PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Nowe sieczkarnie Claas Jaguar 900

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 13-10-2016 11:00

Tagi:

Bezstopniowa regulacja prędkości pracy przystawki, udoskonalony przepływ materiału pod bębnem tnącym czy w pełni automatyczny układ napełniania przyczep – również do tyłu. W zmodernizowanych sieczkarniach Claas Jaguar ciekawych zmian jest więcej.



O zmianach jakie wprowadził Claas do swoich maszyn (nie tylko sieczkarni) mogliśmy się przekonać podczas praktycznych pokazów polowych zorganizowanych na początku października br. w gospodarstwie Agrarunternehmen Barnstädt Nieopodal Lipska w Niemczech. Modyfikacje sprowadzają się przede wszystkim do poprawy jakości pozyskiwanej paszy i dopasowania jej do potrzeb konkretnego odbiorcy, a także wydajności, komfortu i ekonomii pracy.

Zaczynając od frontowej części maszyn – tu jest kilka bardzo istotnych modyfikacji, choć nie widocznych na pierwszy rzut oka. Jedną z nich jest wdrożenie bezstopniowego, hydrostatycznego napędu przystawki. Dzięki takiemu rozwiązaniu układ automatycznie reguluje prędkość przyrządu roboczego w zależności od prędkości poruszania się maszyny czy zmiany zawartości suchej masy i długości cięcia materiału, co z kolei wpływa na równomierny przepływ masy, zachowanie równomiernego rozdrobnienia i jednakowe obciążenie układu.

Napęd na przystawkę jest przenoszony za pomocą dwóch silników hydraulicznych umieszczonych z lewej strony korpusu maszyny, z których do przystawki są wyprowadzone dwa wałki napędowe (nie ma pasa z prawej strony bębna nożowego). Jeden wałek służy do napędu dysków , drugi do walców wciągających.

Warto zaznaczyć, że operator może w każdej chwili ręcznie regulować prędkość pracy dysków nagarniacza Z nowym rodzajem napędu mogą współpracować przystawki Pick Up i Orbis.

Oprócz możliwości wyboru napędu hydrostatycznego, można również wybrać opcję z tradycyjnym napędem mechanicznym (prędkość przestawiana ręcznie na przystawce) oraz wersję łączoną: hydrostatyczno-mechaniczną przeznaczona wyłącznie do przystawek z kosiarką Direct Disc. Direct Disc wymaga wysokiego momentu obrotowego przy starcie zespołów tnących gdzie wyłączne zastosowanie hydrauliki mogłoby nie być w stanie zapewnić odpowiednich parametrów pracy, stąd częściowe mechaniczne przeniesienie napędu.

Wybór różnych rodzajów napędów przystawki dają przede wszystkim duże możliwości dopasowania cięcia do charakterystyki plonu (np. automatyczne dopasowanie do zawartości suchej masy w różnych częściach pola) i prowadzonej działalności (pasza dla zwierząt, substrat do biogazowni).

Kolejną zmianą są regulacje przy bębnie tnącym. Stalnica pod bębnem nożowym jest dociskana teraz hydraulicznie zamiast sprężynowo, dzięki czemu można ją łatwo odchylić i ustawić. Po regulacji jest dociskana i utrzymywany jest stały, równomierny docisk podczas pracy. Całą operacją operator może sterować z kabiny.

Zmianą która ma zapewnić wysoką jakość cięcia, jest też automatyczna regulacja klepiska, które zostało zamocowane do podstawy i punktu obrotu. Jego pozycja zmienia się automatycznie wraz z regulacją stalnicy, a odległość od noży pozostaje taka sama na całej długości. Efektem takiego rozwiązania ma być równomierny przepływ materiału niezależnie od stanu noży, co jednocześnie powinno wpłynąć na oszczędności w zużyciu paliwa i zużyciu elementów.

Zmiany dotknęły także układu napędowego kół. Producent zastosował m.in. zamiast jednego silnika hydraulicznego – dwa mniejsze zwiększające ogólną sprawność układu napędowego. To wiąże się również z przekonstruowaniem przedniej osi.

Takie zmiany oznaczają dla maszyny przede wszystkim zwiększony uciąg i możliwości pracy z większymi prędkościami: do 22 km/h w zakresie polowym zamiast dotychczasowych 16 km/h, a w transporcie automatyczną redukcję obrotów silnika do około 1300 obr./min przy prędkości maksymalnej. Obroty silnika zmniejszają się także na uwrociach, co mieliśmy okazję zaobserwować podczas pokazu. Takie rozwiązanie ma wpłynąć przede wszystkim na zmniejszone zużycie paliwa.

Nowością jest także funkcja blokady mechanizmu różnicowego tylnych kół, która może być załączana automatycznie (przy wykryciu poślizgu przednich kół, rozłączna przy prędkości powyżej 15 km/h lub przy skręcie kół) lub w dowolnej sytuacji – ręcznie. Na uwagę zasługuje również hamulec postojowy, załączany automatycznie po ustawieniu dźwigni jazdy w położenie neutralne.

Kolejna rzecz, to nowa kamera systemu automatycznego napełniania Auto Fill, daje teraz możliwość skierowania strumienia sieczki do przyczepy ciągniętej przez ciągnik za sieczkarnią. To bardzo komfortowe rozwiązanie przydatne szczególnie przy rozpoczynaniu zbioru kukurydzy z pola gdy nie ma jeszcze możliwości podjazdu z boku. Zadanie nie jest proste, bo sieczka musi być dokładnie skierowana na dość dużą odległość (ponad ciągnikiem) i w przyczepę ustawioną wzdłużnie do sieczkarni, a nie poprzecznie gdy napełnianie odbywa się tradycyjnym sposobem z boku.

Na monitorze w kabinie można ustawić sposób napełniania (od której strony przyczepy ma być rozpoczęte, czy najpierw ma być zapełniona jedna strona, czy napełnienie ma się odbywać równomiernie na całej długości przyczepy, do jakiego stopnia ma być napełniona itp.). pole wyrzutu sieczki – obrys przyczepy – podczas pracy jest oznaczany zieloną linią, a gdy na przykład przyczepa jest już pełna lub zaczyna nadmiernie odjeżdżać od sieczkarni – kierowca jest informowany i tym sygnałem dźwiękowym a linie zmieniają kolor na czerwony.

Ciekawym dodatkiem dla sieczkarni jest możliwość wyposażenia przystawki w koła transportowe opuszczane hydraulicznie po złożeniu przystawki. Rozwiązanie jest polecane szczególnie firmom usługowym i gospodarstwom gdzie wykonuje się sporo przejazdów między polami. Rozwiązanie jest alternatywą dla wózka transportowego, którego rozłożenie pod przyrządem roboczym zajmuje chwilę czasu i wymaga fizycznej ingerencji operatora.

W roku obrotowym 2017 firma CLAAS oferować będzie trzy serie modeli Jaguar:

-znaną serię maszyn Jaguar 800 (typ 496),

-dostępną już serię Jaguar 900 (typ 497),

-nową serię Jaguar 900 (typ 498).

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.128.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!