PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wiek z ciągnikami Fiata

Wiek z ciągnikami Fiata Ciągniki Fiata pomagały budować włoską gospodarkę po I Wojnie Światowej, fot. materiały prasowe

Firma Fiat zapisała się nie tylko na kartach historii motoryzacji czy pojazdów wojskowych, ale także maszyn rolniczych. W tym roku przypada 100 rocznica wprowadzenia na rynek pierwszego ciągnika z logo Fiata.



Firma New Holland, sukcesor Fiata Agri, obchodzi jubileusz 100-lecia od zjechania z linii montażowej pierwszego ciągnika marki Fiat. Pierwszy model marki (702) stanowił odpowiedź na deficyt siły roboczej w rolnictwie pod koniec I Wojny Światowej. Palącym problemem było zwiększenie wydajności, a mechanizacja miała rozwiązać kłopot braku siły roboczej i zapewnić efektywne prowadzenie prac kultywacyjnych skostniałej gleby na zaniedbanych w czasie wojny polach. Model 702 rozwiązał te problemy. Został on opracowany z myślą o szerokiej gamie prac stacjonarnych i wymagających siły pociągowej. Był wyposażony w 4-cylindrowy silnik spalinowy, napęd na tylne koła, kierowaną oś przednią i sztywną oś tylną, co w owych czasach było ewenementem. Model 702 zerwał również z tradycyjną stylistyką i przejął podejście znane z ciągnika Forda z układem napędowym przenoszącym ciężar konstrukcji, co wyeliminowało konieczność zastosowania podwozia. Od ciągnika Fordson, który był zaprojektowany do pracy na glebach lekkich i z reguły płaskich, rozległych polach Ameryki Północnej, odróżniała go większa moc i dostosowanie do trudnych warunków glebowych i często pofałdowanego terenu, z czym muszą sobie radzić rolnicy w Europie.

Po szeroko zakrojonych testach polowych, Model 702 został przedstawiony włoskim władzom 14 sierpnia 1918 r. Była to premiera jednego z najbardziej kultowych ciągników w historii rolnictwa. Już na samym starcie zrobił świetne wrażenie, pokonując swoich renomowanych konkurentów w czasie pierwszego konkursu w orce. W kolejnym roku, dzięki swym udowodnionym w warunkach polowych zaletom, Fiat podpisał umowy na dostawę ciągników ze spółdzielniami rolniczymi w całych Włoszech i rozpoczął produkcję 1000 maszyn. Tak oto narodził się pierwszy produkowany seryjnie ciągnik Fiata i rozpoczęła się era mechanizacji włoskiego rolnictwa.

Początek sukcesów

Model 702 był pierwszym modelem z licznej rodziny ciągników stworzonych z myślą o dedykowanych zastosowaniach. Ciągniki te na przestrzeni lat tworzyły historię rolnictwa na całym świecie. Model 700C, był pierwszym europejskim ciągnikiem gąsienicowym, który otworzył nowe horyzonty dzięki sile pociągowej, stabilności i bezpieczeństwie przy pracy na pochyłościach i na grząskim terenie, a w momencie swej premiery w 1932 r. nie miał sobie równych.

Kolejna dekada powitała Model 40, następny ciągnik gąsienicowy, będący lekką, bezpieczną i ekonomiczną maszyną, mogącą pracować na wielu innych rodzajach paliwa tańszych od benzyny. Model 50 był ciągnikiem lat odbudowy po wojnie: pokonywał każdą przeszkodę, był wręcz nie do zdarcia i wywindował Fiata na dobre do czołówki producentów ciągników gąsienicowych.

W latach 60. ubiegłego wieku seria Diamante wprowadziła koncepcję serii ciągników, obejmując cztery modele o mocy od 22 do 70 KM. Wraz z nią pojawił się pierwszy wąski ciągnik do winnic Fiata, który rozpoczyna tradycję marki New Holland jako producenta świetnych ciągników specjalistycznych.

Z okazji jubileuszu 50-lecia Fiat wypuścił na rynek serię Nastro d’Oro, która zdobyła serca małych i średnich gospodarstw i była dostępna w wersji do pracy w winnicach, sadach, na terenie górzystym i do upraw rzędowych. Dzięki ciągnikom serii Diamante i Nastro d’Oro, Fiat stał się wiodącym producentem ciągników na rynku europejskim.

Narodziny serii 90

W latach 80. ubiegłego wieku światło dzienne ujrzała seria 90, być może najbardziej popularna seria ciągników w historii rolnictwa. Wprowadziła ona zupełnie nowy poziom komfortu operatora, oferując amortyzowaną i jak na tamte czasy niespotykanie cichą kabinę o poziomie hałasu wynoszącym zaledwie 80 dBA, do tego wyposażoną w klimatyzację. Na przestrzeni lat seria 90 była ciągle modyfikowana i udoskonalana, wytyczając nowe granice możliwości, aż do roku 2002, gdy na rynek wprowadzono ostatni model - 110-90 Tradition.

Dzięki ciekawym rozwiązaniom technicznym i niezawodności seria 90 zyskała status ciągnika kultowego, a jego tradycje kontynuowała w latach 90. kolejna seria ciągników, które tworzyły historię – seria Winner. W serii Winner wzornictwo kabiny i rozwiązania technologiczne osiągnęły nowe wyżyny, a źródłem tej inspiracji był przemysł samochodowy. Całkowicie przeszklone drzwi i wąskie słupki kabiny zapewniały ogromną unikatową widoczność w każdym kierunku. Zawieszona na silentblockach kabina była niezwykle cicha (poziom hałasu 75 dBA). Była wyposażona w klimatyzację i schowek chłodzący na napoje. Komputer pokładowy informował o zużyciu paliwa na godzinę i na hektar w czasie rzeczywistym za pomocą zastosowanego po raz pierwszy w ciągniku wskaźnika paskowego. Jeszcze dwadzieścia lat po swoim debiucie kabina ciągników serii Winner należała do najlepszych kabin w ciągnikach.

Bogata gama ciągników, które zmieniły rolnictwo, odzwierciedla wizję Fiata polegającą na wychodzeniu naprzeciw potrzebom i przekraczaniu oczekiwań, aby móc oferować rolnikom łatwe w użyciu, innowacyjne i niezwykle wydajne maszyny. Ta tradycja trwa nadal w aktualnej ofercie marki New Holland.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Władek Vlog 2018-11-19 21:57:55
    Bardzo ciekawy artykuł gdyż ostatnio bardziej interesuje się ciągnikami firmy Fiat
  • wujo stasiu 2018-11-19 09:42:19
    pies im mordy lizal
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.218.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!