PRZYCZEPY ZE ŚLIMAKIEM
Wśród wozów przeładunkowych można spotkać konstrukcje ze skrzyniami o pojemności nawet 36 m3. Takie rozwiązanie w modelu HTS 33.16 oferuje niemiecki producent - firma Annaburger. Potężna maszyna, osadzona na trzech osiach jezdnych, ma dopuszczalną masę całkowitą 33 tony. Najmniejsza przyczepa z serii HTS ma pojemność 25 m3 oraz masę całkowitą do 20 ton. Wszystkie charakteryzują się szybkim mechanizmem przeładunkowym osiągającym wydajność 15 m3/min. taki przepływ materiału jest możliwy dzięki dużej średnicy ślimaków i mechanicznym przekładniom napędzanym od WOM ciągnika. Opcjonalnie, system przenośników może być napędzany hydraulicznie.

Precyzyjne sterowanie ilością materiału transportowanego przez rurę wysypową oferuje również firma Güstrower, tyle że odbywa się ono w nieco inny sposób. Dozowanie materiału reguluje się przez zmianę obrotów wału odbioru mocy (WOM) oraz stopień otwarcia hydraulicznej zasuwy w zbiorniku. Wozy są oferowane w pięciu wersjach o pojemnościach od 16 do 32 m3. Dwa najmniejsze modele: GTU 16 i GTU 21 mają podwozia z pojedynczą osią i kołami w rozmiarze 650/65-30,5. Do współpracy potrzebują ciągnika o mocy co najmniej 120 KM. Większe, dwuosiowe konstrukcje GTU 25 i GTU 29 potrzebują już ciągnika nie mniejszego niż 140 KM. W największym z wozów - GTU 32 zastosowano potrójne, resorowane podwozie (tridem), gdzie osie pierwsza i trzecia są skrętne.

Wśród polskich producentów, przyczepy przeładunkowe oferuje Metaltech z Mirosławca i Pronar. W asortymencie pierwszej firmy są ich dwa typy: PP 14 i PP 20. Pierwsza z maszyn to konstrukcja oparta na pojedynczej, sztywnej osi i dużych ciągnikowych kołach, mogąca zmieścić 19 m3 ładunku o masie 14 t. Z kolei maksymalna ładowność PP 20 wynosi 20 t, a pojemność - 28 m3. Przyczepa ma resorowane podwozie typu tandem z kołami w rozmiarze 800/45/R26,5. Jako dodatkowe wyposażenie wóz może mieć jedną oś skrętną. W porównaniu do PP 14, przyczepa PP 20 jest o 10 cm węższa, ale dłuższa o ponad metr. Większa pojemność skrzyni idzie w parze z wydajniejszym rozładunkiem. Duża (500 mm) średnica przenośnika ślimakowego pozwala na opróżnienie pełnego wozu w czasie od 2,5 do 5 minut (do 8 t ziarna na minutę), tj. o około 2 minuty szybciej niż PP 14 (w zależności od wilgotności ziarna).