PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Nowy John Deere 5R – kompakt w klasie premium

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 07-09-2016 07:00

Tagi:

Amortyzowana przednia oś i kabina, podłokietnik z pełnym elektrycznym sterowaniem, oświetlenie 360 stopni – kto powiedział, że takie elementy nie mogą być oferowane w kompaktowym ciągniku?



Podczas spotkania prasowego w dniach 5-6 września w Centrum Szkoleniowym John Deere w Bruchsal zaprezentowanych zostało szereg nowych produktów, które wkrótce trafią do oferty amerykańskiego koncernu. Gwoździem programu był ciągnik John Deere 5115R reprezentujący nową serię 5R.

- Nowa seria ciągników John Deere 5R oferuje ciągniki kompaktowe, ale z możliwościami premium, zbliżonymi do maszyn dużej mocy – przekonywał Ruben Abajo, specjalista do spraw produktu marki John Deere.

Seria 5R jest na pewno kojarzona przez wielu rolników, ponieważ była już oferowana przez dość krótki okres czasu kilka lat temu. Jak jednak przekonywał Abajo, z nową serią tamtejsze ciągniki łączy jedynie nazwa.

W skład nowej serii wchodzą 4 modele: 5090R o mocy 90 KM, 5100R – 100 KM, 5115R – 115 KM i 5125R o mocy 125 KM. Moc jest generowana z 4,5-litrowych, 4-cylindrowych jednostek napędowych PWX. Za oczyszczanie spalin i spełnienie normy Stage 3B odpowiada m.in. filtr DPF i zawór EGR. Nie ma układu SCR, a więc i potrzeby tankowania płynu AdBlue.

Warto wspomnieć, że silniki dysponują dodatkową mocą o wartości 10 KM przydatną w transporcie. Generuje ją system zarządzania mocą (TPM).

Jednym z kluczowych rozwiązań w nowych ciągnikach jest zastosowanie pełnej ramy zintegrowanej z misą olejową silnika. To pozwoliło na stworzenie zwartej konstrukcji, zwężonej przy silniku, aby generować większy promień skrętu (3,7 m). Jednocześnie pozwoliło to na obniżenie środka ciężkości, przy czym przednia oś została umieszczona w specjalnym przewyższeniu ramy. Dzięki temu nie zmniejszył się prześwit.

Seria John Deere 5R to ciągniki, które gabarytowo są niemal identyczne jak 5M. masa własna jest zbliżona: 4,3 tony, rozstaw osi wynosi 2,25 m, jest więc o 5 cm mniejszy jak w 5M (taki sam jak w dawnej serii 5R, ale przewyższa go masą własną o 400 kg).

Kolejna zupełna nowość w maszynie, to możliwość jednej z trzech przekładni CommandQuad:

  • podstawowa 16/16 z 4 biegami i czterema półbiegami zmienianymi pod obciążeniem ręcznie;
  • 16/16 z możliwością automatycznej zmiany 4 półbiegów, oraz zupełnie nowa;
  • CommandQuad 8 o układzie biegów przód-tył 32/16. Biegi są tutaj zgrupowane w 3 zakresach (A,B i C) i z 8 półbiegami w każdym zakresie przełączanymi pod obciążeniem (również w trybie auto) i trybem ECO, który umożliwia rozwinięcie 40 km/h przy prędkości roboczej silnika 1750 obr./min.

CommandQuad 8 ma też w standardzie funkcję AutoClutch, której działanie polega na tym, że ciągnik można zatrzymać wyłącznie za pomocą pedału hamulca. Po jego zwolnieniu ciągnik ponownie rusza.

W maszynach zastosowano bardzo wydajny układ hydrauliczny. W standardzie pracują dwie pompy o łącznej wydajności 96 l/min, opcjonalnie 117 l/min. Zawory zewnętrzne mogą być sterowane mechanicznie lub elektronicznie.

Udźwig TUZ to 4,7 t lub opcjonalnie 5,3 t. Warto przy tym podkreślić dużą masę dopuszczalną ciągnika – 8,6 t, co jest najwyższym wynikiem w tej klasie maszyn.

Jeśli chodzi o komfort – tu rozwiązania są w dużej części inspirowane maszynami dużej mocy, a konkretnie serią 8R, dlatego w ciągnikach John Deere 5R można znaleźć takie rozwiązania jak: pełna przednia szyba, oświetlenie LED 360 stopni (opcja), wyświetlacz PDU+ usytuowany na prawym, przednim słupku kabiny, fotel amortyzowany pneumatycznie, który może być obracany pod kątem od 5 do 15 stopni, z regulacją odcinka lędźwiowego oraz opcjonalnym systemem ogrzewania, a także podłokietnik CommandArm (opcja).

Nie można zapomnieć również o kabinie z częściowo przeszklonym dachem, który z przednią szybą łączy tylko niewielka poprzeczka, mechanicznej amortyzacji kabiny (opcja) „miękkiej” przedniej osi (opcja) z niezależnym zawieszeniem wahliwym.

Amortyzacja przedniej osi jest regulowana przez operatora. Do sterowania ładowaczem ciągniki mogą być wyposażone w 3 rodzaje dżojstików (mechaniczny przy siedzeniu, elektroniczny w panelu bocznym i elektroniczny w podłokietniku CommandArm wyposażony dodatkowo w funkcję zmiany biegów i rewers).

W porównaniu do serii 5M, w nowych ciągnikach 5R przód osłony silnika został obniżony o 7 cm, co powiększa kąt widzenia kierowcy.

Nowe traktory 5R to kompakty, które dzięki bardzo szerokim możliwościom konfiguracji mogą zmienić się w bardzo uniwersalne i komfortowe ciągniki. Maszyny można już właściwie zamawiać, choć pełną parą sprzedaż na polskim rynku ma ruszyć dopiero wiosną 2017. Ciągnikom z nowej serii będzie można przyjrzeć się bliżej podczas targów Ago Show.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • rol-mz 2016-09-08 10:12:58
    W wielu ciągnikach masz dwie pompy zamiast jeden współdzielonej wielka mi ci afera.
  • T.B. 2016-09-08 08:25:48
    Bardzo dobry ciągnik, biorąc pod uwagę zwrotność do pracy z ładowaczem czołowym. Zaskoczyła mnie wielowachaczowa oś napędowa stosowana przez john deera dotąd w serii 8. Czekam na więcej informacji.
  • Ja 2016-09-07 21:01:09
    Nie dajcie się nabrać na dwie pompy hydrauliczne - jedna z nich jest od wspomagania. Taki trik ze strony osób odpowiedzialnych za marketing w firmie John Deere. Czy ten jeleń w nazwie znalazł się nieprzypadkowo??
  • tommy 2016-09-07 20:50:42
    wypas, ale jaka będzie cena...
  • mazowszanin 2016-09-07 20:26:39
    A możesz mi powiedzieć co ma wspólnego Fendt z JD?
  • cwanek 2016-09-07 18:10:05
    To nie jest nowa seria tylko fendt 1050 w innych kolorach
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.160.105
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!