PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Przegląd maszyn rolniczych z całego świata - Ameryka Południowa cz.1 Brazylia

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 28-12-2015 09:46

Tagi:

Przeważnie, gdy mowa o Ameryce, rozmówca ma na myśli konkretny kraj – Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. Tak często zapominamy, że jest to zaledwie jedno z 22 państw znajdujących się na tym kontynencie. Inaczej ma się sprawa gdy mowa o Ameryce  Południowej, tu rzadko kiedy sprowadzamy cały kontynent do jednego państwa. A czy wiemy coś o tamtejszym parku maszyn rolniczych?



Federacyjna Republika Brazylii

Największym, a zatem zapewne najbardziej znanym państwem Ameryki Południowej, jest Brazylia, dawna kolonia portugalska, która w 1822 roku uzyskała niepodległość. Kraj ten rozciągająca się od Równika po zwrotnik Koziorożca i zajmuje niemal połowę kontynentu, stąd też wynika duża różnorodność gleb i zasobów naturalnych.

Choć nie cała powierzchnia kraju obfituje w szczególnie urodzajne ziemie, to ich ilość oraz zasobność wód, sprawiają, że już od czasów kolonialnych Brazylia była w ścisłej czołówce regionów wytwarzających największą ilość produktów rolnych, głównie: trzciny cukrowej, bawełny, kawy, kakaowca, manioku czy fasoli. I choć od tych czasów minęły niemal dwa wieki, to wielkie plantacje tychże roślin wciąż stanowią o rolniczej potędze kraju.

Warto wspomnieć, iż Brazylia jest pierwszym krajem, który dzięki wysokowydajnym uprawom trzciny cukrowej może w niedalekiej przyszłości uniezależnić się od ropy naftowej. Już teraz, każdy nowy samochód osobowy musi być przystosowany do pracy na mieszance benzyny i alkoholu etylowego w dowolnych proporcjach, a więc także bez udziału benzyny (E100).

Choć pewne sektory brazylijskiego rolnictwa, są tak samo nowoczesne, zmechanizowane, a niekiedy zautomatyzowane jak w Europie czy Stanach Zjednoczonych, to wiele gospodarstw i mniejszych plantacji wciąż bazuje na taniej ludzkiej, sile roboczej. Wynika to głównie ze specyficznych charakterów wielu upraw (kakaowce, banany, kawa, trzcina cukrowa), do których wyspecjalizowane maszyny są zbyt drogie.

Nie mniej, coraz częściej, na brazylijskiej roli, można spotkać najbardziej zaawansowane maszyny takich firm jak John Deere, New Holland czy z grupy AGCO. A co z produkcją rodzimą? Jest i trzyma całkiem nieźle, mimo dominacji na tamtejszym rynku maszyn Massey Fergusona i New Holland.

 Agrale Tractors – każdemu wedle potrzeb

Już w 1962 roku, jeszcze jako Agrisa- Indústria Gaúcha de Implementos Agrícolas S.A, firma rozpoczęła swoją działalność jako jeden z brazylijskich prekursorów mechanizacji rolnictwa, poczynając od produkcji silników diesla i mikrociągników podobnych do naszego Dzika czy Ursusa C-308. Trzy lata później zmieniono nazwę firmy na Agrale i określono nowe kierunki rozwoju – produkcję lekkich ciągników rolniczych.

Plan zrealizowano w 1968 roku, kiedy to na światło dzienne wyszedł ciągnik Agrale 415. Jego konstrukcja przypominała tą znaną chociażby z Ursusa 330 czy Władimirca T25: prosty dwucylindrowy silnik, zwarta budowa i niezbyt skomplikowany układ przeniesienia napędu, wszystko po to aby nowy produkt był po prostu dostępny dla przeciętnego rolnika. Brazylijskie rolnictwo potrzebowało maszyn, a zatem musiano stale zwiększać produkcję i wprowadzać nowe modele. Do ciągników rolniczych, szybko dołączono także samochody ciężarowe (1982r. TX1100) oraz lekkie auta dostawcze.

W 1988r. doszło do podpisania z argentyńskim oddziałem firmy Deutz umowy, na mocy której Agrale mogło rozpocząć produkcję ciągników w tym kraju. Dziewięć lat później, Agrale nawiązało współpracę z Zetorem, tworząc podwaliny pod nowe serie kompaktowych ciągników.

Początek XXI wieku, to przyśpieszony rozwój własnych konstrukcji. Zdobyte doświadczenie i mocno ugruntowana pozycja na południowoamerykańskim rynku, za którą kryły się znaczne dochody, sprawiły, że dziś w ofercie Agrale, możemy znaleźć cztery serie przeznaczone dla rolnictwa, serię ciągników dla przemysłu, wiele aut dostawczych a także bogatą ofertę dla wojska. Przejdźmy jednak do czterech ciągników jakie składają się na serię 6000 – najmocniejszą i najbardziej zaawansowaną.

 Agrale Seria 6000

Ofertę otwiera model BX 6110 napędzany turbodoładowanym, czterocylindrowym silnikiem produkcji MWM (International Motores – brazylijska firma produkująca silniki z siedzibą w Sao Paulo) o mocy maksymalnej 105 KM przy 2300 obr/min i momencie obrotowym 373 Nm przy 1500 obr/min. Do tego modelu przewidziano ręczną, synchronizowaną skrzynię biegów o dwunastu przełożeniach do przodu oraz czterech do tyłu, maksymalna prędkość jazdy do przodu wynosi około 38 km/h.

Dwutarczowe sprzęgło sprawia, że użytkownik ma do dyspozycji dwie niezależne prędkości WOM 540 oraz 1000. Ponad to, w bazowej wersji wyposażenia, znalazł się napęd na obie osie oraz mechaniczna blokada dyferencjału. Układ hydrauliczny bazuje na pompie o maksymalnym wydatku 51,5 l/min i ciśnieniu roboczym 18 MPa. Maksymalny udźwig tylnego podnośnika wynosi aż trzy tony.

Podstawowa wersja BX 6110 może zostać doposażona między innymi w: dodatkowe oświetlenie przestrzeni roboczej, 3-sekcyjny rozdzielacz, zamkniętą kabinę, oraz aktywny filtr powietrza.

Modele BX 6150 i 6180 są napędzane sześciocylindrowymi silnikami MWM o mocy odpowiednio 140 KM i 168 KM. Wersja 6180 była do niedawna najmocniejszym ciągnikiem w ofercie Agrale. Oba modele, są wyposażone w mokre wielopłytkowe sprzęgła i ręczne skrzynie biegów o takiej samej liczbie przełożeń co w przypadku słabszego BX 6110. Istotną różnicę stanowi elektrohydrauliczne sterownie WOM (540/1000).

Słabsza wersja jest wyposażona w pompy o wydatku 53,8 l/min - stałym i 59,6 l/min, mocniejsza zaś w dwie pompy o wydatku 74 l/min i 51 l/min. Model 6150 w wersji podstawowej dysponuje rozdzielaczem 2-sekcyjnym a 6180 3-sekcyjnym, oba modele można doposażyć w rozdzielacz 3-sekcyjny sterowany elektronicznie. Do pomp o zmiennym wydatku przewidziano 1-sekcyjny rozdzielacz.

Każda z wersji jest wyposażona w dwie pompy: jedną o wydatku stałym (zębatą) oraz drugą z możliwością regulacji wydatku (wielotłoczkową). W przypadku BX6150 maksymalne wydatki pomp to odpowiednio 53,8 l/min oraz 59,6 l/min co w pracy połączonej daje maksymalnie 113,4 l/min. Natomiast dla BX 6180 maksymalne wydatki pomp to 74 l/min oraz 51 l/min co w pracy połączonej daje maksymalnie 125 l/min. Do pomp o zmiennym wydatku przewidziano rozdzielacz 1-sekcyjny, natomiast do pomp o stałym wydatku rozdzielacz 2-sekcyjny (6150) lub 3-sekcyjny (6180).

Ponadto, w obu wersjach istnieje możliwość rozszerzenia instalacji o rozdzielacz 3-sekcyjny. Do tego należy dodać cztery tony udźwigu podnośnika tylnego, hydrauliczne wspomaganie kierownicy oraz możliwość doposażenia podobnie jak w przypadku 6110.

Najnowszym ciągnikiem Agrale, obecnie najmocniejszym, jest model 7215 o mocy 215 KM, który pod wieloma względami przypomina słabszych braci (skrzynia biegów, WOM, napęd 4x4), jednakże ma on również kilka dużo nowocześniejszych rozwiązań, jak chociażby blokady mostów włączane elektrohydraulicznie czy zespół pomp hydraulicznych o łącznym wydatku 192 l/min.

A jak kształtują się ceny? Za podstawową wersję modelu BX 6110 z otwartą kabiną, trzeba zapłacić około 198 tys. reali brazylijskich (190 tys. zł przy kursie 0,98 R$ za 1 zł), sporo, choć biorąc pod uwagę rządowy program pomocy rolnikom, można liczyć na różne formy ulg lub dopłat. Model 6150 jest o około 50-60 tys zł droższy, a za 6180 trzeba zapłacić około 320 tys. zł. Najpopularniejsze w Brazylii, ciągniki o mocy 75 KM, zwykle kosztują około 100 tys. R$.

Proton Primus (Müller 1956-2002) – Najmocniejsze ciągniki z Brazylii

W 1956 r. niemiecki imigrant o dość popularnym w Niemczech nazwisku Müller, założył w Rio de Janeiro firmę Müller, zajmującą się produkcją ciężkich ciągników przegubowych, do zastosowań zarówno rolniczych jak i przemysłowych. Trzynaście lat temu, w 2002r. pakiet większościowy kupiła firma Proton Primus, która od przejęcia Müllera mogła włączyć do swojej oferty ciągniki przegubowe (do tej pory produkowała maszyny budowlane pod innymi markami).

Następca Müllera TM 16 – Proton Primus STA 160

 TM16 miał moc 152 KM i był napędzany silnikiem MWM lub Cummins. Proton Primus 160 przejął silnik dostarczany przez Cumminsa (6 cylindrów 152 KM), oraz skrzynię biegów o dwunastu przełożeniach do przodu i dwóch do tyłu.

Następca Müllera TM 31 – Proton Primus STA 310 – najmocniejszy brazylijski ciągnik

Mocniejszy, a w zasadzie najmocniejszy ciągnik z Brazylii, zmienił się znacznie bardziej. Choć silnik Cumminsa w Müllerze TM31 był o 10 KM mocniejszy od 310 konnego silnika Scani, to nie był tak nowoczesny. Ponadto, Proton Primus 310 otrzymał o wiele nowocześniejszą skrzynię biegów. Zamiast 18 przełożeń do przodu i 4 do tyłu, zagościła tu skrzynia o aż 28 przełożeniach do przodu i 2 do tyłu. Zrównoważono rozłożenie masy ciągnika, po równo na obie osie oraz przymocowano dyszel w środku osi przegubu. To wszystko sprawiło, że nowy ciągnik może pracować z najbardziej wymagającymi narzędziami.

 Firma wciąż, używa nazwy Müller, gdyż jest ona dobrze kojarzona na brazylijskim rynku.

Poza firmami które powstały w Brazylii i działają do dziś oraz marek ogólnoświatowych, na tamtejszym rynku obecnych jest wiele przedsiębiorstw utworzonych z przejętych dawnych oddziałów innych marek, które postanowiły wycofać się z Brazylii, przykładem może być Agritech Lavrale LTDA, dawniej Yanmar de Brasil. A także firmy, które produkują maszyny w kooperacji np. Ursus Brazil (współpraca Ursusa z Mahindrą) czy Montana LS (Południowokoreański LS i Montana Agriculture z Brazylii).

Jednakże, brazylijskie rolnictwo jest zdominowane przez maszyny producentów z USA, Kanady i Europy. Głównym graczem jest Massey Ferguson, który ma ponad 30 proc. udziału w tamtejszym rynku. Tuż za nim jest New Holland oraz John Deere. Maszyny rodzimych producentów stanowią zdecydowaną mniejszość, co tłumaczy ich niewielką ilość. Ale tuż za południowo zachodnią granicą Brazylii jest państwo, które można by nazwać sercem południowoamerykańskiej agrotechniki, o którym niebawem napiszemy w drugiej części artykułu. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • miejski 2015-12-28 22:21:40
    moc,przewidywana rola
  • ciekawy 2015-12-28 17:40:37
    Kategorie ciągników ciężki/średni/lekki zależą jak w boksie od wagi zawodnika, czy może coś jeszcze jest brane pod uwagę w tej klasyfikacji?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.196.31.117
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!