Podczas spotkania prasowego w dniach 5-6 września w Centrum Szkoleniowym John Deere w Bruchsal zaprezentowanych zostało szereg nowych produktów, które wkrótce trafią do oferty amerykańskiego koncernu. Gwoździem programu był ciągnik John Deere 5115R reprezentujący nową serię 5R.

- Nowa seria ciągników John Deere 5R oferuje ciągniki kompaktowe, ale z możliwościami premium, zbliżonymi do maszyn dużej mocy – przekonywał Ruben Abajo, specjalista do spraw produktu marki John Deere.

Seria 5R jest na pewno kojarzona przez wielu rolników, ponieważ była już oferowana przez dość krótki okres czasu kilka lat temu. Jak jednak przekonywał Abajo, z nową serią tamtejsze ciągniki łączy jedynie nazwa.

W skład nowej serii wchodzą 4 modele: 5090R o mocy 90 KM, 5100R – 100 KM, 5115R – 115 KM i 5125R o mocy 125 KM. Moc jest generowana z 4,5-litrowych, 4-cylindrowych jednostek napędowych PWX. Za oczyszczanie spalin i spełnienie normy Stage 3B odpowiada m.in. filtr DPF i zawór EGR. Nie ma układu SCR, a więc i potrzeby tankowania płynu AdBlue.

Warto wspomnieć, że silniki dysponują dodatkową mocą o wartości 10 KM przydatną w transporcie. Generuje ją system zarządzania mocą (TPM).

Jednym z kluczowych rozwiązań w nowych ciągnikach jest zastosowanie pełnej ramy zintegrowanej z misą olejową silnika. To pozwoliło na stworzenie zwartej konstrukcji, zwężonej przy silniku, aby generować większy promień skrętu (3,7 m). Jednocześnie pozwoliło to na obniżenie środka ciężkości, przy czym przednia oś została umieszczona w specjalnym przewyższeniu ramy. Dzięki temu nie zmniejszył się prześwit.

Seria John Deere 5R to ciągniki, które gabarytowo są niemal identyczne jak 5M. masa własna jest zbliżona: 4,3 tony, rozstaw osi wynosi 2,25 m, jest więc o 5 cm mniejszy jak w 5M (taki sam jak w dawnej serii 5R, ale przewyższa go masą własną o 400 kg).

Kolejna zupełna nowość w maszynie, to możliwość jednej z trzech przekładni CommandQuad:

  • podstawowa 16/16 z 4 biegami i czterema półbiegami zmienianymi pod obciążeniem ręcznie;
  • 16/16 z możliwością automatycznej zmiany 4 półbiegów, oraz zupełnie nowa;
  • CommandQuad 8 o układzie biegów przód-tył 32/16. Biegi są tutaj zgrupowane w 3 zakresach (A,B i C) i z 8 półbiegami w każdym zakresie przełączanymi pod obciążeniem (również w trybie auto) i trybem ECO, który umożliwia rozwinięcie 40 km/h przy prędkości roboczej silnika 1750 obr./min.