PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Używany Zetor 7211 – zwinne 66 KM z lat 80

Używany Zetor 7211 – zwinne 66 KM z lat 80

Autor: Kamil Karkowski

Dodano: 27-11-2014 09:24

Tagi:

Zetor 7211 to jeden z bardziej popularnych modeli czechosłowackiego producenta, którego ciągle możemy często spotkać na polskich polach. Maszyna uchodzi za dość bezawaryjną i oferuje wysoki komfort pracy jak na 60 konny ciągnik, którego produkcja zakończyła się na początku lat 90.



Produkcja ciągników serii 7211/7245 (ta sama maszyna, przy czym model 7245 był wyposażany w napędzaną oś przednią) rozpoczęła się wiosną 1984 r. w Czechosłowacji. Bazą do stworzenia tego modelu Zetora była seria 7011/7045 produkowana od roku 1980, która z kolei czerpała ze zbliżonych mocą modeli 6911/6945.

Na przestrzeni lat 1984-1992, w których produkowany był Zetor 7211/7245, gama tych maszyn nie przeszła wielu istotnych zmian. Najważniejsze dotyczyły przede wszystkim układu filtracji paliwa (z filtra dwustopniowego na element jednostopniowy), felg ciągnika (w pierwszych latach jego produkcji miały nieco inny kształt aniżeli w latach 90.) oraz bryły kabiny, która zależna była również od kraju do którego dany ciągnik miał trafić.  

Ceny aktualnie dostępnych na naszym rynku Zetorów 7211/7245 rozpoczynają się od nieco ponad 20 tys. złotych (ciągniki bez napędu na przednią oś). Zdecydowana większość ciągników na rynku wtórnym dostępna jest w kwocie około 30 tys. złotych. Za najlepiej utrzymane modele z przednim napędem  Zetor 7245 trzeba zapłacić nawet do 50 tys. złotych.

Koszt zakupu Zetora 7245 nie jest najniższy (w tej kwocie możemy zakupić np. o blisko 25 KM mocniejszego Ursusa 914 Turbo, który parametrami technicznymi znacznie przewyższa „czecha"), a mimo to Zetory w dalszym ciągu cieszą się dużą popularnością. Z czego to wynika?

Zetor 7211/7245 uchodzi naprawdę za solidną maszynę, poza tym swoim użytkownikom oferuje bardzo komfortowe warunki pracy, o których operatorzy ursusów z lat 80. mogli tylko pomarzyć. Do kolejnych zalet ciągnika należy zaliczyć jego zwrotność oraz to, że umiarkowanym zużyciem paliwa nie zrujnuje naszego portfela.

Tym co łączyło obie serie ciągników (7011 i 7211) była 4-cylindrowa jednostka o pojemności 3,6 litra. W przypadku Zetora serii 7211/7245 ma ona oznaczenie Z7201. Zgodnie z dodawaną do ciągnika instrukcją obsługi silnik generuje 66 KM przy około 2200 obr./min (inne źródła podają moc od 62 do 66 KM).

- Silnik mojego Zetora aktualnie ma przepracowane około 11 tys. motogodzin. Nie odnotowałem przy nim żadnej awarii - mówi Waldemar Kosiorek, który od nowości (1991 r.) użytkuje Zetora 7211. Dodaje przy tym, że jednostka napędowa ciągnika w dość głębokiej orce na lekkiej glebie z pługiem zagonowym 4x35 cm zużywa około 12,8 litra/ha.

Dobrą opinię na temat czechosłowackich jednostek napędowych wyrażają również mechanicy zajmujący się naprawą ciągników. Aby nie być „gołosłownym" postanowiliśmy zbadać opisywany ciągnik na hamowni.

Wynik tego badania (w formie wykresu załączony w galerii pod artykułem) może zaskakiwać. Okazuje się bowiem, że ciągnik dysponuje mocą maksymalną na poziomie 61,9 KM. Biorąc pod uwagę moc deklarowaną przez producenta na poziomie maksymalnych 66 KM (według niektórych źródeł 62 KM) spadek mocy o nieco ponad 4 KM, przy 23 letnim ciągniku uznać należy za minimalny.

Miła niespodzianka czeka nas również jeśli zdecydujemy się na wykonanie kapitalnego remontu ciągnika. Za zestaw naprawczy silnika (tłok, tuleja, 3 pierścienie) zapłacimy od około 170 do 280 złotych brutto. Są to kwoty, z którymi liczyć muszą się właściciele np. Ursusów serii C360 czy C-380, które uchodzą za najtańsze w eksploatacji.

Typowy przegląd ciągnika związany z wymianą filtrów (wkład filtra paliwa pierwszy 20-30 zł, wkład filtra paliwa drugi 15-45 zł, wkład filtra oleju do 35 zł) łącznie z wymianą oleju (12-14 litrów, przy cenie oleju na poziomie około 20 zł/litr) zamknie się w kwocie 400 zł.

W ciągnikach Zetor 7211/7245 montowana była mechaniczna przekładnia umożliwiająca korzystanie z 10 biegów do jazdy w przód oraz 2 biegów do jazdy w tył. Biegi podzielone są na dwie grupy (2x5+1) a do wyboru odpowiedniej grupy wykorzystywana jest krótka dźwignia umieszczona obok dźwigni załączania wałka WOM.

Przekładnia to dość udany element tego ciągnika. Na plus należy zaliczyć przede wszyskim jej niską awaryjność. Jak mówi wielu użytkowników omawianeej serii Zetora, skrzynia zestopniowana jest dość dobrze i jest bardzo precyzyjna. Brakuje niestety dodatkowych biegów pomiędzy 2 a 3 oraz 4 i 5 przełożeniem. Są to zdecydowanie zakresy po których zmianie ciągnik ma problemy z "wkręceniem się" na obroty.

Do wad przekładni zaliczyć możemy także jej ograniczenia co do prędkości maksymalnej ciągnika, która mimo katalogowej wartości na poziomie 25 km/h w praktyce sięga „zaledwie" 21/22 km/h.

Wad dopatrzymy się również w mechanizmie sprzęgła, które współpracuje z pompką. Niestety w wielu przypadkach jest to element, który ulega dość częstej awarii.

-W moim przypadku taka sytuacja miała miejsce już 3 razy. Naprawa elementu nie jest trudna, a dostęp do pompki jest naprawdę łatwy- mówi Kosiorek.

Naprawa wymaga rozłożenia układu, oczyszczenia go i najczęściej wymiany wkładu pompki.

- Z doświadczenia wiem jednak, że warto wówczas zainwestować w zupełnie nową pompkę, ponieważ oferowane na rynku części zamiennym wkłady do pompek nie gwarantują tak długiej eksploatacji elementu jak po założeniu nowej pompki - podsumowuje Waldemar Kosiorek. W zależności od wybranego producenta, cena pompki waha się w zakresie od 150 do 280 zł.

Zetor 7211/7245 może współpracować z maszynami napędzanymi WOM z prędkościami 540 oraz 1000 obr./min. Załączanie WOM odbywa się w dwojaki sposób: za pomocą mechanicznej dźwigni obok fotela, która pełni rolę sprzęgła WOM oraz dźwigni sterującej układem mechanicznego załączania WOM umieszczonej tuż obok dźwigni zmiany biegów.

Problemów nie stwarza również montowany w ciągnikach układ hydrauliczny. Wydajność zastosowanej w nim pompy wynosi 32 l/min. Zasilany jest z niej m.in. tylny podnośnik o udźwigu około 2,4 tony oraz niestety w wielu przypadkach dostępne tylko jedno wyjście hydrauliczne.

Koszty serwisowe związane z wymianą podwójnego filtra hydrauliki zewnętrznej są dość znaczne. Standardowy wkład jednego z filtrów kosztuje bowiem od 80 do nawet 160 zł.

Tym co wyróżniało czeskie ciągniki serii 7211/7245 na tle ówczesnej konkurencji była bardzo obszerna i komfortowa kabina ciągników. Gwarantowała ona imponujący jak na tamte czasy układ wyciszenia na poziomie około 83 dB. W ciągnikach standardowo znajdował się fotel pasażera, który dawał możliwość wygodnego podróżowania dodatkowej osobie.

Komfort jazdy ciągnikiem poprawiał również montowany standardowo w ciągnikach serii 7211 układ „amortyzacji przedniej osi". W przedniej osi ciągnika zastosowano bowiem 2 sprężyny (odpowiednio dla lewego oraz prawego koła) tłumiące drgania maszyny podczas jazdy.

Użytkownicy ciągników współpracujących z ładowaczem czołowym ze względu na większe obciążenie sprężyn są niestety zmuszeni do ich częstej wymiany. Koszt zakupu jednej sztuki to rząd 60-130 zł. W przypadku pracy bez ładowacza czołowego problemy ze sprężynami amortyzującymi raczej nie występują.

Podsumowując, Zetor 7211/7245 to naprawdę udana konstrukcja, która doskonale sprawdzi się jako uniwersalny ciągnik w średniej wielkości gospodarstwach. O tym czy warto zakupić konkretny egzemplarz tej maszyny decyduje jej historia. Większość podzespołów Zetora może być naprawiona małym kosztem w przydomowym garażu.

Użytkownicy, którzy potrzebują ciągnika do wykonywania cięższych prac polowych z pewnością powinni zainteresować się modelem z napędem na 4 koła lub ciągnikami serii 7711/7745. Jest to niemal bliźniacza maszyna, która ze względu na nieco podniesioną moc oraz większe rozmiar ogumienia (ciągnik jest przez to również nieco szybszy) z pewnością lepiej sprawdzi się w ciężkiej pracy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

MULTIMEDIA

×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (29)

  • basiek 2016-04-12 22:02:09
    zamiast zetora 7211 ~60km i usrusa 150km poszukaj coś na poziomie 80 KM (zet lub ursus) ewentualnie np Ursus 112km (jak masz góry to do 80 napęd na przód, 112 poradzi sobie bez, byle gumy z dobrym bierznikiem, i kwesria czy zalezy ci na dobrej wykrętności, bo zetor 7211 ma doskonałą) ... tak tak wiem już dawno pewnie kupił :D
    jesli chodzi o zetora to jeśli trzeba coś podłubać "pod maską" to niemal do wszystkiego jest tam bardzo ciężki dostęp. a zdjęcie maski to jakiś żart, śróbek jest od groma i większość ma trudny dostęp...
  • pepe 2016-04-04 12:56:35
    odziedziczyłem takiego zetorka w dość zaniedbanym stanie, ale największy problem to poziom oleju w silniku, z tego co pamiętam poziom musiał być poniżej minimum bo większy zaraz wywalał przez rurkę odpowietrzającą i to obojętnie czy po remoncie czy przed. Ma ktoś coś podobnego lub jakąś radę bo stale muszę kontrolować poziom i chcę go przywrócić do dawnej "świetności"
  • Zetor 2016-02-05 19:03:36
    Zetor 7211/7245 katalogowo ma 62KM, Zetor 7711/7745 66KM, natomiast Zetor 7745 TURBO 82KM. A więc moc testowanego egzemplarza jest identyczna z jaką szedł z hali produkcyjnej. Także to świetny wynik
  • piotro83 2015-08-11 14:32:43
    starsze modele zetora zdecydowanie solidniejsze, te nowe czesciej się psuja, ale w przypadku drobiejszych awarii i tak samemu da się je naprawic wiec zetor na plus!
  • jarki 2014-12-05 13:02:33
    czujne oko Redaktora;)
  • K_K 2014-12-05 09:43:38
    @adi, dziękujemy za wskazówki dotyczące błędów w artykule - rzeczywiście, mniej więcej w połowie produkcji ciągników serii 7211 układ filtracji paliwa uległ zmianie (poprawiliśmy w tekście). Przepraszam również za błąd w oznaczeniu silnika, ale to typowe przeoczenie.
    Pozdrawiam
  • adi 2014-12-04 10:52:53
    Jest sporo błędów w artykule:
    1. Model silnika w tym Zetorze to Z7201
    2. Zmiany jakie zaszły w okresie produkcji to zmniejszenie liczby pierścieni na tłoku z 4 na 3, dwustopniowy filtr paliwa zastąpił jednostopniowy, małe kratki boczne w masce zastąpiły większe, zrezygnowano z okrągłego kierunkowskazu montowanego z boku kabiny tuż za klamką drzwi.
    3. Ceny jakie płacłem za sędziszowskie zamienniki wkładów filtrów paliwa i oleju hydraulicznego/skrzyni to 10 zł, 12 zł.
    4. Należy pamiętać że obroty WOM 1000 obr/min były dostępne opcjonalnie
    5. Kabina szeroka BK6011 produkowana była przez Letostroj Letovice (Czechy), wąska BK7011 przez VLAD Presov (Słowacja)
    6. Ciągnik ten należy do rodziny "modernizacja 5", 7711, 7745 to "modernizacja 6"
    7. 7711, 7745 ma większe tłoki, co za tym idzie pojemność, nowy typ hamulców podobne do Crystala
    8. Za bardzo awaryjny element należ dodać serwomechanizm produkcji Jihostroj Velešín.
  • tomek 2014-12-03 18:19:17
    Mój 7211 1987 19000 mtg do remontu silnika. Skrzynia wytrzymała 14000 mtg. 3 skiby obrotowe - ok. 9l/godz.
  • Jak pic, to pic 2014-11-28 22:39:22
    A nie możesz przepić tych 40 tysi? Będzie większy z tego pożytek. I państwo zarobi na akcyzie i paligłup się ucieszy.
  • co robic? pic bracie pic 2014-11-28 22:18:12
    No i mam problem dac 30 tys za 7211 czy 40 tys za ursusa 1614 z tym ze do tego 2 nie mam maszyn no i 150 KM zanudzi sie na moich 10 ha.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.196.38.114
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!