System Smart Eye Drive (SED) zaprezentowany przez firmę Mitsubishi Agriculture, to zupełnie nowe podejście do prowadzenia maszyn rolniczych, któremu bliżej do rozwiązań stosowanych chociażby w przemyśle motoryzacyjnym (kamery i lidary) niż popularne w rolnictwie systemy bazujące na sygnale GPS wspomaganym siecią RTK lub sygnałem z nadajników geodezyjnych. Kompletny system, który można zainstalować w niemal dowolnym ciągniku, w Japonii kosztuje około 3400 euro i nie wymaga żadnych dodatkowych opłat czy dostępności sieci (ani komórkowych, ani GPS, ani RTK).

Mitsubishi Smart Eye Drive

Z racji struktury japońskiego rolnictwa, najbardziej popularnymi w tym kraju ciągnikami są maszyny niewielkich rozmiarów i do takich maszyn system SED został przystosowany. Z gabarytu, a dokładniej z wysokości maszyny wynika najważniejszy warunek odnośnie poprawności działania.

Sam system, składa się ze specjalnej kamery, która obserwuje to co dzieje się przed ciągnikiem oraz modułu przetwarzającego sygnał. Stąd kryterium wysokości, bowiem kamera musi obserwować pole przed ciągnikiem pod odpowiednim kątem. Kolejnymi dwoma elementami, wchodzącymi w skład systemu, są: serwomotor odpowiedzialny za obracaniem kierownicą, panel kontrolny służący do aktywowania funkcji, oraz czujnik skrętu kół montowany przy przedniej osi.

Działanie systemu polega na analizie obrazu przed ciągnikiem i rozpoznawaniu ścieżki po której powinien jechać ciągnik. Wszelkie, nieruchome obiekty (słupy, studzienki, stojące maszyny) system rozpoznaje jako przeszkody i dobiera poprawkę tak aby je ominąć. W przypadku przeszkód ruchomych, jak zwierzęta czy inne pojazdy, póki co jest bezbronny i po prostu zatrzymuje ciągnik prosząc o asystę operatora.

Niezła dokładność i kłopotliwy zasięg

Podczas testów przeprowadzonych na polach pod Kagoshimą, przy prędkości 1,6 km/h, 37 kW ciągnik z 2 redlinową formierką, na dystansie 90 m udało się uzyskać około 5 cm dokładność pod koniec przejazdu. Jak dowiedzieliśmy się od przedstawicieli Mitsubishi Agriculture, na obecnym etapie system SED daje bardzo dobre wyniki w zakresie od 50 do 200 m (przy 400m dokładność mogłaby wynieść +/- 10cm), umożliwiając jazdę z prędkością do 3,6 km/h.

Sporym problemem jest również praca podczas deszczu, mgły czy w nocy. Wówczas kamera nie jest w stanie poprawnie skanować terenu przed ciągnikiem. Należy jednak pamiętać, że jest to pierwsze tego typu komercyjne rozwiązanie niewymagające drogich modułów GPS oraz sygnału RTK. Być może za kilka lat okaże się, że takie proste systemy oparte na kamerach, ułatwią prowadzenie także większych maszyn, kosztując przy tym niewiele więcej niż wynosi dopłata do klimatyzacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!