PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zimowy olej napędowy nie jest jednakowy

Zimowy olej napędowy nie jest jednakowy Stacje paliw mają obowiązek sprzedaży paliwa dostosowanego do pory roku, fot.kh

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 13-12-2017 06:55

Tagi:

Specyfika gospodarstw rolniczych sprawia, że zazwyczaj olej napędowy do maszyn jest tankowany z własnych zapasów w beczkach czy innych zbiornikach. A te często nie są paliwem zimowym, w konsekwencji czego pojawia się problem z uruchomieniem silnika. Trzeba też pamiętać, że zimowy olej napędowy może mieć różne temperatury krzepnięcia.



Jeśli ktoś używa ciągnika bądź innej maszyny regularnie i tankuje ją na stacji, może być pewien że w zbiorniku ma paliwo odpowiednie do porty roku. Letni olej napędowy jest sprzedawany w okresie od 16 kwietnia do końca września, przejściowy – od października do połowy listopada, a paliwo zimowe – od 16 listopada do 15 kwietnia.

Tak przynajmniej powinno to wyglądać, ale wiadomo że pewne przesunięcia czasowe są naturalne. Większe prawdopodobieństwo - że paliwo będzie odpowiedniego rodzaju – będzie na stacjach o dużym natężeniu ruchu, gdzie sprzedawane są jego duże ilości i jest ono często dostarczane.

Warto pamiętać, że letni olej napędowy może zablokować układ paliwowy silnika już przy temperaturze 0 stopni. Temperatura „blokady zimnego filtra” dla oleju przejściowego wynosi -10 stopni Celcjusza, a dla zimowego – 20 stopni. To określają obligatoryjne normy, ale niektóre koncerny paliwowe i stacje paliw zabezpieczają się dodatkowo przed większymi mrozami stosując specjalne dodatki do paliw – depresatory.

Warto zatem pytać przed zakupem paliwa – czy to na stacji czy w hurtowni – jakie ujemne temperatury dane temperatury paliwo powinno „wytrzymać”. Tzw. arktyczne oleje napędowe mają podawany parametr krzepnięcia nawet znacznie poniżej -30 stopni.

Warto zadbać zawczasu o odpowiednie paliwo. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w przypadku nowoczesnych maszyn z precyzyjnymi układami wtrysku paliwa, a tym samem z bardzo czułymi, dokładnymi układami filtrującymi. Tam zatkanie filtra skrystalizowaną parafiną może nastąpić bardzo szybko.

Jeśli w zbiorniku jest letni bądź przejściowy olej napędowy a spodziewamy się mrozów, warto dolać sprawdzonego depresatora. Zazwyczaj stosuje się do w proporcji 1 l płynu na 1000 l paliwa – im paliwo „bardziej letnie” tym można go dodać więcej. Płyn można zaaplikować oczywiście także do paliwa zimowego aby dodatkowo obniżyć temperaturę krzepnięcia. Pamiętajmy jednak, że jeśli już paliwo zakrzepnie, dodanie depresatora będzie przysłowiową musztardą po obiedzie.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (16)

  • Krzysztof 2018-10-13 11:22:54
    Ogólnie, czy przemysł, czy rolnictwo t- taki system centralnego smarowania to rewelacyjna sprawa. Bardzo wygodne no i sie inwestycja zwraca stosunkowo szybko. Stary już rady nie dawał i wymiana zdecydowanie była potrzebna, widać różnicę i to mega sporą po zakupach zrobionych u Gacola.
  • gryfon 2018-01-01 11:22:57
    no pewnie ze nie jest, ja zawsze prosze w tej sprawie o porady w firmie gacol, oni mi tam dobieraja porzadny olej, a zawsze to dobrze miec porade od specjalistow od smarowania
  • klemens 2017-12-18 19:11:32
    najgorszy olej napędowy jest na stacjach przy marketach w zimie tam nie tankuje !!!
  • Pusik 2017-12-14 11:54:48
    Jakbym mial czas i mozliwosci jezdzic na stacje shell to bym sie za rolnictwo nie bral
  • nika 2017-12-14 10:40:09
    hmm - filtry paliwa wymieniane co 2 lata, przed mrozami spuszczone paliwo i zalane zimowe, od grubo ponad 10 lat nie miałem problemu z jakąś galaretką w zbiornikach czy nie daj boże tym że pojazd stanął i nie dał się uruchomić. Tankuję na stacji shella (karty paliwowe, pojazdy rolnicze zwykły ON, samochody ten lepsiejszy niby czyli droższy). Zawsze pytam czy jest już zimówka i zawsze powiedzą czy jest to zimówka czy tylko uzupełnili zbiornik z przejściowym paliwem dolewając zimówki do pełna.
    Żadnych depresatorów nie używaliśmy, nawet starego sposobu z autobusu czyli dolewać benzyny nie dolewaliśmy.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.201.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!