W sporej części gospodarstw do transportu bel słomy, siana czy sianokiszonki wykorzystuje się standardowe przyczepy ze skrzynią burtową. To dość mało wydajny sposób transportu bel (w zależności od modelu możemy przewieźć maksymalnie 12-14 bel), nie wspominając o niskim komforcie załadunku czy koniczności solidnego zabezpieczania ładunku.

Wyższy komfort prowadzenia załadunku bel oraz ich transportu zapewniają przyczepy dedykowane do tego zadania, którymi jednocześnie można przewozić nawet 18-22 bel o średnicy 1,2 m . Sprawdziliśmy ile zapłacimy za najmniejsze i jednocześnie najtańsze przyczepy platformowe do przewozu bel, pięciu czołowych producentów maszyn rolniczych z Polski (kolejność alfabetyczna, wszystkie kwoty netto).

Metal-Fach T014/1  (27 tys. zł)

Najmniejsza z przyczep przeznaczonych do transportu bel, którą znajdziemy w ofercie firmy Metal-Fach ma oznaczenie T014/1 i w podstawowej wersji wyposażenia kosztuje 27 tys. zł. Jest to zatem najtańsza konstrukcja w zestawieniu, ale jej wyróżnikiem jest również bardzo niska wysokość załadunkowa (odległość od podłoża do platformy), która przy standardowym ogumieniu wynosi 0,84 m. 

Przyczepa ma ładowność 9 t, a jej masa własna to 2,6 t. Skrzynia załadunkowa przyczepy ma długość 6,54 m, choć istnieje możliwość jej rozsunięcia do 7,27 m. Szerokość platformy do załadunku to 2,5 m. Konstrukcja ramy oparta jest na hutniczych ceownikach. W podłodze skrzyni zastosowano blachę o grubości 3 mm. Przestrzeń ładunkowa ograniczona jest przez przednią i tylną ścianę w kształcie półokrągłym dopasowanym do bel o wysokości 1,7 m. Układ jezdny jest oparty  na 2 osiach wyposażonych w resory piórowe oraz ogumienie w rozmiarze 400/60 R15.5.

Metaltech PBD 8 (36,2 tys. zł)

W ofercie Metaltech najtańszą propozycją jest przyczepa PBD 8 o ładowności 8 t, którą możemy kupić za 36,2 tys. zł. Rama tej przyczepy jest wykonana z profili zamkniętych. Jak zapewniają przedstawiciele firmy Metaltech zapewnia to wyjątkową sztywność i trwałość całej konstrukcji. Poza tym w podłodze skrzyni  zastosowano blachę o  grubości 4 mm, co jest jedną z najwyższych wartości w zestawieniu (taką blachę stosuje również Zasław). Standardem jest montaż osi ADR z homologacją na 30 km/h i oponami w rozmiarze 400/60 R15,5. Przyczepy są wyposażone w hamulce znanego producenta - Knorr-Bremse.