Galeria zdjęć Massey Ferguson 3000  

W ostatnich dwóch dekadach do polskich rolników trafiło dziesiątki tysięcy używanych ciągników z Zachodu, a wśród nich ogromna ilość traktorów Massey Ferguson serii 3000. Szukając maszyny o mocy około 100 KM i cenie poniżej 50 tys. zł nie sposób nie wziąć pod uwagę takich modeli jak 3080, 3085, 390 czy 3095.

To konstrukcje bardzo nowoczesne jak na swój wiek - zapewniają wysoki komfort pracy i są efektywne. Niestety, przylgnęła do nich opinia awaryjnych. Poza tym rolników odstrasza dość duża ilość elektroniki, zmniejszającej szanse na samodzielną naprawę. Powstaje więc dylemat: czy kupić na przykład mało kłopotliwego ze względu prostą budowę i tanie części zamienne Ursusa czy jednak zaryzykować i wybrać bardziej komfortowego, ale też oszczędniejszego Massey Fergusona.

TECHNIKA SERII 3000

Seria 3000 obejmuje ciągniki o mocy od 68 KM (3050) do 107 KM (3095). Modele 3050, 3055, 3060, 3065, 3070 i 3075 napędzają 4-cylindrowe silniki Perkinsa (niektóre z turbodoładowaniem). Wyższe modele: 3080, 3085, 3090 i 3095 napędzane są Perkinsami 6-cylindrowymi.

Popularny model 3080 debiutował w 1986 r. i początkowo jego silnik (A6.354) dysponował mocą 97 KM, w 1988 roku podniesiono ją do 100 KM. Istotna zmiana zaszła w 1993 r. gdy wprowadzono do sprzedaży następcę 3085 z nowym silnikiem (typ 1006) - moc maksymalna nadal wynosiła 100 KM, ale znacząco wzrósł moment napędowy (z 380 Nm do 403 Nm). Oprócz lepszego przebiegu momentu obrotowego, plusem tej jednostki jest też niższe zużycie paliwa i cichsza praca. Mocniejszy 107-konny Perkins typu 1006 był montowany w modelu 3095 już od 1990 r., poprzedzający go model 3090 napędzał diesel A6.354 o tej samej mocy maksymalnej, ale niższym momencie obrotowym.

Najpopularniejsza to skrzynia 16 biegowa z półbiegami przełączanymi pod obciążeniem co łącznie daje 32 prędkości jazdy do przodu i tyle samo do tyłu (dlatego na ogół używa się określenia 32 biegi). Zmiana kierunku jazdy odbywa się przy pomocy mechanicznego rewersu. Rzadziej spotyka się 8-biegową przekładnię również z półbiegami przełączanymi pod obciążeniem i mechanicznym rewersem (razem 16 prędkości jazdy do tyłu i do przodu). Czasami zdarzają się też wersje 16-biegowe bez półbiegów.