PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Przegląd najtańszych ciągników rolniczych

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 29-12-2015 15:16

Tagi:

Gdy przychodzi do kupna nowego ciągnika, bez względu na oczekiwane parametry, zawsze rodzi się w głowie pytanie, ile może kosztować najtańszy z szukanych. Sprawdziliśmy i okazało się, że ceny najmniejszych maszyn zaczynają się od około 33 tys. zł.



Na pytanie, ile może kosztować najtańszy ciągnik na świecie, trudno by było udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Sądząc po rynku motoryzacyjnym, prawdopodobnie najtańszy nowy ciągnik rolniczy jest produkowany gdzieś w Azji, zapewne w Indiach lub Chinach, podobnie jak najtańsze samochody osobowe (Tata Nano, Bajaj Qute czy Chery QQ). Generalnie, w przypadku aut osobowych, o wiele łatwiej jest ustalić, które z nich jest najtańsze. Ale czy na pewno?

Jeszcze do niedawna najtańszym autem osobowym w Polsce był Ford KA (około 26,900 zł obecnie 30.7 tys), mimo iż tytuł najtańszego przypisywano droższemu o trzy tysiące złotych Loganowi. Jednakże warto zauważyć, że oba te auta należały do różnych segmentów. Sceptycznie nastawieni, powiedzą, że ani jednym ani drugim nie wybraliby się w trasę dłuższą niż po cotygodniowe zakupy.

To przywodzi na myśl czasy kiedy do pracy w polu, przewidziano dwa ciągniki: mały i nieco większy. Wówczas nikogo nie dziwiło, że nawet w kilkunastohektarowym gospodarstwie, podstawowym narzędziem mógł był Ursus C330, do którego dopiero po kilku, kilkunastu latach dołączał starszy brat (albo i nie). A zatem jak jest dziś?

Jedne z wielu, na chwilę obecną najtańsze  - Foton i Solis

Jeżeli nasze poszukiwania zaczniemy do przyjęcia, że nasz ciągnik, powinien być w stanie współpracować z narzędziami rolniczymi, bodaj najskromniejszymi i najprostszymi jednak pełnoprawnie rolniczymi, to jednymi z najtańszych nowych ciągnikiów w 2015 roku, są Foton 254 produkcji Lovol Heavy Industry CO. LTD oraz Solis model 26. Aby wejść w posiadanie pierwszego, w wersji bez kabiny, należy przygotować około 32 tys. zł netto lub około 36-38 tys. zł netto jeżeli chcemy pracować w bardziej komfortowych warunkach, czyli w kabinie. Solisa 26, producent wycenia (w chwili obecnej) na około 33 tys. netto.

 Foton 254 i Solis 26 - przybliżenie sylwetek

Wracając do Fotona 254, jest to jeden z najmniejszych ciągników firmy, gdyż Foton oferuje kompletną gamę ciągników od 20 do 185 KM w sześciu głównych seriach (TE, TB, TA, TD, TF, TG). Podobnie hinduski Solis, który w swojej ofercie ma także ciągniki o mocniejszych silnikach (50, 60, 75, 90 KM).

Zacznijmy do silnika. Model 254 jest napędzany silnikami produkcji Laidong, Jiangdong lub lijia. Wspomniany dział produkcji silników Lovol, ma w swojej ofercie motory od 3 litrów pojemności, tak więc najsłabsze ciągniki korzystają z motorów poddostawców.

Bez względu na pochodzenie, motor ma 1.53 litra pojemności, trzy cylindry i jest chłodzony cieczą. Nie posiada turbosprężarki, co wielu może uznać za zaletę inni za wadę. To wszystko składa się na moc maksymalną 25 KM i maksymalny moment obrotowy 88 Nm przy 1650 obr/min. Producent deklaruje, że spalanie nie powinno przekroczyć 278 g/kWh (około 3-4 l/mtg), co przy tak małym silniku może niewiele odbiegać od rzeczywistości. Przy Fotonie, jego konkurent Solis 26, wypada niemal identycznie 24,5 KM i około 75 Nm z trzycylindrowego silnika Mitsubishi o pojemności 1,3.

Skrzynia biegów to prosty „manual”, jednakże wyposażony w rewers, osiem przełożeń oraz napęd na dwie osie. Co ciekawe, możliwe jest doposażenie go w skrzynię 16/4 z dodatkowymi biegami pełzającymi. Prędkość maksymalna tego ciągnika wynosi około 27 km/h. Natomiast prędkości WOM to 540/1000 lub 540/760. Tutaj Solis nieco ustępuje Fotonowi oferując niezsynchronizowaną skrzynie o sześciu przełożeniach do przodu i dwóch do tyłu jednakże dysponuje aż trzema prędkościami WOM 540/540E/1000. Oba ciągniki są wyposażone w napęd na cztery koła.

Układ hydrauliczny bazuje na pompie zębatej o maksymalnym wydatku 26 l/min oraz 2-sekcyjnym rozdzielaczu. Tylnym podnośnikiem, można podnieść od 520 do 700 kg w zależności od wersji. Ciągnik posiada TUZ kategorii 0 lub 1. W Solisie otrzymamy pompę o wydatku 13 l/min i TUZ kat. 1 o udźwigu 6o0 kg.

Masa ciągnika wynosi około 1640 kg, producent przewidział montaż dodatkowego obciążenia: 80 kg z przodu oraz 124 kg z tyłu. Solis jest o 640 kg lżejszy od Fotona i ma nieco mniejsze możliwości dociązenia (2x 15 kg z przodu). Zbiornik paliwa pomieści do 29 litrów, natomiast zbiornik Solisa pomieści o trzy litry więcej.

Wielu na plus dla Fotona, policzy proste i tanie w obsłudze hamulce bębnowe, które w tak lekkim i małym ciągniku w zupełności wystarczają. Podczas gdy Solis może pochwalić się hamulcami tarczowymi w kąpieli olejowej.Choć lista dodatkowego wyposażenia jest dość krótka, dla obu ciągników, to w obu można liczyć na hydrauliczne wspomaganie kierownicy (na zaworze typu orbitrol).

Wszystko ładnie, tylko czy aby na pewno można ten ciągnik nazwać rolniczym bez wymownego uśmiechu na twarzy? Patrząc z perspektywy maszyn tworzonych w duchu socjalizmu, zdecodowanie tak. Jednakże wielu powie, że taki ciągnik nadaje się co najwyżej do sadu, większego ogrodu czy bardzo małego gospodarstwa pod pojedyncza skibę. Czy to źle świadczy o ciągnikach takich jak Foton czy Solis? Nie, bowiem nikt nigdy nie projektował go z myślą o oporządzaniu kilkuset hektarowego pola, a właśnie w celu mechanizacji lżejszych prac.

Można upierać się, że wobec tego najtańszym ciągnikiem będzie również chiński, Dong Feng który za około 38-47 tys. netto zaoferuje nam moc około 35-40 KM, przynajmniej nieco wyższą niż wysłużone C-330. Lub mrągowski Farmtrac (należący do hinduskiego konglomeratu Escorts Group) – seria Escort 530 lub Europeline 535 z cenami poniżej 55 tys. za to mocą 33 lub 48 KM. Dla innych najtańszym i pierwszym godnym miana ciągnika rolniczego będzie MTZ Belarus 820/920 o mocy 81 KM za 70 tys. zł netto. Widać zatem, że jednoznaczne wskazanie najtańszego ciągnika nie jest tak oczywiste.

Póki co, o miano najtańszego walczą ciągniki wielu firm, Foton, Solis, MTZ Belarus, Dong Feng, Framtrac i można by wymienić jeszcze wielu producentów i importerów. Zawirowania na rynku mogą w niedługim czasie sprawić, iż jeszcze bardziej zatrą się różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi maszynami i jednoznaczne wskazanie najtańszego będzie niemożliwe.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (7)

  • Małorolny 2016-01-01 17:00:56
    Szacunek dla C 330 mam bo to produkt 100 % polski, ale mój ojciec dostał z przydziału T 25 jak go przyprowadził to suchej nitki nikt na nim nie pozostawił. Ziemi przybywało pierwszy remont silnika 8000 mth, dziś ma ok.12000 i senatorium został u brata na 3ha. Ja użytkuję od 2 lat farmtraca 555 ma 950mth spalanie od 3 do 5 l i 30 letniego belarusa 65km. następny zakup jeśli dostanę dofinansowanie to belarus 952 bo jeszcz można kupić całą gamę części. A te chiński wynalazki tak jak pol-moty z lat 90 będą stały za 10 lat w pokrzywach bo poza kubotą żaden wschodni producent w Europie nie ma magazynu części zamiennych
  • maxi 2015-12-30 19:34:22
    Kiedy będzie jedna norma do podawania mocy ciągnika i siły uciągu tak jak w samochodach moc, siła , przyspieszenie spalanie itp. W tej chwili to jest ogłupianie chłopa
  • ja 2015-12-30 17:08:56
    Remont starego ciągnika może i jest jakimś wyjściem, ale tylko wtedy gdy części zamienne są odpowiedniej jakości. Niestety to, co teraz jest oferowane w sklepach to zwykłe buble, które szybko rozpadną się w czasie pracy ciągnika.
  • Marcin 2015-12-30 09:10:46
    Spalanie godzinowe w C-330 przy pełnym obciążeniu wg. instrukcji wynosi 2,9l i to jest jak najbardziej możliwy wynik.Sam mam C-330 robi tylko w opryskiwaczu,siewniku do nawozów,przy grabieniu siana i jako napęd do Cyklopa od czasu do czasu.dziś jest to już wysłużony ciągnik ale ciągle sprawny.Silnik miała robiony no ale kiedyś była podstawowym i jednym z pierwszych ciągników we wsi więc mtg. narobiła.Skrzynia natomiast jest w niej bardzo twarda bo ciągnik jest z końca lat 70-tych a ten jego element nie był jeszcze ruszany.
  • wojtek 2015-12-30 08:10:49
    anie-mozecie-zajac-sie-tematyka-maszyn-rosyjskich-co-sie-dzieje-dzisiaj-ztymi-fabrykami-tam-jakie-ciaginiki-i-zaile-tam-produkuja-to-otym-cichosza-wszedzie-ale-za-chiny-to-sie-biora-ech
  • maniek 2015-12-29 22:54:48
    o ile pamiętam to C-330 miała spalanie ok 245g/kWh, a tu podają, że ciągnik o 30-40 lat młodszy ma spalanie większe o 13%, i do tego dawniej pomiary spalania były wykonywane wg normy DIN, a więc o 30-stka jest o kolejne 5% lepsza. Dla mnie C-330 jest ciagnikiem nie do zastąpienia.
  • Dawid 2015-12-29 16:32:12
    Najlepiej to wyremontować c 330 albo c 360 i nie wchodzić w żadną chinszczyzne. Takie jest moje zdanie. Części są cały czas dostępne i samemu można naprawić.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.105.205
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!