Założeniem projektantów było powiększenie możliwości ładunkowych wszystkich wersji nowego Sprintera. W poprzednim furgonie maksymalna pojemność wynosiła 13,4 mszesc. Obecnie jest to od 7 (wersja podstawowa) do aż 17 mszesc.  Uzyskano to dzięki trzem rodzajom rozstawu osi: 3250, 3665 i 4325 mm oraz trzem wysokościom dachu  –  standardowej 1650 mm, podwyższonej 1840 mm i super wysokiej 2140 mm. Wraz ze zmianą rozstawu osi w furgonach zmienia się długość tylnego zwisu. Wynosi odpowiednio 990, 1240, 1615 mm. Całkowita długość samochodu ma od 5,25 do 7,35 m. Sprinter w wersji skrzyniowej lub jako podwozie do zabudowy także może mieć trzy rozstawy osi. Dzięki większym rozmiarom, nawet przy podwójnej kabinie, najmniejsze podwozie ma ponad 2 m do zabudowy. Wraz z powiększeniem pojemności powstały też wersje o większej ładowności. W ofercie są Sprintery 4,6- i 5-tonowy. Od pozostałych różnią się konstrukcją tylnego mostu oraz nowym rodzajem tylnego ogumienia super-single.

Nadwozie furgonu jest teraz także funkcjonalniejsze. Szerokość między wnękami kół wynosi 1350 mm, dzięki czemu nie ma problemu z załadunkiem europalet. Wraz z rozstawem osi i wysokości nadwozia coraz większe są też przesuwane drzwi boczne. Tylne dwuskrzydłowe, otwierające się na boki o kąt 180 stopni (może być nawet 270 stopni), mają dwie wysokości – 1540 i 1840 mm.

W samochodzie zmieniono stylizację karoserii, która nawiązuje do modelu Vito i aut ciężarowych. Nadwozia Sprintera wykonane są w większości ze stali o podwyższonej wytrzymałości i usztywnione zamkniętymi profilami. Sztywne i szczelne połączenia uzyskano dzięki laserowemu spawaniu i lutowaniu oraz klejeniu elementów karoserii. Doskonalsze są też zabezpieczenia przed korozją. Mocna konstrukcja kabiny Sprintera chroni kierowcę i pasażerów. Dłuższa strefa zgniotu lepiej pochłania energię zderzenia. Bezpieczna jest też kolumna kierownicy, która ma trzy przeguby, łamiące się podczas kolizji. Wszystkie siedzenia wyposażone są w pasy bezpieczeństwa. Standardowo montowana jest poduszka powietrzna dla kierowcy. Bezpieczeństwo bierne mogą dodatkowo poprawić poduszki boczne i kurtyny powietrzne. Nad bezpieczeństwem jazdy czuwa wiele systemów elektronicznych, m.in. antypoślizgowe ABS, ASR,  czy udoskonalony ESP, odpowiedzialny za stabilny tor jazdy, bez względu na obciążenie pojazdu. Dodatkowo układ  kontroluje także zachowanie auta przy nagłych manewrach, zapobiega jego wywróceniu i zbyt szybkiemu wjechaniu w łuk drogi. W razie kolizji elektronika automatycznie wyłącza silnik, odcina dopływ paliwa, włącza światła awaryjne, odryglowuje zamki i o centymetr opuszcza szyby w drzwiach.