeśli dodać do tego jeszcze tanie koszty eksploatacji nie dziwi fakt, że maszyny cieszą się dużym powodzeniem również na rynku wtórnym. Przyjrzeliśmy się bliżej kilku modelom „z drugiej ręki“.

Choć mają oczywiście także wady, Zetory niewątpliwie należą do ciągników tanich w użytkowaniu. Wśród najardziej poszykiwanych Zetorów są modele czterocylindrowe z turbodoładowaniem i przednim napędem.

Forterra zza granicy

Na rynku maszyn używanych dosyć często można spotkać Zetory z serii 8540 – 10540 (produkowane do 1999 r.). Seria ta jest protoplastą dzisiejszej Forterry, a w jej skład wchodzą modele 7520/7540, 8520/8540, 9540 i 10540 – wszystkie wyposażone w turbodoładowane, 4-cylindrowe jednostki o mocach od 70 do 100 KM.

Pierwsze dwa modele były dostępne także w wersji bez przedniego napędu (7520 i 8520). Wszystkie maszyny mają synchronizowane przekładnie 16/4 przystosowane do prędkości 40 km/h (dwa półbiegi włączane przyciskiem przy kierownicy. Rzadko spotykane są również przekładnie 18/6 z hydraulicznym rewersem przy kierownicy, które były montowane na zamówienie. Tego typu udoodnienia nie były stosowane jednak zbyt długo gdyż okazały się konstrukcją nieudaną.

Od 1999 r. na rynek weszła seria 8641-11641 (model 11641 od 2000 r.), znana pod nazwą handlową Forterra. Charakteryzuje ją stosukowo nowoczesna konstrukcja, ale bez zbędnej elektroniki. Po 2002 r. zmienił się nieco wygląd ciągników, w tym zawieszenie kabiny, maska i układ wydechowy.

 

Poszukując ciągników z tej serii warto zwrócić uwagę na modele sprowadzane z Zachodu, które charakteryzują się bogatym wyposażeniem standardowym. W ciągnikach znalazła się m.in. nowocześniejsza kabina oraz przekładnia synchronizowana z mechanicznym rewersem umieszczonym obok dźwigni zmiany biegów. W sumie kierujący ma do wyboru 24 biegów do przodu i 18 wstecz, w tym dwa półbiegi włączane pod obciążeniem.

 

Kabiny eksportowych ciągników są komfortowe, bardzo często z klimatyzacją. Kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach, a kierujący ma do dyspozycji wygodne siedzenie Grammer. Dla ewentualnego pasażera przygotowano niewielki, składany fotelik z po lewej stronie głównego siedziska. Zaletą sprowadzanych ciągników są również większe felgi i ogumienie. Standardem jest 520/70R38 z tyłu i 420/70R24 z przodu.