Prototypy tych pojazdów Zetor Engineering zaprezentowała już na tegorocznych targach zbrojeniowych IDET 2017 w Brnie. Czeska firma stworzyła m.in. własną koncepcję gąsienicowych pojazdów pancernych pod nazwą Wolfdog, które w rozmaitych konfiguracjach mogą być wykorzystywane jako bojowy wóz piechoty, wóz wsparcia ogniowego, czy tzw. wóz bazowy. Można je uzbroić począwszy od karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm, aż po czołgową armatę kal. 120mm, w zależności od potrzeb zamawiającego.

Kolejny projekt to pojazd wielozadaniowy 8x8 - rodzina pojazdów kołowych, z różnymi wersjami możliwej liczby półosi 4x4, 6x6 i 8x8, które mogą być wykorzystywane do transportu żołnierzy. Fox to z kolei szybki pojazd terenowy przeznaczony dla sił specjalnych, rozpoznania czy służby patrolowej.
Zetor w swojej kilkudziesięcioletniej historii często produkował na potrzeby wojska. Czeska armia stopniowo wymienia postsowieckie uzbrojenie i ogłasza kolejne przetargi na dostawy. Zetor ma prawdopodobnie nadzieję na zawarcie intratnych kontraktów na zaopatrzenie sił zbrojnych. Konkurencja jest jednak ogromna, o zamówienia dla czeskiej armii walczą najwięksi producenci sprzętu wojskowego z Europy i nie tylko. Czeskie ministerstwo obrony chce np. zakupić 210 nowych wozów bojowych piechoty, które zastąpią posowieckie BWP-2. Kontrakt wart jest prawie 2 mld euro.

Nie tylko Zetor upatruje swoich szans rozwoju, wkraczając do branży zbrojeniowej. Czeska Tatra również buduje pojazdy do celów wojskowych. Spółka Tatra Defence Vehicle specjalizuje się w projektowaniu i produkcji opancerzonych pojazdów specjalnych, przeprowadza modernizację pojazdów oraz świadczy usługi serwisowe sprzętu wojskowego. Czesko-słowacki holding zbrojeniowy do którego należy też Tatra, podpisał niedawno umowę z polskim zakładami H. Cegielski-Poznań S.A. Umowa dotyczy współpracy w zakresie produkcji pojazdów bojowych.
Lubelski Ursus również chce produkować terenowe samochody dla naszego wojska. Firma zamierza stanąć do przetargu na zaopatrzenie polskich sił zbrojnych. Swoja koncepcje pojazdy wspomagającego Storm 3 Ursus pokazał już przed 2 laty, na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!