Ciągniki New Holland z serii TM 120-190 były produkowane w latach 2002-2009. Była to druga generacja serii TM 115-165 z lat 1999-2002, do której należało 5 modeli ciągników z silnikami o mocach od 116 (model TM115 z silnikiem wolnossącym) do 168 KM (TM 165). Nowsza seria TM 120-190 została m.in. rozszerzona o dwa większe modele, z których najmocniejszy generował 194 KM, natomiast moc najmniejszego modelu TM 120 w porównaniu z modelem TM115 z poprzedniej generacji wzrosła ze 116 do 124 KM.

Ciągniki serii TM nie należą do ścisłej "top-listy" maszyn używanych - nie znajdziemy ich zbyt wiele wśród ogłoszeń maszyn "z drugiej ręki". Wynika to m.in. z faktu, iż nie są to jeszcze leciwe maszyny (lata produkcji 1999-2009) i bardzo często ciągle są użytkowane przez pierwszych właścicieli, którzy doceniają ich bezawaryjność, prostotę obsługi i komfort pracy, jaki oferują. Niemniej jednak z roku na rok na rynku wtórnym wybór tych maszyn jest coraz większy. Znaczna część ciągników pochodzi ze sprzedaży krajowej, część trafia do nas z Zachodu. W porównaniu do konkurencyjnych w tym zakresie mocy ciągników marek takich jak choćby John Deere, Massey Ferguson czy Fendt, "TM-a" można zazwyczaj kupić w niższej cenie. Za kwotę około 100 tys. zł da się znaleźć zadbany, na przykład 155-konny model TM155 w wieku nieprzekraczającym 1 0-12 lat.

TAKICH SILNIKÓW JUŻ NIE MA

Sercem ciągników z serii TM 12-190 są 6-cylindrowe, turbodoładowane silniki Forda. O sprawdzonych konstrukcjach tych jednostek napędowych można usłyszeć właściwie same superlatywy. Z czego to wynika? Kluczowym czynnikiem wydaje się duża pojemność silników w stosunku do generowanej mocy - 7,5 l (pojemność misy olejowej - około 18 l). Wystarczy wspomnieć, że w produkowanych dzisiaj ciągnikach moc rzędu 170 KM bywa "wykrzesywana" z jednostek 4-cylindrowych o pojemności niespełna 5 l! Zdaniem serwisantów, silniki TM-ów to właściwie bezawaryjne i żywotne jednostki. Naprawy kapitalne silników w ciągnikach 10-13-letnich są rzadkością, o ile oczywiście przy silnikach nie było nic "kombinowane" (nadmierne lub nieumiejętne zwiększanie mocy) i wymiany oleju są przeprowadzane w miarę na czas (co 300 godzin). 6 cylindrów i duża pojemność silnika wiąże się także z dobrą charakterystyką jego pracy. Wysoki moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie obrotów. Atutem na pewno są też zastosowane mechaniczne pompy wtryskowe, choć w przypadku dwóch największych modeli, TM 175 i TM 190, są one sterowane elektronicznie. To pozwoliło producentowi na wprowadzenie systemu EPM (Engine Power Menagement), a więc sterownika komputerowego z funkcją zarządzania mocą, który w przypadku dużego obciążenia w transporcie lub pracy z wykorzystaniem WOM zwiększa chwilowo moc o około 35 KM.