PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Nowa hybryda od JCB - DualTech VT

W ostatnich czasach nieczęsto mamy do czynienia z premierami prawdziwych nowości. Jednak tym razem, bez wątpienia można mówić o co najmniej małej rewolucji w podejściu do konstruowania napędów. Zaś autorem całego zamieszania jest brytyjska firma JCB.



Mowa o najnowszej przekładni DualTech Variable Transmission (DualTech VT), jaką całkiem niedawno pochwalił się brytyjski producent, prezentując trzy modele ładowarek: 531-70, 535-70 i 541-70, wyposażonych w ten napęd.

DualTech VT to połączenie dwóch napędów: hydrostatycznego oraz przekładnią powershift. Połączenie jest zaiste zdroworozsądkowe, ponieważ umożliwia wyeksponowanie zalet obu napędów, które na pokładzie ładowarki teleskopowej oferują znaczne rozszerzenie możliwości takiej maszyny.

Inżynierowie JCB pracowali nad nowym napędem ponad 6 lat, a impulsem do działania były badania prowadzone wśród klientów marki, którzy określali do czego najczęściej wykorzystują swoje ładowarki a zatem co można by poprawić aby pracę można było wykonać szybciej i ekonomiczniej.

Prostota to podstawa

Pomimo że zarówno przekładnia powershift jak i hydrostat, nie są najprostszymi z możliwych rozwiązań, "małżeństwo" zaaranżowane przez JCB obywa się bez zbędnych komplikacji. Obie przekładnie zostały zintegrowane w jednej obudowie, do której dodano blok zaworów hydraulicznych do sterowania zarówno PS jak i komponentami hydrostatu.

Podczas ruszania oraz jazdy z prędkością do 19 km/h, pracujemy włącznie na przekładni hydrostatycznej, która zapewnia nam wysoką precyzję prowadzenia, subtelną reakcję na przyśpieszanie oraz łagodny start i zatrzymywanie się. Ponadto, dzięki obecności hydrauliki w napędzie, możliwe jest odzyskiwanie energii w trakcie hamowania, jak i zmniejszenie zużycia tarcz hamulcowych oraz korzystanie z hydraulicznego hamulca postojowego.

Po przekroczeniu 19 km/h do akcji włącza się przekładnia powershift, która dysponuje trzema przełożeniami i pozwala na rozpędzenie maszyny do 40 km/h. W tym zakresie przekazywanie mocy odbywa się w 100 proc. mechanicznie. Zaś samo przechodzenie pomiędzy pracą na hydrostacie i przekładni powershift realizowane jest całkowicie automatycznie. Podobnie jak przełączanie napędów z 4x4 na 2x4, przydatne zwłaszcza podczas holowania przyczep po drogach utwardzanych, gdy nie zależy nam na napędzie 4x4.

Wymierne korzyści

 Taki układ zapewnia bardzo wymierne korzyści, na tle których przebija się znacznie mniejsze zużycie paliwa (do 15 proc. mniej) w stosunku do rozwiązań bazujących wyłącznie na przekładni HST. Poza tym, zmniejsza się ryzyko przegrzania oleju podczas długich odcinków transportowych, bowiem to zadanie powierzone jest przekładni mechanicznej.

Pozostaje jedynie pytanie ile trzeba będzie dopłacić za takie rozwiązanie i czy serwisy nadążą za postępem jaki narzuciła firma JCB. Jakby nie patrzeć, do poprawnego serwisowania takiej maszyny, teoretycznie potrzebnych będzie co najmniej trzech fachowców: od elektroniki, od przekładni mechanicznej i od hydrostatu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Dźejkowiec 2016-06-06 10:54:41
    Moja jcb jest na mechanicznej i nie czuje potrzeby aby była tam podwojna skrzynia , zwłaszcza ze zawsze byłem przeciwny napędowi hydrostatycznemu . Cały czas i tak się robi na biegu 2, jak trzeba przyspieszyc to w dzojstiku wrzucam 3 lub 4 i jest plynnie szybko. Taka skrzynia jest dla kogos kto chce kupic hydrostat , bo kupi to co chcial i bedzie miał skrzynie mechaniczna do ciezkich prac oraz do transportu
  • RolAS 2016-06-04 19:13:21
    No no ciekawe rozwiazanie! Czas pokaże gdzie taka skrzynia znajdzie swoje zastosowanie! Czy tylko w ładowarkach, zobaczymy...
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.159.91.117
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!