Na polskim rynku wag samochodowych, które bardzo często trafiają do rolnictwa, dostępne są wagi z pomostami wykonanymi z różnych materiałów. Wśród tych najczęściej montowanych znajdziemy pomosty typowo betonowe, stalowe oraz stalowo-betonowe. Wagę z jakim elementem powinniśmy wybrać?

Pomosty betonowe (prefabrykowane) powstają poprzez zalanie betonem specjalnie przygotowanych form, w których wcześniej montowany jest układ zbrojenia. Zastosowany beton musi posiadać ściśle określone właściwości (podczas jego produkcji wykorzystywane są różne dodatki m.in. uszczelniające zapobiegające pochłanianiu wilgoci przez beton). Po wyciągnięciu elementu z formy jest on zatem konstrukcją typowo betonową, z niewielką ilością elementów stalowych umożliwiających montaż systemu pomiarowego wagi w formie tensometrów.

Do plusów tego typu pomostów zaliczyć należy przede wszystkim niskie koszty produkcji. Wśród wad wymieniana jest zaś niska trwałość, wrażliwość na działanie warunków atmosferycznych (m.in. deszczu i mrozu) oraz niska odporność na uszkodzenia mechaniczne (np. upadek ciężkich przedmiotów).

Drugą grupę pomostów tworzą elementy stalowe. Cechują się one wysokimi kosztami produkcji (dla typowej wagi o zakresie pomiaru 60 ton, do produkcji pomostu niezbędne jest wykorzystanie około 10 ton stali). Poza tym do wad konstrukcji zaliczyć należy również wyższe aniżeli w przypadku pomostów betonowych koszty utrzymania (okresowe czyszczenie i malowanie konstrukcji, aby uchronić ją przed korozją). Ze względu na niższą masę aniżeli w przypadku pomostów betonowych i stalowo-betonowych, pomosty te są łatwiejsze w montażu i łatwiej utrzymać je w czystości.

Ostatnią grupę pomostów stanowią konstrukcje stalowo-betonowe. Do produkcji tych elementów wykorzystywana jest spawana rama (z dwuteowników), w której środku umieszczana jest krata zbrojeniowa. Od spodu pod ramą montowana jest trapezowa blacha szalunkowa. Element ten na miejscu montażu wagi zalewany jest betonem o składzie niemal identycznym jak w przypadku klasycznych pomostów betonowych.

- Pomosty stalowo-betonowe, to konstrukcje które najczęściej montujemy w wagach samochodowych, zwłaszcza w tych wyprodukowanych dla sektora rolniczego - mówi Tomasz Szczęsny z firmy Wag-Pol Łęczyca, która jest produkuje wagi samochodowe i pomosty. Dodaje przy tym, że ten typ pomostu cechuje się niskimi kosztami produkcji, a jednocześnie dzięki dodatkowemu zabezpieczeniu w formie stalowej ramy chroni płytę betonową przed pęknięciami czy odłupaniami.

Poza tym przy wagach najazdowych, w których pomost montowany jest nad powierzchnią gruntu chroni to element przed uszkodzeniami powstałymi wskutek uderzenia mechanicznego przy przejazdach maszynami w pobliżu wagi.