PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Nowe ciągniki Lamborghini Strike – mocne uderzenie

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 03-02-2017 07:25

Tagi:

We wszystkich markach należących do Grupy SDF trwa "zmiana warty". Pojawienie się nowych silników FARMotion zaowocowało także nowymi ciągnikami. Tym razem przyjrzymy się  nowym ciągnikom Lamborghini Strike.



Niedawno prezentowaliśmy nowinkę w postaci ciągników dla sadowników, tym razem spojrzymy na najnowszą generację kompaktowych ciągników Strike, przeznaczonych do prac polowych. To co rzuca się w oczy najbardziej, to oczywiście zmieniona stylistyka nawiązująca do nowej koncepcji Grupy SDF jaką po raz pierwszy zaprezentowano wraz z ciągnikami Deutz-Fahr serii 7 i 6. Jednak zgrabna sylwetka i ładna linia to nie wszystko. Zmian jest naprawdę dużo.

 Po pierwsze seria Strike została podzielona na trzy wersje modelowe: LD, MD i HD. Każda z serii została przygotowana z myślą o konkretnych odbiorcach i tak ciągniki LD przypadną do gustu tym wszystkim, którzy poszukują maszyny o niewielkim rozstawie osi – głównie do prac pomocniczych. Ciągniki MD to maszyny stanowiące najbardziej wyważone rozwiązanie, wciąż bardzo zwrotne i z dobrym stosunkiem mocy do masy, poradzą sobie zarówno podczas prac z ładowaczem jak i lekkich pracach uprawowych, nawożeniu czy w transporcie. Modele HD to propozycja dla tych, którzy chcą powierzyć ciągnikowi znacznie cięższe prace.

Nowy silnik nowe możliwości

Podobnie jak w innych nowinkach koncernu SDF, tak i pod maską Lamborghini Strike znajdziemy motor z rodziny FARMotion – trzy lub czterocylindrowy, turbodoładowany o pojemności 2887 cm3 lub 3849 cm3. Rozpiętość mocy wynosi 75-116 KM. Poza najsłabszym wariantem (80 LD), o czystość spalin dba układ SCR oraz EGR, w przypadku wspomnianego wariantu 80LD nie znajdziemy SCRu a jedynie DOC i EGR.

Niespotykanym udogodnieniem jest opcja Override, która umożliwia uruchomienia specjalnej procedury pozwalającej na ominięcie systemu SCR na 30 min. Pozwala to na użytkowanie maszyny bez przejścia w tryb awaryjny np. w przypadku wyczerpaniu zapasu płynu Adblue, lub usterce układu SCR. Użytkownik dysponuje nominalną mocą maszyny, dzięki czemu może sprawnie wyjechać z pola i normalnie wrócić do domu. Override może być użyty maksymalnie trzy razy pod rząd, co w sumie daje możliwość normalnej pracy przez półtorej godziny od wystąpienia usterki. Kolejną nowością jest możliwość zapamiętania dwóch prędkości obrotowych silnika, co znacznie poprawia komfort i ekonomikę pracy.

Zadbano również o łatwość serwisowania. Ergonomiczne rozlokowanie osprzętu silnika pozytywnie wpływa na szybkość wykonywania zarówno codziennych czynności obsługowych jak i serwisu, np. podobnie jak w większych maszynach np. 6 serii ciągników Deutz-Fahr, zastosowano pakiet chłodnic, montowanych w specjalnych prowadnicach, z filtrami siatkowymi.

Zmiany w układzie napędowym

Ciągniki Strike zostały wyposażone w skrzynie biegów z rodziny SDF T5000, które oferują wiele ciekawych konfiguracji. W wersjach z oznaczeniem LS znajdziemy prosty rewers mechaniczny, zaś w wersja GS oznacza rewers elektro-hydrauliczny (powershuttle) – z możliwością zmiany kierunku jazdy w trakcie poruszania się (także pod obciążeniem).

Ten wariant został wyposażony w dwa sprzęgła - po jednym na każdy kierunek. Podczas zmiany kierunku jazdy, następuje jednoczesną pracę obu sprzęgieł, przy czym to załączane wykonuje łagodny ruch co redukuje szarpnięcia. Dodatkowo użytkownik ma możliwość zmiany sposobu reakcji rewersu w pięciu ustawieniach (łagodnie – szybko).

Kolejnym udogodnienie pojawi się wraz z doposażeniem wersji GS w funkcję Stop & Go oraz Comfoty Clutch. Pierwsza pozwala na zatrzymanie się ciągnika bez konieczności wciskania pedału sprzęgła, zaś druga pozwala na zmianę biegów także bez konieczności jego wciskania. Możliwości konfiguracji przekładni zostały zaprezentowane w tabeli.

 Nowa przekładnia oferuje również bardzo bogatą możliwość konfiguracji prędkości WOMu aż do czterech prędkości 540/540E/1000/100E. Sam WOM jest napędzany poprzez wielotarczowe mokre sprzęgło sterowane elektrohydraulicznie, podobnie jak podnośnik.

 Jeżeli chodzi o układ hydrauliczny do wyboru są trzy konfiguracje (częściowo uzależnione od modelu ciągnika). W podstawowych wersjach znajdziemy układ bazujący na jednej pompie o wydatku 56 l/min. Bardziej wydajna opcja 60 ECO bazuje na zespole dwóch pomp o łącznym wydatku 65 l/min. Zaś na topową opcję składa się układ złożony także z dwóch pomp o łącznym wydatku 90 l/min (56 l/min gdy zapotrzebowanie jest nieduże). Ostatni wariant dostępny jest w modelach 110 i 120 HD.

 Udźwig tylnego podnośnika (standardowo MHR) wynosi 3600 kg, niezależnie od wersji. Dla wymagających przygotowano możliwość doposażenia ciągnika w układ EHR oraz siłowniki wspomagające. Wówczas maksymalny udźwig rośnie do 4525 kg (modele LD i MD) oraz 4855 i 5410 kg w modelach 110 HD i 120 HD. W przypadku przedniego podnośnika, możemy liczyć na 1850 kg udźwigu (na kulach) lub 2100 kg maksymalnie.

Nowe osie przednie

Kolejną nowością są przednie osie zaprojektowane przez SDF, ich maksymalne obciążenie może wynosić aż 3000 kg – w przypadku modeli 110HD i 1120HD. W modelach 80LD i 90LD maksymalna ładowność osi wynosi 2500 kg i tylko w tych wariantach nie znajdziemy przednich hamulców. W pozostałych modelach oś przednia jest hamowana zaś ładowność wynosi od 2700 kg do wspominanych 3 ton.

Sterowanie napędami i blokadami odbywa się elektrohydraulicznie. Dodatkowo, ciągnik można doposażyć w szybki układ skrętu (SDD) – czyli podwójny orbitrol, który przyśpiesza ruch kół poprzez zmianę wydatku oleju podawanego na siłowniki (przekłada się to na mniej więcej dwukrotne zmniejszenie ilości obrotów koła kierownicy do wykonania pełnego skrętu).

Bardziej komfortowy

W stosunku do poprzedniej generacji w nowych ciągnikach Lamborghini Strike zastosowano kabiny zawieszone na czterech hydraulicznych silent-blockach, co odczuwalnie ma wpłynąć na komfort pracy. Na uwagę zasługuje również wnętrze czterosłupkowej kabiny, które odznacza się dobrą widocznością i bardzo ergonomicznym rozmieszczeniem wszystkich przyrządów sterujących. Do wyboru mamy aż cztery fotele, jeden z amortyzacją mechaniczną i trzy pneumatyczne.

Pracę z ładowaczem ułatwi możliwość doposażenia w fabryczny szyberdach (szklany lub z tworzywa sztucznego). W kabinie nie zabrakło również udogodnień związanych z doposażaniem ciągnika w dodatkowe elementy takie jak nawigacja polowa, dodatkowe monitory.

Lista dodatkowego wyposażenia jest naprawdę bogata i obejmuje między innymi: dodatkowe uszczelniacze wałów (przydatne podczas pracy na podmokłych terenach), mocne oświetlenie robocze (do 8 lamp), obciążniki kół, balast przedni i tylny, przedni WOM i TUZ, przygotowanie pod ładowacz czołowy, dżojstik do sterowania ładowaczem, inne rodzaje ogumienia, kilkanaście najpopularniejszych zaczepów.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (7)

  • jedrek 2017-02-03 17:52:57
    Aby spelnić coraz to ostrzejsze normy spalin,producenci na tą chwile aby temu sprostać potrafią tylko robic silniki o małej pojemności i wyciąganiu z nich maksymalnej mocy,ta tendencja również dotyczy silników do aut osobowych

  • malorolny 2017-02-03 14:36:34
    @ mirek, jak go sobie po zakupie podokręcasz, podocierasz, doszlifujesz cylindry i na start parę razy powymieniasz olej w skrzyni, tak żeby pozbyć się syfu po docieraniu kół, to może ci pochodzi tyle co C3P, jak lubisz majsterkować to bierz.
  • mirek 2017-02-03 13:29:57
    Ciekawy jestem jaka jest żywotność naszych obecnie produkowanych ursusów, mam w zamyśle zamiar zakup, polecacie czy nie,
  • rolas 2017-02-03 11:07:42
    jakby były normalne stawki za naszą pracę to proszę bardzo, nawet co 10 tys mogę robić kapitalkę, a oleje zmieniać nie co 500 mtg tylko co 300...
  • Xxx 2017-02-03 11:05:12
    Filip. Z powodu norm emisji spalin. Wyciagają z 3.7l 140 km i spelnia normy, ale o zywotnosci to dopiero za 20 lat bedzie mowa.
  • Bagno 2017-02-03 09:59:28
    Ponieważ nadeszła era downsizingu, i będzie coraz wiecej takich jednostek. Już montują 4 cylindrowe motory 180 km do kombajnów zbożowych
  • Filip 2017-02-03 09:24:13
    Ładny ciągnik tylko jest jeden szkopuł. Silnik 4.0L o takiej mocy 116KM jaką on może mieć przybliżoną żywotność 10-15 tys mtg. Dlaczego producenci nie produkują silników z większymi pojemnościami i o podobnych parametrach mocy
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.159.91.117
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!