PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

New Holland prezentuje nową generację ciągnika na gaz

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 01-09-2017 12:01

Tagi:

Podczas targów Farm Progress Show, odbywających się w Decatur w stanie Illinois, New Holland zaprezentował nową generację koncepcyjnego ciągnika napędzany metanem - T6 Methane Power.



Nowa generacja, zasilanego metanem, ciągnika ma cechować się przede wszystkim większą wydajnością oraz trwałością, porównywalna z modelami z silnikami wysokoprężnymi. Natomiast co w pierwszej kolejności powinno przemówić do potencjalnych klientów to oszczędność kosztów eksploatacji sięgająca nawet 30 proc. względem wariantu klasycznego - na olej napędowy.

- Nowy, koncepcyjny ciągnik zasilany metanem to najnowsze osiągnięcie New Holland w pogoni za zrównoważoną i wydajną technologią tworzoną poprzez innowacyjność. Przełomowy silnik tego modelu cechuje się taką samą wydajnością i trwałością, jak jego standardowe odpowiedniki, ale oferuje znacznie niższe koszty eksploatacji. Łączy w sobie paliwa alternatywne i zaawansowaną technologię w celu utworzenia niezbędnego ogniwa, które dzięki wykorzystaniu energii z produktów i odpadów, zamyka koło wyjątkowego cyklu w gospodarstwie niezależnym energetycznie - mówi Carlo Lambro, prezes marki New Holland Agriculture,

Solidna baza i doświadczenie

T6 Methane Power, został zbudowany na bazie poprzednich prototypów, z wykorzystaniem wiedzy i doświadczeń jakie firma zdobyła podczas rozwoju swojego projektu ciągnika napędzanego metanem. Mamy więc odczynienia z ewolucją, a nie rewolucją, choć styliści zadbali aby pierwsze wrażenie było zgoła inne. Warto zaznaczyć, że FPT już od ponad 20 lat rozwija własne konstrukcje silników napędzanych metanem. Owe jednostki są stosowane z powodzeniem w innych gałęziach przemysłu (np. stacjonarne generatory).

Koncepcyjny ciągnik posiada zespół napędowy wykorzystujący przełomową i bardzo wydajną technologię spalania, która została specjalnie zaprojektowana do zastosowań rolniczych. 6-cylindrowy silnik NEF zasilany metanem legitymuje się mocą 180 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 740 Nm.

Rzędowa szóstka w ciągniku, który ma być ekologiczny (nawet do 80% mniejsza emisja w porównaniu z konwencjonalnym rozwiązaniem)? A jednak - da się. Ta wiadomość z pewnością ucieszy wielu fanów klasycznych rozwiązań. Dwa dodatkowe cylindry to nie tylko wyższa kultura pracy ale także większy rozstaw osi a co za tym idzie możliwość agregowania z cięższymi maszynami przy zastosowaniu mniejszych obciążników przednich, czyli mniejszego obciążania przedniej osi - której regeneracja bywa bardzo kosztowna. Zbiorniki gazu, wykorzystują konstrukcję rurową z wieloma warstwami kompozytów, dając niezależność na cały dzień co jest porównywalne z odpowiednimi silnikami wysokoprężnymi - tak przynajmniej zapowiadają przedstawiciele marki.

Odświeżona stylistyka

Nie da się ukryć, że zaktualizowany prototyp znacznie się różni od tego zaprezentowanego w 2013 r., czasy się zmieniają i zmienia się podejście do ciągników. Styliści coraz odważniej podchodzą do kształtowania bryły nadwozia koncepcyjnych ciągników, zapatrując się w producentów aut osobowych.  Odważniej i nowocześniej jest również wewnątrz kabiny, choć owa innowacyjność nie koniecznie musi iść w parze z praktycznością i łatwością codziennej obsługi.

Stylistyka nadwozia to przedstawienie w pełni zintegrowanego podejścia projektowego wliczając maskę, przednie i tylne błotniki, oraz zbiornik paliwa, które jak twierdzi NH wspólnie tworzą harmonijny i stylowy wygląd. Panoramiczne szyby zapewniają widoczność w zakresie 360 stopni, a model posiada o 20% więcej elementów przeszklonych w porównaniu ze standardowymi ciągnikami.

Wnętrze kabiny również jest nacechowane zapożyczeniami z aut osobowych: wszechobecne wyświetlacze dotykowe niemal całkowicie wyparły klasyczne zegary i przełączniki. Najbardziej interesującym z wyświetlaczy jest oczyścicie ten umieszczony w kole kierownicy, odpowiedzialny za informowanie o najważniejszych parametrach ciągnika. Z jednej strony jest to ciekawe rozwiązanie problemu widoczności zegarów i kontrolek, umieszczanych klasycznie za kierownicą i często słabo widocznych podczas manewrowania czy innego ustawienia koła kierownicy, z drugiej zaś takie umiejscowienie przysporzyłoby wielu dodatkowych problemów, jak choćby utrzymanie w czystości czy przyzwyczajenia się do nieruchomego środka koła kierownicy.  O ile taki element faktycznie znajdzie się w wersji produkcyjnej, tego lub innego ciągnika (np. nowej generacji zwykłej T6).

Doświadczenie z konceptami raczej podpowiada nam, że finalna wersja T6 MP będzie dużo bardziej zachowawcza i zbliżona do aktualnie produkowanych ciągników NH, nie da się jednak ukryć, iż trudno sobie wyobrazić współczesny, nowy ciągnik bez rozbudowanego komputera i wyświetlaczy, przynajmniej w tym przedziale mocy.

Czy w ofercie pojawi się opcja "na gaz"? Na to przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.

Nierzadkie rozwiązanie

Ciągniki rolnicze napędzane metanem to nie nowość, prace nad tego typu maszynami prowadzi wiele firm, a także uczelni wyższych. Co ciekawe, ciągniki na metan są od dawna dostępne w ofercie rosyjskiego producenta Agromasz.

 

→ Pierwszy ciągnik na gaz CNH - Steyr 4135 NP

→ NH T6 zasilany metanem (poprzednia generacja)

→ Propozycje Valtry z 2015 roku, ciągniki serii N na biogaz

→ Ciągnik Deutz na gaz, gotowy na Stage V, przygotowany we współpracy z Uniwersytetem w Rostock

 

Do ciągnika można również założyć instalację gazową (LPG) we własnym zakresie, o czym pisaliśmy tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • tytusdezoo 2017-09-04 09:27:47
    Kokpit ma zarąbisty. Ogólnie traktor jak traktor, ale design ma super!
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.103.13
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!