Czy kupując nową maszynę rolniczą warto dopłacać za dodatkowe oświetlenie? To zależy, przede wszystkim od tego czy zainstalowane za dopłatą światła będą spełniały nasze oczekiwania. Czołowi producenci dbają o to aby oferowane przez nich "reflektory w opcji" rozświetlały przestrzeń wokół maszyny niczym stadionowe jupitery. Dobrze, jeżeli taki efekt był przez nas pożądany, gorzej jeżeli wcale nie chcieliśmy oznajmiać całej gminie, że wyruszyliśmy w pole.

 Czasem pomiędzy opcją standard a maxi, przepaść bywa zbyt duża, a dopłata niewspółmierna do oczekiwań i wykorzystania. Oczywiście fabryczne oświetlenie ma wiele zalet, jak chociażby sterowanie wkomponowane czy to w panel kontrolny czy komputer. Warto jednak pamiętać o tym, że na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które możemy skonfigurować pod siebie, wydając zaledwie część dopłaty do fabrycznej iluminacji.

 Rodzaje lamp

 W pojazdach możnaby pokusić się o bardzo uproszczony podział oświetlenia na to, które może (albo musi) być legalnie używane podczas jazdy po drogach publicznych oraz takie którego będziemy używali podczas pracy poza drogami. Oczywiście, można dokonać innych, bardziej skrupulatnych, podziałów, jednakże z punktu widzenia zastosowania w ciągniku, kombajnie, przyczepie czy innej maszynie, ten wystarczy w zupełności.

 Po drodze

 W przypadku świateł użytkowanych na drogach, zobowiązani jesteśmy do przestrzegania określonych przepisów. A zatem taki reflektor musi być homologowany. Homologacja, czyli dopuszczenie do ruchu określa nie tylko to, że w ogóle możemy zastosować dany produkt w naszym pojeździe ale także precyzuje dodatkowe warunki np. typ żarówki czy charakter pracy (światło pozycyjne, mijania, drogowe).

W Unii Europejskiej symbolem homologacji jest litera E z odpowiednimi cyframi oznaczającymi państwo, które dopuściło dany wyrób (Polska E20 inne kraje członkowskie takie jak Niemcy, Francja, Holandia od E1 do E14).

 Dalsze oznaczenie literowe przypisane jest funkcji i typowi danego oświetlenia np.:

A - pozycyjne

B – przeciwmgłowe (przednie)

C – mijania