PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Płyn "hamulcowy" DA-1 do starych ciągników - czy warto go używać?

Płyn "hamulcowy" DA-1 do starych ciągników - czy warto go używać? Czym jest płyn DA-1, skoro nie płynem hamulcowym?

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 17-01-2016 07:20

Tagi:

Choć płyn DA-1 krążył w obwodach pierwszych powojennych samochodów i maszyn rolniczych, a w międzyczasie pojawiło się kilka nowych generacji płynów hamulcowych, DA-1 wciąż jest w użyciu. Czym jest DA-1 i czy istnieje jakiś powód by wciąż z niego korzystać?



 „DA-1 jest najtańszy, po co mi droższy płyn do sześćdziesiątki?”, „Gdy po DA-1 wlałem DOT3, zgniły mi wszystkie uszczelki”,  „Producent zalecił tylko i wyłącznie taki – układ hamulcowy popsuje się od nowych płynów” - to popularne głosy przeciw przechodzeniu z DA-1 na nowsze płyny.

Wyjaśnienie sensowności ostatniego argumentu jest bardzo ciekawe. Zalecenie fabryczne Ursusa czy Zetora, odnośnie ciągników z lat 50' i 60', brzmiące „Tylko i wyłącznie płyn DA-1”, wzięło się z poważnych niedoborów tychże płynów. W owych czasach, częstą praktyką było samodzielne wytwarzanie płynów hamulcowych.

Podstawowymi składnikami płynów były wówczas: butanol oraz olej rycynowy (przybliżony skład 3:2). I jak to zwykle bywa, raz wyszło to dobrze, raz gorzej, stąd w wielu instrukcjach obsługi pojawiały się wyraźne ostrzeżenia odnośnie płynu. Wspomniane niedobory, miały również swój udział w bardzo lakonicznych wzmiankach o częstotliwości wymiany, bowiem skoro płyn był trudno dostępny to jak zalecać wymianę co sezon?

Uszczelki, to druga kwestia. Tu, legendy na ogół zawierają całkiem spore ziarno prawdy, bowiem jeżeli do układu, który pracował na płynie DA-1, wlejemy np. płyn R3 lub DOT3 lub 4 to wszystkie uszczelki z tworzyw sztucznych prawie na pewno zaczną „puchnąć” w konsekwencji układ zacznie gubić płyn i straci zdolność do pracy.

Dlatego, jeżeli chcemy przejść z DA-1 na płyny R3 czy DOT, bo taki używamy w naszym aucie, powinniśmy zarezerwować więcej czasu i środków po to aby cały układ dokładnie przepłukać, oczyścić i wymienić tzw. elementy gumowe, na nowe.

Skład, cechy – organicznego płynu „hamulcowego” DA-1

DA-1 to mieszanina eterów metylowych, etylowych oraz polipropylenoglikoli i alkoholi wielowodorotlenowych z dodatkami uzupełniającymi (stąd określenie – płyn organiczny, bo składa się głównie ze związków organicznych). Tyle karta technologiczna, a co to oznacza dla potencjalnego użytkownika?

Po pierwsze, tak samo jak płyny DOT i R3, jest toksyczny i podrażnia skórę. Jest trudnopalny a jego pary są cięższe od powietrza (opada podobnie jak propan-butan czyli LPG). To co istotne z punktu widzenia układu hamulcowego:

- temperatura wrzenia nie mniej niż 115 oC, (dla DOT3/R3 nie mniej niż 140-150 OC)
- nie powoduje korozji,
- samozapłon przy 350 oC,
- niemieszalny z płynami DOT 3,4,5 i 5.1 oraz R3.

Ostatnia właściwość jest kluczowa, DA-1 nie można mieszać z żadnym płynem hamulcowym. Jeżeli dojdzie do zmieszania tych dwóch substancji powstanie zawiesina niezdatna do użytkowania, mogąca zapchać zarówno pompę jak i przewody (mówiąc kolokwialnie, płyn będzie przypominał zważoną śmietanę).

Nie mniej, mimo bardzo długiej kariery na rynku, przez niektórych określany jako archaiczny, DA-1 jest wciąż chętnie wybierany. Są ku temu trzy podstawowe powody:

Podsumowując

Poza niższą temperaturą wrzenia – parametrem najistotniejszym jeżeli idzie o płyn hamulcowy, DA-1 z racji swojego składu, może powodować pewne problemy z uszczelkami przystosowanymi do płynów na bazie glikolu, nie jest to zasadą, ale warto mieć na uwadze, że od lat 50, technologia płynów hamulcowych poszła daleko do przodu. Poza tym, ceny najtańszych płynów typu DOT3, zaczynają się już od 6-8 zł za 500 ml.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • Ted 2016-11-03 22:44:23
    Super płyn do konserwacji podwozia. Niewielu wie jak konserwować podwozie płynem da1. Efekty zajefajne a koszt niewielki.
  • ja 2016-01-17 15:24:16
    Niewielu to rozumie, więc w handlu jest coraz mniej dobrze wykonanych części zamiennych, bo przecież można kupić taniej ich zamienniki, który szybko ulegną zużyciu/awarii.
  • paweli 2016-01-17 13:21:55
    niema to jak kupić najtańszy płyn,najtańsze pompki i cylinderki a po miesiącu narzekać:wszystko nowe a niema hamulców i rzucać ku___mi na wszystkich tylko nie na siebie :d
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.30.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!