Wraz z rozwojem gospodarstw i ich specjalizacji popularność samojezdnych ładowarek stale rośnie. Rola tych maszyn w gospodarstwie jest nie do przecenienia. Najczęściej ten, kto zdecydował się na zakup ładowarki, nie wyobraża sobie później bez niej funkcjonowania gospodarstwa. Z reguły kupno takiego sprzętu to następstwo zwiększenia intensywności bądź zakresu prac, które dotychczas wykonywał ciągnik z ładowaczem. Jednak nie zawsze, bo na przykład miniładowarki są w stanie wykonać taki zakres prac w ciasnych budynkach inwentarskich, którego nie mógł zrealizować żaden ciągnik z ładowaczem. Większy udźwig, wysokość podnoszenia, wysoka manewrowość - to najważniejsze cechy samojezdnych ładowarek, które deklasują ciągnik wyposażony w ładowacz czołowy. Poza tym po przekroczeniu pewnego zakresu czasowego pracy z ładowaczem zakup ładowarki staje się po prostu uzasadniony ekonomicznie (według wyliczeń firmy Kramer jest to ok. 250 godzin rocznie). Jeśli ciągnik przez większość czasu ma być wykorzystywany z ładowaczem, warto pomyśleć o zakupie ładowarki, której uniwersalność wykorzystania można zwiększyć przez doposażenie w zaczep transportowy, a w niektórych przypadkach - nawet w TUZ i WOM (Merlo, Dieci).

MALI POMOCNICY

Niewielkie przestrzenie w budynkach inwentarskich czy magazynach to znakomite pole do popisu dla miniładowarek. Niewielki gabaryty - często szerokość nieprzekraczająca 1 m, a długość 2 m oraz przegubowa konstrukcja umożliwiająca uzyskanie wewnętrznego promienia zawracania nawet poniżej 1 m - stawiają miniładowarki na czele niezastąpionych narzędzi do codziennego użytku w gospodarstwach hodowlanych. Przydadzą się też przy różnego rodzaju pracach podwórzowych, takich jak transport bel, przewóz paszy, załadunek obornika, zamiatanie itp. Małe gabaryty wcale nie muszą oznaczać małych możliwości. Najprostsze miniładowarki będą charakteryzowały się udźwigiem 400-500 kg, za to największe kompakty podniosą nawet ponad 2-tonowy ładunek, a maksymalne uniesienie wysięgnika przekroczy 3 m - w przypadku kompaktów z wysięgnikiem teleskopowym. Spektrum wykorzystania tych maszyn rozszerza ogromna ilość dostępnego osprzętu. Silniki miniładowarek to najczęściej jednostki 3-cylindrowe, o mocy w zakresie 20-50 KM. W każdej znajdziemy napęd hydrostatyczny umożliwiający płynną zmianę prędkości jazdy, precyzyjne manewrowanie i zmianę kierunku jazdy.