PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zimowe paliwo to za mało

Zimowe paliwo to za mało

Zimowy olej napędowy nie jest gwarantem pracy silnika w temperaturach poniżej -20 stopni. Można temu jednak zaradzić w prosty sposób.



- Warto słuchać prognoz pogody. Jeśli mają być niskie temperatury, trzeba do oleju napędowego dodać w odpowiedniej ilości depresator. Następnie należy koniecznie uruchomić silnik, żeby substancja została zmieszana i zaciągnięta z olejem do przewodów, filtrów i pompy wtryskowej. Jeśli silnik nie zostanie uruchomiony, efekt będzie taki sam, jakby niczego się nie dodało do paliwa – mówi dr inż. Andrzej Tippe, emerytowany ekspert techniczny firmy Shell Polska.

Zgodnie z obowiązującą w Polsce i Europie normą PN-EN 590, oleje napędowe dzielą się na letnie, przejściowe i zimowe. W przypadku ostatnich temperatura „blokady zimnego filtra” wynosi -20 stopni Celcjusza. Zatem jeśli na danej stacji paliw sprzedawca deklaruje, że w dystrybutorze jest olej napędowy zimowy, powinien on charakteryzować się właśnie taką temperaturą krzepnięcia. - Zimowy olej napędowy musi mieć temperaturę krzepnięcia do -20 stopni. Dalej rafinerię nie obchodzi co się będzie działo. Taką informację o tym, że poniżej tej temperatury należy dodać depresant znalazłem tylko w książkach Mercedesa. Dziwne jest że nikt więcej nie podaje takich praktycznych informacji – mówi Tippe.

W przypadku różnych koncernów paliwowych możemy spotkać się z sytuacją, że same dodają depresatory, obniżając tym samym temperaturę krzepnięcia oleju napędowego. Jeśli jednak takiej informacji nie ma, warto zabezpieczyć się w dodatek samemu. – Najlepiej polegać na sobie i dodać zawczasu depresator. Na pewno to nie zaszkodzi, a może pomóc. Ja zawsze dodaję go wcześniej – przekonuje Tippe.

Według Andrzeja Tippe, uruchomienie i praca maszyną podczas mrozów, w której pozostało letnie paliwo, jest możliwe. Trzeba w takiej sytuacji zastosować analogiczne rozwiązanie jakie zostało opisane powyżej, a więc dodać depresator przed nadchodzącymi mrozami, tyle że w większej ilości niż w przypadku paliwa zimowego.

Często stosowaną metodą rozrzedzenia oleju napędowego jest dodawanie do oleju napędowego niewielkich ilości benzyny. – Działa to na tej samej zasadzie co depresator. Można powiedzieć, że benzyna to mocno rozrzedzony olej napedowy, natomiast depresatory to niskocząsteczkowe polimery, które dają fizyczny efekt, że nie wytrącają się parafiny. Trzeba też pamiętać, że nie zaleca się stosowania biodiesla już przy temperaturze -10 stopni - tłumaczy ekspert.

Depresatory do oleju napędowego to specjalnie dobrane związki organiczne obniżające temperaturę krzepnięcia paliwa. W odpowiedniej ilości mogą obniżyć krzepnięcie oleju napędowego nawet do -40 stopni.

Najczęściej zalecane przez producentów depresatorów dawki do paliwa to 1 litr dodatku na 1000 litrów oleju napędowego. Depresatory są dostępne niemal na wszystkich stacjach paliwowych oraz sklepach motoryzacyjnych. Cena 1 litra w zależności od producenta waha się od 25 do 50 zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (7)

  • gary 2012-02-02 20:06:01
    dodaj benzyny do silnika CR powodzenia
  • kh 2012-02-02 14:39:03
    Właśnie o tym pisałem. 80 l benzyny to około 450 zł, a depresant masz za 35 zł.

    Chyba że liczyć też w ten sposób, że na dolanej benzynie też traktor pracuje i przetwarza ją na moc podobnie jak olej napędowy. Wtedy jest po prostu 80 l paliwa więce i nie wyjdzie to tak drogo, ale nie odzyskasz za nią akcyzy ;)
  • jarki 2012-02-02 14:20:37
    ok ale te 80 l.benzyny też ma swoją wartość
    trzeba by policzyć różnicę w cenie do ON+35zł.
    i wtedy byśmy mieli chyba odpowiedź ?
  • kh 2012-02-02 13:19:25
    ok, janek, zgodzę się że to wszystko działa. Tylko przy Twoim założeniu, biorąc średnio 4l/50l ON, wychodzi że na 1000 l trzeba dać 80 l benzyny. 80 l x 5,5 zł = 440 zł
    Depresant masz, jak ktoś tutaj napisał, za 35 zł z przesyłką, na 1000 l ON
  • niki 2012-02-02 13:17:12
    tankować dobre paliwo z pewnej stacji. Poprzednia zima gdy było u mnie -23 dieselek palił elegancko. Obecna zima także. Samochody więc jeżdżą, ciągników nie używam zimą ale pwenie odpaliłyby.
  • janek kowalski 2012-02-02 12:35:22
    do starego diesla nalezy dolać benzyny na 50 l 3-5 l benzyny i marznięcie ON nie straszne. sprawdzone na silniku toyota d4d ford fiesta 2004 , vw tdi, jeep 2.5 tdi, URSUS itp
  • Buniaki 2012-02-02 11:26:22
    na allegro można zamówić już od 35 zł za litr z dostawą kurierem.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.235.183
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!