PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zmodernizowana rodzina Steyra

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 26-08-2018 06:19

Tagi:

Wysokie szczyty alpejskie i drogowe serpentyny prowadzące krawędziami urwisk i górami na wysokościach mocno przekraczających 2000 m potrafią zaprzeć dech w piersiach. Takie warunki to też nie lada wyzwanie zwłaszcza dla maszyn, które muszą tam pracować. I właśnie w tak niecodziennej scenerii mogliśmy poznać nowe rozwiązania oferowane w ciągnikach Steyra.



Podczas prezentacji, która miała miejsce w połowie maja m.in. na alpejskiej drodze wysokogórskiej Hochalpenstraße w Austrii - rodzimym kraju marki Steyr - mieliśmy okazję poznać zmodernizowaną paletę ciągników tego producenta. Można w niej znaleźć modele o mocach od 56 do 300 KM. Możliwości traktorów zaprezentowane zostały z maszynami komunalnymi podczas odśnieżania jednego z parkingów na wspomnianej trasie, na wysokości ponad 2400 m n.p.m. W takich warunkach wiele z tych maszyn pracuje na co dzień.

S-STOP - ZATRZYMANIE BEZ SPRZĘGŁA

Jakie najważniejsze zmiany zostały wprowadzone do ciągników? Nas zainteresowała szczególnie seria Multi, dość często wybierana przez polskich rolników i jedna z najbardziej popularnych w Europie. Traktory reprezentował największy model z tej serii: 4120 Ecotech o mocy znamionowej 117 KM. Oprócz niego do rodziny Multi należą jeszcze modele 110 i 100 (107 i 99 KM). Sercem ciągników jest 4-cylindrowy silnik FPT o pojemności 3,6 l.

Jeśli chodzi o układ przeniesienia napędu, to pracuje tutaj sprawdzona już przekładnia powershift z 32 biegami do przodu i 32 biegami do tyłu. Jednak zupełnie nową funkcją jest S-Stop. Z jednej strony pozwala ona zwiększyć komfort, gdyż do zatrzymania pojazdu i rozłączenia sprzęgła wystarczy tylko naciśnięcie pedału hamulca. Z drugiej strony zwiększa bezpieczeństwo pracy, gdyż umożliwia skuteczne zatrzymanie ciągnika na pochyłościach i zapobiega jego staczaniu się. Przyda się także przy ruszaniu pod górę czy z większymi ładunkami, a także w pracach z maszynami wymagających częstego zatrzymywania się, takimi jak ładowacz czołowy czy prasa belująca. Funkcja rzeczywiście działa jak należy, o czym mogliśmy się przekonać podczas jazdy po stromych górskich drogach.

"FULL AUTOMAT"

Opisując działanie funkcji S-Stop, nie sposób nie wspomnieć o ogólnej pracy przekładni. Dysponuje dwoma zakresami (szybkie i wolne), na każdym z nich są 4 biegi główne i 4 biegi włączane pod obciążeniem. Najciekawsze jest jednak to, że skrzynia - w trybie transportowym - może pracować w pełni automatycznie, zmieniając nie tylko półbiegi, lecz także biegi główne w zakresie od 0 do 40 km/h, przy czym maksymalna prędkość jest osiągana przy obrotach silnika na poziomie 1730 obr./min. W trybie polowym automatyka jest ograniczona do zmiany półbiegów w obrębie jednego biegu.

Warto podkreślić również dobre zestopniowanie biegów dla prac polowych - aż 13 przełożeń mieści się w zakresie najczęściej używanych prędkości: od 4,5 do 12 km/h - oraz możliwość intuicyjnego ustawienia za pomocą suwaka punktu zmiany biegów w trybie automatycznym: przy wysokich ("power") i niskich obrotach ("eco") lub pośrednio.

MULTIWYPOSAŻONY

Jeśli chodzi o kabinę i komfort pracy, to już od premiery ciągników, która miała miejsce 6 lat temu, trudno było mieć coś do zarzucenia. Miejsca jest dość dużo - wystarczy nawet dla dwóch rosłych osób, wszystko rozmieszczone bardzo ergonomicznie, a materiały są wysokiej jakości. Widoczność przez przednią, jednoczęściową szybę jest bardzo dobra, a teraz producent dodatkowo zwiększył jeszcze zakres roboczy wycieraczki do 235 stopni i zadbał o dodatkowe detale idące z duchem czasu; pojawił się m.in. nowy, uniwersalny uchwyt na telefon, który można zamontować w różnych miejscach kabinyt tak, aby był on zawsze w zasięgu wzroku operatora. Do tego doszedł jeszcze zestaw głośnomówiący z technologią Bluetooth, pozwalający na bezpieczne prowadzenie rozmów i nieprzerywanie pracy. Wprowadzono też dwa dodatkowe reflektory i aktualnie ciągnik ma ich aż 12. Wśród innych elementów wyposażenia prezentowanego modelu ciągnika Steyr 4120 Multi Ecotech naszą uwagę zwróciły choćby takie dodatki, jak: ogrzewana elektrycznie przednia i tylna szyba oraz sterowane elektrycznie lusterka boczne. Dodając do tego takie elementy, jak: amortyzowana oś przednia i kabina, elektryczne sterowanie 2 parami wyjść hydrauliki z regulacją wydatku oleju, 4 prędkości WOM z automatyką sterowania, wydajna pompa hydrauliczna o zmiennym wydatku, z całą pewnością należy stwierdzić, że takiego wyposażenia może pozazdrościć wiele ciągników z wyższych segmentów mocy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Pp 2018-08-27 00:22:48
    Do autora w ciągniku jest silnik 3,4l a nie 3,6
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.218.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!