Na pytanie, ile może kosztować najtańszy ciągnik na świecie, trudno by było udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Sądząc po rynku motoryzacyjnym, prawdopodobnie najtańszy nowy ciągnik rolniczy jest produkowany gdzieś w Azji, zapewne w Indiach lub Chinach, podobnie jak najtańsze samochody osobowe (Tata Nano, Bajaj Qute czy Chery QQ). Generalnie, w przypadku aut osobowych, o wiele łatwiej jest ustalić, które z nich jest najtańsze. Ale czy na pewno?

Jeszcze do niedawna najtańszym autem osobowym w Polsce był Ford KA (około 26,900 zł obecnie 30.7 tys), mimo iż tytuł najtańszego przypisywano droższemu o trzy tysiące złotych Loganowi. Jednakże warto zauważyć, że oba te auta należały do różnych segmentów. Sceptycznie nastawieni, powiedzą, że ani jednym ani drugim nie wybraliby się w trasę dłuższą niż po cotygodniowe zakupy.

To przywodzi na myśl czasy kiedy do pracy w polu, przewidziano dwa ciągniki: mały i nieco większy. Wówczas nikogo nie dziwiło, że nawet w kilkunastohektarowym gospodarstwie, podstawowym narzędziem mógł był Ursus C330, do którego dopiero po kilku, kilkunastu latach dołączał starszy brat (albo i nie). A zatem jak jest dziś?

Jedne z wielu, na chwilę obecną najtańsze  - Foton i Solis

Jeżeli nasze poszukiwania zaczniemy do przyjęcia, że nasz ciągnik, powinien być w stanie współpracować z narzędziami rolniczymi, bodaj najskromniejszymi i najprostszymi jednak pełnoprawnie rolniczymi, to jednymi z najtańszych nowych ciągnikiów w 2015 roku, są Foton 254 produkcji Lovol Heavy Industry CO. LTD oraz Solis model 26. Aby wejść w posiadanie pierwszego, w wersji bez kabiny, należy przygotować około 32 tys. zł netto lub około 36-38 tys. zł netto jeżeli chcemy pracować w bardziej komfortowych warunkach, czyli w kabinie. Solisa 26, producent wycenia (w chwili obecnej) na około 33 tys. netto.

 Foton 254 i Solis 26 - przybliżenie sylwetek

Wracając do Fotona 254, jest to jeden z najmniejszych ciągników firmy, gdyż Foton oferuje kompletną gamę ciągników od 20 do 185 KM w sześciu głównych seriach (TE, TB, TA, TD, TF, TG). Podobnie hinduski Solis, który w swojej ofercie ma także ciągniki o mocniejszych silnikach (50, 60, 75, 90 KM).

Zacznijmy do silnika. Model 254 jest napędzany silnikami produkcji Laidong, Jiangdong lub lijia. Wspomniany dział produkcji silników Lovol, ma w swojej ofercie motory od 3 litrów pojemności, tak więc najsłabsze ciągniki korzystają z motorów poddostawców.