PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zakup opony do ciągnika? – mini poradnik kupującego

Zakup opony do ciągnika? – mini poradnik kupującego Opona, przez długi czas element bagatelizowany, obecnie wybór nowego ogumienia staje się coraz bardziej świadomą inwestycją w wydajność fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 01-05-2018 08:05

Tagi:

Liczne podziały, różne systemy oznaczania rozmiarów, warianty niskociśnieniowe, niskoprofilowe i standardowe, a do tego wszystkiego bujna inwencja twórcza w nazewnictwie i mnożeniu super funkcji i właściwości ogumienia. I jak tu się nie pogubić? Podpowiadamy zatem o czym warto pamiętać przy wyborze opon?



Na początek absolutne podstawy, czyli jak rozkodować oznaczenie na oponie. Obok nazwy producenta i modelu opony znajdziemy ciąg cyfr przedzielonych kilkoma literami. W przypadku nowych opon radialnych najczęściej spotkamy się z oznaczeniem metrycznym, np: 420/85R28 (dawne 16.9 R28). Pierwsza liczba oznacza szerokość (przybliżoną) przekroju opony: 420 mm. Kolejna liczba informuje o profilu opony. Do wartości 70 lub mniejszej przyjmuje się, że opona jest niskoprofilowa, a przy większych wartościach powyżej 80 mamy opony wysokoprofilowe. Litera R oznacza, że dana opona ma budowę radialną, zaś 28 to średnica osadzenia na feldze podana w calach.

Obok oznaczenia dotyczącego wymiarów opony znajdziemy informacje o indeksie nośności np. 139D. Dodatkowo często podawana jest jako opcja większej prędkości (np.E) pod warunkiem zmniejszenia obciążenia (niższy indeks nośności).

Dalej w okręgu powinien znajdować się indeks nośności przy większych prędkościach, oraz informacja o tym, czy jest to opona dętkowa („TT” od „Tube Type”), czy bezdętkowa („TL” od „Tubeless”). Oczywiście na oponie znajdziemy o wiele więcej informacji takich jak kierunek obrotu, numer homologacji, ciśnienie osadzenia na feldze, czy miejsce i data produkcji.

 Co wybrać?

Teraz pozostaje nam zadecydować jaką oponę wybrać. Wyboru warto dokonać w oparciu nie tylko o budżet, ale także o to jakie prace będą wykonywane danym ciągnikiem.

→ Gdy nowe opony są zbyt drogie

- Opony niskoprofilowe (np. seria 65) są przeznaczone przede wszystkim do dużych, komfortowych ciągników. Mają inną charakterystykę tłumienia, dzięki czemu mniej odczuwalne są wibracje w kabinie podczas jazdy na utwardzonej drodze z wyższą prędkością (np. przy transporcie na dłuższych odcinkach). Opony o wyższym profilu (np. serie 70-85) są częściej spotykane w średnich i mniejszych ciągnikach – do szerokich zastosowań rolniczych. Wysokie profile (np. 270/95R48) są stosowane przy uprawach międzyrzędzi, gdzie niezbędnym kryterium jest minimalna szerokość opony i duża wysokość profilu. Opony z segmentu premium pozwalają zredukować ciśnienie robocze nawet do 0,6 bar. Znacznie większa powierzchnia kontaktu opony z glebą powoduje mniejszy nacisk jednostkowy. Dzięki temu mamy mniejsze ubicie gleby, co sprzyja ochronie upraw i lepszej trakcji, a w konsekwencji gwarantuje większe plony i mniejsze zużycie paliwa. - wyjaśnia Patryk Jasik, menadżer działu technicznego w Bridgestone Sales Polska.

→ Jak dbać o opony niskociśnieniowe?

W oponach radialnych wzmocnione czoło (opasanie opony) i poprowadzenie kordów osnowy prostopadle do drutówki umożliwia pracę przy dużo niższych ciśnieniach, gdyż odkształceniom ulegają ściany boczne i bark opony a nie jej czoło, które dobrze przylega do gruntu pozwalając na równomierne rozłożenie sił wywieranych przez ciągnik. Uzyskujemy większą powierzchnię, zmniejszamy parcie na grunt tym samym powodując mniejsze ugniatanie.

Większa powierzchnia styku to także możliwość przeniesienia większych sił (momentu napędowego) ograniczając ryzyko poślizgu kół. W praktyce możemy liczyć na zwiększony uciąg, mniejsze zużycie paliwa oraz większą trwałość bieżnika – wszystko dzięki zmniejszeniu poślizgu i dużej sztywności czoła opony.

Oczywiście wszystko to kosztem kilku wad. Mniejszą odpornością na uszkodzenia oraz wyższą cena zakupu, choć przy wyborze trzeba wziąć pod uwagę większą trwałość i ewentualne oszczędności paliwa i czasu. Należy także pamiętać o właściwym doborze ciśnień, zwłaszcza gdy opuszczamy pole i chcemy przestawić się do zadań transportowych po nawierzchniach utwardzanych. Należy także wspomnieć o głośniejszej pracy takiej opony, co ma znaczenie w transporcie.

→ A może naprawić oponę?

 Opony diagonalne charakteryzują się wielowarstwową budową osnowy, której włókna kordu są ustawione pod kątem ostrym – od 30 do 40 stopni, w stosunku do drutówki we wnętrzu brzegów opony. Takich warstw tkaniny może być wiele, a każda kolejna jest ułożona względem siadujących w krzyżujący się sposób. O ilości warstw informuje nas wprost oznaczenie składające się z liczby i następującego po niej symbolu „PR”.

Taka budowa sprawia, że opona diagonalna wykazuje bardzo dużą wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne. Niestety, opony diagonalne, do poprawnej pracy, wymagają dość wysokiego ciśnienia, co przekłada się zarówno na mocniejsze ubijanie gleby jak i niemożność obniżenia ciśnienia przy pracy w polu. Przy zbyt małej ilości powietrza, opona diagonalna zaczyna się odkształcać – środek opony przesuwa się do wnętrza, a cały ciężar maszyny spoczywa na jej krawędziach. W praktyce zamiast zwiększyć powierzchnie styku z gruntem, zmniejszamy ją otrzymując efekt odwrotny do zamierzonego.

Jest to opona dla tych, którzy z racji warunków terenowych wymagają od ogumienia wysokiej wytrzymałości, oraz ci, którzy nie muszą lub nie mają potrzeby zmniejszania ciśnienia w oponach. Dlatego bardzo często tego rodzaju ogumienie jest wykorzystywane na przykład w budownictwie czy pracach leśnych. Z racji technologii potrzebnej do produkcji, opony diagonalne są także nieco tańsze od wersji radialnych, co również może stanowić argument „za”.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Romek 2018-05-07 00:29:38
    Polecam Logistykę Opon można coś znaleźć zastępczego do małych ciągników.
  • wujo stasiu 2018-05-01 08:36:28
    kiedys jak stomila moj ojciec kupil z ciagnikiem to na cale zycie mu starczylo a teraz takich nie robiom bo same prywaciorze
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.103.13
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!