Objawów zużycia pompy hydraulicznej ciągnika Pronar, MTZ, Belarus 80/82 może być kilka. Zasadniczym jest słabnący udźwig - podnoszenie cięższych narzędzi staje się możliwe przy zwiększonych obrotach silnika. Szczególnie jest to widoczne przy rozgrzanym układzie, kiedy olej jest rozrzedzony. Na wolnych obrotach pompa nie jest już w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia do udźwignięcia narzędzia.

Uwaga! Przyspieszenie opadania ramion TUZ pod wpływem masy podniesionego narzędzia to nie objaw zużycia pompy. Tu przyczyny należy dopatrywać się przede wszystkim w rozdzielaczu.

Jeśli chcemy być pewni przyczyny powstania powyższych objawów (osłabienia siły podnoszenia), to najprostszym sposobem na sprawdzenie działania pompy jest połączenie miernika ciśnienia, który za pomocą szybkozłącza montuje się na wyjściu hydrauliki zewnętrznej.

Po zamontowaniu ciśnieniomierza, załączamy dźwignię zasilającą zawór do którego podłączyliśmy urządzenie diagnostyczne. Jeśli ciśnienie oleju przy obrotach jałowych nie przekracza 120 atm (przy standardowej pompie), możemy być pewni, że pompa nie działa właściwie. Pozostaje jej wymiana. Trzeba przy tym pamiętać aby pomiaru dokonywać na rozgrzanym układzie - najlepiej po intensywnej pracy z wykorzystaniem układu hydraulicznego. Według serwisu fabrycznego Pronaru, pompa kwalifikuje się do wymiany, jeśli jest sprawność spadnie poniżej 70 proc.

Przy wymianie elementu pozytywnie zaskakuje jego cena, która waha się w granicach 250-350 zł. W porównaniu z ciągnikami marek zachodnich jest to kwota od kilku nawet do kilkunastu razy niższa. To niewątpliwy atut ciągników rodem z Białorusi. Faktem jest też że pompa w tych ciągnikach potrafi kwalifikować się do wymiany już przy przebiegach rzędu 1,5-2 tys. mth, choć oczywiście nie jest to regułą.

W ofercie handlowej dostępne są m.in. produkty rosyjskie, ukraińskie i polskie zamienniki. Z opinii użytkowników i serwisu fabrycznego wynika, iż nie ma reguły co do różnic w jakości pomiędzy poszczególnymi producentami. Jeśli nie trafimy na produkt wadliwy, sprawdzi się każdy z powyższych producentów.

Przy zakupie pompy trzeba jednak pamiętać o bardzo istotnej rzeczy - doborze właściwego modelu pompy. Podanie w sklepie modelu i rocznika ciągnika może nie wystarczyć, ponieważ nawet w jednakowym roczniku zdarzały się inne rodzaje: z węższym (literka „M" w oznaczeniu) lub szerszym korpusem. Dlatego najpierw trzeba sprawdzić dokładnie oznaczenie pompy dokładnie w tym ciągniku, w którym chcemy dokonać wymiany.