Przedni trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ) to przede wszystkim szersze spektrum możliwości wykorzystania ciągnika. Mimo to element cały czas wydaje się niedoceniany przez wielu rolników. Powoli sytuacja ta ulega jednak zmianie, bo jak twierdzą producenci, liczba sprzedawanych podnośników systematycznie rośnie.

OPTYMALNE WYKORZYSTANIE TRAKTORA

Przedni układ zawieszenia narzędzi może służyć nie tylko do "dźwigania" balastu, ale również dzięki dostępnej sporej liczbie maszyn zawieszanych z przodu pozwala na bardziej efektywne i ekonomiczne wykorzystanie traktora. Bardzo dobrym przykładem są tutaj przednie kosiarki, pługi frontalne, siewniki z czołowymi zbiornikami ziarna czy wały doprawiające, a jest to tylko mały wycinek listy możliwości wykorzystania frontalnego podnośnika (oczywiście do działania niektórych maszyn wymagany jest dodatkowo przedni WOM).

Na polskim rynku dostępne są zarówno konstrukcje renomowanych zachodnich producentów, takich jak Züidberg, Sauter czy Goppel, jak również produkty znanych polskich firm, wśród których wymienić możemy m.in. Pol-Agrę czy Pomarol. Zakres udźwigu, jaki oferują frontalne podnośniki, rozpoczyna się od 500 kg, a kończy na 6 t.

Decydując się na zamontowanie frontalnego podnośnika, musimy się liczyć z wydatkiem przynajmniej kilku tysięcy złotych (wszystkie ceny podane w artykule są kwotami netto, a w przypadku cen w euro przeliczone po kursie 4,2 zł). Najtańszą opcją jest zakup podnośnika od polskiego producenta. TUZ o udźwigu 3 ton z firmy Pol-Agra kosztuje około 6200 zł. Jest to wersja podstawowa bez tłumika drgań czy np. wsporników wzmacniających wymaganych przy ciągnikach bez pełnej ramy. Tłumik drgań kosztuje 500 zł, dodatkowa para wyjść hydraulicznych 700 zł, a wsporniki ramy to koszt 600 zł. Płyta czołowa dla obciążników kosztuje zaś w firmie Pol-Agra 800 zł. Jeszcze tańsze są konstrukcje o takich parametrach od mniej znanych producentów i rozpoczynają się od 4000 zł za wersję podstawową.

W przypadku holenderskiego Züidberga cena za podstawowy model o udźwigu 2,8 tony pasujący do ciągników z pełną ramą wynosi 8000 zł, a w firmie Sauter - 8500 zł. Przy traktorach, w których wymagane jest zastosowanie wsporników (niewyposażonych w pełną ramę), ceny podstawowe są wyższe w zależności od modelu o 850 zł do 1200 zł od podanych powyżej. Dodatkowe wyposażenie takie jak amortyzator drgań, który kosztuje około 510 zł, oraz dodatkowe wyjścia hydrauliczne za około 1000 zł są zbliżone cenowo u obu wymienionych producentów. Stosunkowo mało kosztuje także zewnętrzne sterowanie podnośnikiem, którego cena rozpoczyna się od 550 zł, a kończy na 1100 zł w zależności od modelu ciągnika.