Okiełznanie pieniącego się układu będzie tym trudniejsze im mniej jesteśmy biegli w kwestiach hydraulicznych. Oczywiście, zawsze możemy oddać maszynę do warsztatu, jednak czasem sytuacja zmusza nas do natychmiastowej interwencji, bo maszyna musi być sprawna na teraz, a praca wykonana na przysłowiowe "wczoraj". Najlepszą metodą na uniknięcie niewygodnych i kosztownych napraw jest zadbanie o odpowiednią profilaktykę.

Układ hydrauliczny choć potrafi być skomplikowany, w gruncie rzeczy ma niezbyt wygórowane wymagania, typowe dla innych układów jak przeniesienie napędu, czy silnik. Podstawę piramidy potrzeb hydrauliki stanowi, właściwa ciecz hydrauliczna. Przez „właściwa” należy rozumieć taką, jaką zalecił producent, wymienioną w zaplanowanym interwale. Dotyczy to również układów, które korzystają z oleju UTTO (wspólnego dla różnych elementów).

Tuż za wymaganiami związanymi z cieczą, kroczy konieczność zadbania o filtr lub filtry. W zależności od zaleceń dla danej maszyny: regularnie czyszczenie i lub wymiany. W dalszej kolejności powinniśmy pamiętać o tym, by co jakiś czas sprawdzić, w jakim stanie jest kosz ssący (jeżeli jest), kontrolować temperatury podczas pracy, rozglądać się za wyciekami oraz co jakiś czas weryfikować stan przewodów i połączeń.

Po czym poznać że olej zaczyna się pienić

Spieniony olej rozpoznamy gołym okiem. Zmienia on kolor na mętny, a na powierzchni widoczne są pęcherzyki powietrza. Po jakimś czasie ciecz się wyklaruje. Gdy w zbiorniku znalazły się jakieś zanieczyszczenia: inny olej np. przekładniowy, lub woda, wówczas klarowanie zajmie znacznie więcej czasu.

Stało się, maszyna wykipiała

Pierwsze pytanie, jakie powinniśmy sobie zadać, to czy na pewno olej był właściwy? Choć wydaje się to błahe, to częstym powodem takiej awarii jest użycie właśnie niewłaściwego oleju. Zamiast hydraulicznego (Hydrol) oleju typowo przekładniowego (Hipol), podczas gdy w danej maszynie układ hydrauliczny miał swój oddzielny zbiornik, właśnie na olej hydrauliczny.

Drugą równie częstą przyczyną jest nieszczelność układu, konkretnie po stronie części ssawnej: przed pompą, w pompie lub w okolicy mocowania filtra, również sam filtr (zapchany, zużyty, kiepskiej jakości) może być przyczyną pienienia się oleju a zużyta uszczelka przyczyną pobierania powietrza.