PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Norma Stage 5 - będzie taryfa ulgowa dla najmniejszych maszyn

Norma Stage 5 - będzie taryfa ulgowa dla najmniejszych maszyn Jest szansa by w najmniejszych maszynach jeszcze praz jakiś czas nie zagościły skomplikowane systemy oczyszczania spaln, choć niektórzy są już na normę Stage 5 gotowi np. Yanmar fot. G. Szularz

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 21-01-2016 11:34

Tagi:

Norma emisji spalin Stage 5 - choć nieunikniona, to wciąż na wszelkie możliwe sposoby odciągana w czasie. Producenci maszyn wywalczyli właśnie kolejne ulgi związane ze wymogami tej normy.



Stage 5 po raz pierwszy obejmie wszystkie silniki, zarówno te poniżej 19 kW jak i powyżej 500kW. Jednak to właśnie w związku z tymi pierwszymi, organizacje zrzeszające producentów silników i maszyn starają się najbardziej wpłynąć na decyzje Komisji ds. Środowiska Parlamentu Europejskiego.

 Kolejny sukces

Od roku 2019, w życie ma wejść nowa, europejska norma Stage V, która ma zastąpić obecnie obowiązujące normy Stage IV, IIIA i IIIB. Jednakże producenci na wszelkie sposoby próbują odciągnąć ją w czasie, można powiedzieć, że z sukcesem bowiem komisja właśnie przegłosowała kolejne okresy przejściowe i ulgi.

 A mowa o wydłużeniu okresu przejściowego z 18 do 24 miesięcy, jaki producenci będą mieli na przestawienie swoich produktów pod nowe normy. Dodatkowo, maszyny, które zostaną wyprodukowane przed wejściem Stage 5, a ich silnik ulegnie awarii, producent będzie mógł go wymienić na taki sam, a więc spełniający Stage 4 lub III A/B. Firmy, które wytwarzają mniej niż 80 maszyn rocznie, dostaną specjalne ulgi czasowe, by móc dostosować się do nowej normy.

Ciągniki sadownicze i inne małe maszyny

Największym sukcesem, jaki udało się wywalczyć to zwrócenie uwagi na problem dostosowania najmniejszych ciągników do Stage V. Rozważane są różne warianty, między innymi użycie Stage IIIB z jakimiś zmianami, jako normy przejściowej co umożliwiłoby wydłużenie czasu przejściowego.

 Stowarzyszenia takie jak CEMA (Stowarzyszenie europejskich producentów maszyn rolniczych) , CECE (Stowarzyszenie europejskich producentów maszyn budowlanych) czy FEM (Federacja producentów urządzeń transportu bliskiego), zgodnie podkreślają, że to znaczący krok w dobrą stronę.

 Wszyscy mają nadzieję, że zmiany sprawią iż Stage V będzie można wprowadzić bez większych problemów i nie zagrozi to żadnemu z segmentów, zwłaszcza maszyn najmniejszych i kompaktowych.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (7)

  • ja 2016-02-03 12:22:29
    adi - Patrzysz za okno i jeżeli nie widzisz kilometrowej pokrywy lodowca to oznacza, że globalne ocieplenie jest i działa. Sęk w tym, że odkąd zaczęliśmy się liczyć w miliardach, podobnie jak nasze bydło, taki stan rzeczy stał się nieuchronny. Aczkolwiek, spaliny, ocieplenie itp. to genialny pretekst żeby założyć sobie różne organizacje i czerpać zyski za udawaną walkę z tym czymś albo jak sam napisałeś żeby wybić małych producentów.
  • adi 2016-01-23 11:30:30
    Patrzę za okno i próbuję znaleźć to globalne ocieplenie bo jak na razie to tylko widzę głupotę ekoterrorystów i eurobiurokratów. Być może spalanie paliw kopalnych ma wpływ na temperaturę ale też dzięki uwolnieniu CO2 do atmosfery rośliny mogą szybciej rosnąć. A te normy to rzeczywiście są na rękę największym graczom, gdyż wyeliminują tych mniejszych. Koszty wprowadzenie zmian bo trudno to nazwać udoskonaleniem będą bardzo duże w stosunku do innych kosztów dla mniejszych.
  • Withmaster 2016-01-22 19:42:16
    Banda i tyle. Szwaby będą nam normy ustalać, przez co drastycznie rosną ceny maszyn. Przypomnę , że cała łunia emituje tylko 8% CO2, a Chiny, Indie, Stany i Rosja ładują w kominy ile się da i mają to wszystko w (...). Niech ustalą normy dla samolotów , którymi wożą swoje wypasione (...) .Precz z Unią.
  • małorolny 2016-01-22 11:40:36
    nowe ciągniki mają mieć normy a na wsi i tak najwięcej starych 30 i 60. Więc po co to komu?
  • Waza 2016-01-21 14:20:50
    ajato - te normy potrzebne są Szwabom. Oni na nich (sprzedaż technologi) zarabiają dziesiątki mld euro rocznie. PO drugie oni uwielbiają rozkazywać innym narodom vide przyjmowanie islamistów.
  • Mod 2016-01-21 14:13:13
    Europa i USA spinają się z normami emisji spalin a 3ci świat ma je gdzieś i robi Ci chce
  • ajato 2016-01-21 13:30:12
    Na jakiego czorta potrzebne te normy są? Więcej elektroniki i innych drogich rzeczy? To jest dobra rzecz, ale dla bogatych krajów, a nie dla Polski.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.151.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!