Wśród producentów opon do maszyn rolniczych wyraźna staje się tendencja w opracowywaniu ogumienia niskociśnieniowego, które przenosi duże obciążenia, oddziaływując na glebę w mniejszym stopniu niż tradycyjne opony. Opona to zazwyczaj jedyny element, który zapewnia kontakt maszyny z podłożem. Od rodzaju i jakości ogumienia zależy bardzo wiele: przyczepność, powierzchnia styku z nawierzchnią, stopień ugniatania gleby, zdolności do samooczyszczenia, możliwość poruszania się z dużymi prędkościami oraz w dużej mierze stopień zużycia paliwa. Właściwości, jakie ma dana opona, nabierają szczególnego znaczenia zwłaszcza w przypadku dużych maszyn rolniczych, które przenoszą na każdym z kół nawet kilkutonowy ciężar. Stąd też tendencja we wprowadzaniu opon, które mają zapewnić jak największą powierzchnię styku z podłożem, aby jak najlepiej chronić glebę przed zagęszczaniem. Najlepiej oczywiście jeśli przy tym maszyna będzie mogła bezpiecznie poruszać się z dużymi prędkościami transportowymi: 50, a nawet 60 km/ha i nie straci na nośności.

MNIEJSZE CIŚNIENIE,

TA SAMA NOŚNOŚĆ

Jesienią ubiegłego roku nowy produkt w tym zakresie wprowadziła firma Bridgestone. Właściwie był to jednocześnie debiut marki Bridgestone na rynku opon rolniczych w Europie, ponieważ wcześniej sprzedaż ogumienia rolniczego była realizowana na starym kontynencie wyłącznie pod marką Firestone. W 2014 r. japoński koncern wprowadził do sprzedaży flagową oponę VT-Tractor. Pod koniec stycznia br. odbyła się oficjalna prezentacja produktu w Europejskim Centrum Technicznym (TCE) na przedmieściach Rzymu oraz w pobliskim Centrum Testowym Bridgestone (EUPG) w Aprili.

Jednym z głównych elementów konstrukcji niskociśnieniowego ogumienia VT-Tractor jest możliwość mocnego ugięcia boku opony. Predysponuje je do tego wzmocniona konstrukcja ścianki bocznej (technologia VF), specjalna budowa stopki umożliwiająca przenoszenie większych obciążeń i bieżnik z dłuższymi wypustami o większej powierzchni. Dlatego opony te mogą być używane przy niższym ciśnieniu niż w przypadku standardowych opon - nawet 0,8 bara. Co daje niskie ciśnienie? Mówiąc najprościej, opona pozostawia większy ślad, a więc zmniejsza jednostkowy nacisk na podłoże. Jak przekonuje producent, wewnętrzne testy firmy dowodzą, że opony VT-Tractor pozostawiają ślad do 26 proc. większy niż opony konkurencji. Ponadto, przy ciśnieniu 0,8 bara nośność innowacyjnej opony pozostaje taka sama, jak tradycyjnej przy ciśnieniu 1,2 bara. Testy w tym zakresie zostały przeprowadzone w Międzynarodowym Ośrodku Produkcji Rolnej DLG w marcu 2014 r.; rozmiary: IF 600/70 R30 i IF 710/70 R42 (przy ciśnieniu 1,2 i 1,0 bara) oraz VF 600/70 R30 i VF 710/70 R42 (przy ciśnieniu 1,0 i 0,8 bara) pod tym samym obciążeniem za pomocą technologii obrazowania ciśnienia XSENSOR.