Od kilku lat Valtra prowadziła badania nad wykorzystaniem biogazu do napędu ciągników. Pierwszy prototyp takiej maszyny powstał w 2010 r. W 2013 r. rozpocznie się pierwsza na Świecie limitowana produkcja modelu N101 o mocy 110 KM zasilanego dwoma rodzajami paliwa: biogazem transportowym lub gazem ziemnym oraz olejem napędowym.

Czterocylindrowe silniki są zasilane mieszanką biogazu z niewielką ilością oleju napędowego (70-80 proc. to biogaz). W przypadku pustego zbiornika z gazem, ciągnik może być zasilany wyłącznie olejem napędowym. Wszystkie pozostałe funkcje ciągnika niczym nie odbiegają od oferowanych w maszynach zasilanych tradycyjnym paliwem. Na razie sprzedaż modelu N101 na polskim rynku nie jest planowana. Importer – AGCO z Paczkowa, nie wyklucza jednak takiej możliwości. Wszystko zależy od zapotrzebowania. – Jeśli będzie zainteresowanie, myślę że będziemy mogli taki ciągnik na polski rynek sprowadzić – mówi Sebastian Karasiewicz z AGCO.

Ponieważ nie opracowano jeszcze wspólnych przepisów dotyczących pojazdów napędzanych dwoma rodzajami paliwa, zarejestrowanie ciągnika na biogaz wymaga odpowiednich zezwoleń na poszczególnych rynkach.

Podobał się artykuł? Podziel się!