Produkcja ciągników serii 7211/7245 (ta sama maszyna, przy czym model 7245 był wyposażany w napędzaną oś przednią) rozpoczęła się wiosną 1984 r. w Czechosłowacji. Bazą do stworzenia tego modelu Zetora była seria 7011/7045 produkowana od roku 1980, która z kolei czerpała ze zbliżonych mocą modeli 6911/6945.

Na przestrzeni lat 1984-1992, w których produkowany był Zetor 7211/7245, gama tych maszyn nie przeszła wielu istotnych zmian. Najważniejsze dotyczyły przede wszystkim układu filtracji paliwa (z filtra dwustopniowego na element jednostopniowy), felg ciągnika (w pierwszych latach jego produkcji miały nieco inny kształt aniżeli w latach 90.) oraz bryły kabiny, która zależna była również od kraju do którego dany ciągnik miał trafić.  

Ceny aktualnie dostępnych na naszym rynku Zetorów 7211/7245 rozpoczynają się od nieco ponad 20 tys. złotych (ciągniki bez napędu na przednią oś). Zdecydowana większość ciągników na rynku wtórnym dostępna jest w kwocie około 30 tys. złotych. Za najlepiej utrzymane modele z przednim napędem  Zetor 7245 trzeba zapłacić nawet do 50 tys. złotych.

Koszt zakupu Zetora 7245 nie jest najniższy (w tej kwocie możemy zakupić np. o blisko 25 KM mocniejszego Ursusa 914 Turbo, który parametrami technicznymi znacznie przewyższa „czecha"), a mimo to Zetory w dalszym ciągu cieszą się dużą popularnością. Z czego to wynika?

Zetor 7211/7245 uchodzi naprawdę za solidną maszynę, poza tym swoim użytkownikom oferuje bardzo komfortowe warunki pracy, o których operatorzy ursusów z lat 80. mogli tylko pomarzyć. Do kolejnych zalet ciągnika należy zaliczyć jego zwrotność oraz to, że umiarkowanym zużyciem paliwa nie zrujnuje naszego portfela.

Tym co łączyło obie serie ciągników (7011 i 7211) była 4-cylindrowa jednostka o pojemności 3,6 litra. W przypadku Zetora serii 7211/7245 ma ona oznaczenie Z7201. Zgodnie z dodawaną do ciągnika instrukcją obsługi silnik generuje 66 KM przy około 2200 obr./min (inne źródła podają moc od 62 do 66 KM).

- Silnik mojego Zetora aktualnie ma przepracowane około 11 tys. motogodzin. Nie odnotowałem przy nim żadnej awarii - mówi Waldemar Kosiorek, który od nowości (1991 r.) użytkuje Zetora 7211. Dodaje przy tym, że jednostka napędowa ciągnika w dość głębokiej orce na lekkiej glebie z pługiem zagonowym 4x35 cm zużywa około 12,8 litra/ha.

Dobrą opinię na temat czechosłowackich jednostek napędowych wyrażają również mechanicy zajmujący się naprawą ciągników. Aby nie być „gołosłownym" postanowiliśmy zbadać opisywany ciągnik na hamowni.