W wydarzeniu Future Farming, które miało miejsce w dniach 6-7 lipca br. w Dreźnie, wzięło udział ok. 1000 dealerów i 110 dziennikarzy z 28 krajów. Impreza była okazją do zaprezentowania nowych produktów, ale też do przedstawienia aktualnej sytuacji i nastrojów panujących w branży rolniczej.

INWESTUJĄ, MIMO TRUDNYCH CZASÓW

Obecne czasy nie są łatwe, zarówno dla rolników, jak i producentów maszyn. Regres widać nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Wystarczy spojrzeć na rynek ciągników rolniczych, który skurczył się w ciągu 2,5 roku o 14,5 proc. - ze 169 tys. do oczekiwanych niespełna 145 tys. maszyn w bieżącym roku. Mimo spadków sprzedaży, Grupie SDF udało się zwiększyć udział w rynku ciągników o 11,7 proc. i zwiększyć przychody z 1210 mln w 2014 r. do 1390 mln euro w roku 2015. To przede wszystkim wynik mocnej, globalnej pozycji marki. Przykładem może być Turcja, gdzie odwrotnie do sytuacji w krajach europejskich - sprzedaż maszyn gwałtownie rośnie. Przez ostatni rok (maj 2015 - kwiecień 2016) zarejestrowano tam niemal 70 tys. ciągników, podczas gdy w 2012 r. liczba ta była na poziomie 50 tys. sztuk.

Patrząc na świat, nietrudno dostrzec, że w sytuacji kryzysu w Europie czy na przykład w Rosji, wiele innych krajów ma się całkiem dobrze. Ze wzrostami sprzedaży maszyn rolniczych mamy bowiem do czynienia m.in. we wspomnianej Turcji, ale też Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Chinach czy Indiach.

A warto zauważyć, że wolumen sprzedaży w samych Indiach to ponad 600 tys. ciągników, a więc około czterokrotnie wyższy niż obecnie wszystkich krajów europejskich. Oczywiście biorąc pod uwagę obroty ze sprzedaży, nie będą one już tak imponujące ze względu na znacznie niższe ceny sprzedawanych tam ciągników (niskie moce i poziom wyposażenia).

Kreowanie swojej przyszłości Grupa SDF upatruje w rozwoju kilku strategicznych punktów, do których należą: rozwój kluczowych komponentów maszyn, takich jak silniki i przekładnie, centrów doskonalenia na całym świecie i produktów dopasowanych do danego rynku, kontrola wiedzy know-how, innowacje, zwiększenie działalności na rynku chińskim i indyjskim, konsolidacja sieci dystrybucyjnej i rozszerzenie oferty o ciągniki w zakresie mocy do 500 KM. Jednym z narzędzi do wdrażania strategii firmy jest budowa nowej fabryki w Lauingen w Niemczech, tuż obok obecnej, historycznej już budowli, której infrastruktura nie pozwalała już na zwiększenie liczby produkowanych ciągników, a tym bardziej rozszerzenie produkcji o nowe, duże maszyny, jak na przykład serie 9 i 11. Nowa fabryka została już właściwie ukończona. Linie montażowe są obecnie poddawane testom. Oficjalne otwarcie obiektu jest planowane na wiosnę 2017 r.