Producentów zajmujących się wytwarzaniem części do Bizonów działa na rodzimym rynku bardzo wielu. Stąd też w sklepach i składnicach ilość części zamiennych do kombajnów produkowanych kiedyś przez Fabrykę Maszyn Żniwnych w Płocku jest naprawdę bardzo duża i dostać możemy właściwie wszystko począwszy od młocarni czy sit na najmniejszych śrubkach kończąc. 

Niestety z jakością oferowanych części bywa różnie, często wręcz bardzo słabo. W rozmowie z jednym z pracowników dużego sklepu z częściami usłyszeliśmy, że jakość obecnie oferowanych części jest dosyć niska. O ile spasowanie i zwymiarowanie konkretnych części raczej nie budzą już zastrzeżeń, choć i tutaj zdarzają się niechlubne wyjątki, to większym problemem jest jakość użytych materiałów. Oszczędza się również na grubości danej części, co automatycznie przekłada się na jej mniejszą trwałość.

Różnice w cenach poszczególnych części zamiennych też bywają bardzo duże. Przykładowo, w jednym sklepie znaleźliśmy koło pasowe kosztujące 200 zł i drugie za 130 zł. Na opakowaniu droższego był napis "Produkt polski". Gdzie zostało wyprodukowane to drugie? Na to pytanie każdy z pewnością zna odpowiedź. 

Stąd też pojawiła się kolejna kwestia: czy istnieje jeszcze możliwość zakupu komponentów, które swoim logiem sygnuje bezpośredni następca prawny Fabryki Maszyn Żniwnych, czyli firma New Holland? Z założenia części takie muszą trzymać określone standardy i parametry jakościowe, ponieważ producent maszyny nie może pozwolić sobie na jakiekolwiek ustępstwa w tej kwestii.

Niestety, w tym przypadku odpowiedź jest negatywna. Jak wyjaśnił nam Józef Dębski, specjalista ds. maszyn żniwnych New Holland, który z płocką fabryką związany jest już od ponad 40 lat, firma obecnie nie produkuje części zamiennych do kombajnów Bizon. Ostatnia maszyna z logiem Bizon zjechała z taśmy produkcyjnej w 2004 r. i jeszcze przez 10 lat po zakończeniu produkcji firma wytwarzała części zamienne.

- Wpływ na taki stan rzeczy miał przede wszystkim sam rynek. Do momentu, kiedy spływały do nas jeszcze zamówienia np. z dużych Agrom, było dla firmy opłacalne wytwarzanie tych części. Wraz ze sprywatyzowaniem dużych składnic, zamówienia się skończyły, a na rynek weszli mniejsi, rodzimi wytwórcy części. Firma New Holland, która jest obecnie właścicielem dokumentacji technicznej kombajnów Bizon, nie sprzedała nigdy żadnej firmie produkującej części owej dokumentacji, ale mimo to produkcja takich części ma się całkiem dobrze. Oczywiście z jakością jest już bardzo różnie - wyjaśnia Dębski.

Obecnie właściwie jedynym sposobem na zdobycie oryginalnych części z logiem FMŻ lub New Holland do kombajnów Bizon są ewentualne zapasy magazynowe u dystrybutorów części, wśród których niektóre, tzw. wolnorotujące elementy mogły się jeszcze jakimś cudem ostać.

Podobał się artykuł? Podziel się!