PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Przegląd ofert ciągników o mocy 80 KM cz.1

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 11-03-2016 08:09

Tagi:

Ciągniki w segmencie mocy 70-100 KM są ciągle najczęściej wybieranymi wśród polskich rolników. Wybór maszyn w tym zakresie jest bardzo duży. Przygotowaliśmy zestawienie ciągników o mocy około 80 KM.



Często stajemy przed dylematem: czy warto wymienić swój stary ciągnik na nowy o podobnej lub nieco większej mocy np. 80 KM? Większość nowych maszyn w tym zakresie mocy to stosunkowo proste konstrukcje, które często nie odbiegają znacząco od tych z przed kilkunastu lat. Największe różnice dostrzeżemy w komforcie, wydajniejszej i nowocześniejszej hydraulice oraz większej liście wyposażenia opcjonalnego, która pozwoli dopasować maszynę do konkretnych potrzeb. 

Ursus C-382

Szukając ciągnika o mocy 80 KM nie można zacząć inaczej jak od nowego Ursusa C-382. Zacznijmy od silnika. Satysfakcję odczują ci, którzy stawiają na dużą pojemność. Czterocylindrowy turbodoładowany Perkins serii 1100 ma 4400 cm3 pojemności i zapewnia moc maksymalną 82 KM oraz maksymalny moment obrotowy 352 Nm przy 1400 obr/min, a więc całkiem nieźle.

Dalej mamy przekładnię 12x12 z rewersem mechanicznym, choć nie tak wygodnym jak sterowany elektrohydraulicznie, to jednak znacząco poprawia pracę: manewrowanie w polu czy z ładowaczem czołowym. Oczywiście póki co nie znajdziemy tutaj biegów włączanych pod obciążeniem, co ma się za jakiś czas zmienić.

Napęd oczywiście na cztery koła z mechanicznymi blokadami mostów oraz zwolnicami planetarnymi (tył i przód). Maksymalna prędkość jazdy to 40 km/h (m.in. to odróżnia go od Ursusa C-380).

Tylny WOM dysponuje dwiema prędkościami (540 i 750 obr./min.), zarówno zależnymi, jak i niezależnymi, z ręcznym sterowaniem. Przedni WOM jest dostępny jako opcja dodatkowa (ok. 12 tys. zł).

Układ hydrauliczny C382 bazuje na pompie o wydatku 50 l/min i rozdzielaczu dwusekcyjnym. Trzecia sekcja wymagają dopłaty 1000 zł. Jest jeszcze możliwość dołożenia dwóch sekcji pod ładowacz.

Tylny podnośnik ma udźwig 3100 kg, co przy masie ciągnika (bez obciążników) równej 3690 kg jest niezłym wynikiem. W standardzie znajdziemy także 1- i 2-obwodową instalację pneumatyczną.

Przechodząc od ceny, na dzień dzisiejszy model C-382 jest wyceniany na około 109 tys. zł netto, 114 tys. zł, jeżeli dodamy tylną hydraulikę 3-sekcyjną oraz klimatyzację. Ursus przewiduje gwarancję trwającą 4 lata lub 4000 mth.

John Deere 5080G

Kompaktowego "jelonka" napędza czterocylindrowy turbodoładowany silnik John Deere o pojemności 3400 cm3 legitymujący się mocą maksymalną 80 KM i maksymalnym momentem obrotowym 334 Nm przy 1400 obr/min. O czystość spalin w tym modelu dba dość popularny duet czyli DPF i DOC, którym wtóruje cEGR (zawór recyrkulacji spalin z chłodnicą).

Podstawową przekładnią jest prosta synchronizowana skrzynia 12x12 z rewersem mechanicznym. Kolejnym wariantem jest ta sama przekładnia wyposażona w dwa półbiegi w dwóch wariantach maksymalnej prędkości jazdy: 30 i 40 km/h, co daje nam już 24x24 przełożenia. Wyżej jest jeszcze model z rewersem sterowanym elektrohydraulicznie oraz topowa przekładnia Power Reverser 24x12.

Sercem układu hydraulicznego jest mocna pompa, bo o wydatku 96,6 l/min (lub 126,4 l/min za dopłatą) oraz dwusekcyjny rozdzielacz (4 szybkozłącza również z możliwością rozbudowy za dopłatą).

Tylny podnośnik kat. II, podobnie jak w C382 i 934 w wersji podstawowej, podniesie 2700 kg zaś w opcji jest jeszcze podnośnik z udźwigiem 3200 kg. Opcją jest również przedni podnośnik o udźwigu maksymalnym 3040 kg (w całym zakresie 1917 kg). Sam ciągnik waży około 3170 kg.

Tylny WOM, sterowany elektrohydraulicznie, dysponuje trzema prędkościami niezależnymi: 540, 750 i 1000 obr./min., zaś przedni (o ile zostanie wybrany) prędkością 1000 obr./min. W 5080G układ pneumatyczny oraz hydrauliczny do sterowania hamulcami przyczep wymagają dopłaty.

Na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy między innymi: klimatyzację, dodatkowe zaczepy czy szersze ogumienie.

John Deere 5080G kosztuje około 140 tys. zł netto, jednakże jego cena może mocno wzrosnąć, jeżeli zaczniemy go doposażać w przygotowane przez firmę John Deere systemy, funkcje i fabryczny osprzęt. Bogata lista wyposażenia dodatkowego to niewątpliwy plus dla tych, którzy już od maszyny kompaktowych rozmiarów i mocy zwykli wymagać wiele.

Valtra A73

Kolejnym ciągnikiem wartym uwagi jest propozycja grupy AGCO, czyli stosunkowo nowa Valtra A73. Kompaktowy ciągnik napędzany jest silnikiem o trzech cylindrach i pojemności 3300 cm3 co daje 78 KM i 310 Nm przy 1400 obr/min.

Przekładnia nie sprawia niespodzianki. Prosta, synchronizowana 12x12, ale z bezsprzęgłowym, elektrohydraulicznym rewersem jest niewątpliwym atutem Valtry. Przekładnia zapewnia zakres prędkości jazdy 0.8 do 34 km/h. Tylny WOM dysponuje dwiema prędkościami: 540 i 750 obr./min.

Hydraulika również bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach: układ otwarty z zaworami sterowanymi mechanicznie, konkretnie z dwiema sekcjami (4 szybkozłącza). Pompa dysponuje wydatkiem maksymalnym 43 l/min. Tylny podnośnik ma udźwig 2900 kg (na końcach cięgieł), co przy masie ciągnika 2800 kg jest wynikiem więcej niż dobrym.

Nie da się jednak ukryć, że choć producent rozróżnia wersję kompaktową (uniwersalną) i sadowniczą, to parametry modelu A73 mogą okazać się nie spełniającymi oczekiwań, wobec tych, jakie pokładalibyśmy w typowym kompakcie. Sporo rekompensuje jednak cena - około 120 tys. zł netto (z kabiną). Za większy i bardziej uniwersalny model A83 trzeba zapłacić około 160-170 tys. zł netto, ale ten ciągnik to już inna, "wyższa półka".

Case Farmall 85 C

Farmall 85 C jest propozycją dokładnie ze środka oferty ciągników serii Farmall C, w której znajdziemy także trzy słabsze (55, 65, 75 KM) oraz trzy mocniejsze (95, 105, 115 KM). Niezależnie od wariantu mocy, pod maską zawsze znajdziemy czterocylindrowy turbodoładowany motor FPT o pojemności 3400 cm3. Model 85 C dysponuje mocą maksymalną 86 KM przy 2300 obr/min i maksymalnym momentem obrotowym 351 Nm przy 1500 obr/min.

Wariant 85C został wybrany nieprzypadkowo, bowiem właśnie od tego modelu uzyskujemy dostęp do wszystkich oferowanych do serii Farmall C przekładni. W wariancie podstawowym, znajdziemy prostą synchronizowaną przekładnię 12x12 z rewersem mechanicznym, z możliwością wyboru skrzyni z maksymalną prędkością jazdy: 30 lub 40 km/h.

Poszukujących ciągnika do bardziej wymagających prac, można wybrać wersję z rewersem elektrohydraulicznym, zaś pracujących w sadach czy przy uprawach międzyrzędowych - przekładnie wyposażone w dodatkowe biegi pełzające. Nie zabrakło także przekładni z dwoma półbiegami włączanymi pod obciążeniem (24x24).

Napęd trafia oczywiście na wszystkie cztery koła przy czym załączanie napędów i blokowanie mostów może być realizowanie mechanicznie lub elektrohydraulicznie (zależnie od konfiguracji), podobnie jest ze sterowaniem WOM, który standardowo dysponuje jedynie jedną prędkością niezależną: 540 obr/min. Za to na liście możliwych konfiguracji znajdziemy także układy: 540/1000, 540/750 lub 750/1000 oraz dodatkowe prędkości zależne od jazdy: 540/750, 540/1000 lub 750/1000, a także opcjonalny WOM przedni z prędkością 1000 obr./min.

Podobnie ma się sprawa w przypadku układu hydraulicznego, który w podstawowej wersji powinien wystarczyć na potrzeby mniej wymagających klientów. Standardowa pompa hydrauliczna ma wydatek 48 l/min zaś układ posiada trzy pary złączy z tyłu oraz dwie pomiędzy osiami. Opcjonalnie można wymienić bazową pompę na mocniejszą, o wydatku 64 l/min a trzy pary szybkozłączy tylnych zamienić na cztery. Od modelu 85C, tylnym zaczepem możemy sterować elektronicznie (EHC). 

Tylny podnośnik dysponuje maksymalnym udźwigiem równym 3700 kg, 3350 kg w przypadku podnoszenia 610 mm za końcami cięgien. Przedni podnośnik może podnieść maksymalnie 1670 kg i również jest dostępny dopiero od modelu 85 C.

Farmall 85C waży około 3600 kg, natomiast jego maksymalna masa dopuszczalna wynosi 5300 kg lub 6000 kg jeżeli konstrukcja zostanie dostosowana do zwiększonego obciążenia. Wysokość 85ki to 2594 mm, długość 4243 mm a szerokość całkowita 1923 mm. Na podstawowe ogumienie składają się opony 14.9 R20 – przód, 16.9 R30 – tył.

Ostatni punkt to cena, która jak zawsze w dużej mierze zależy od wybranej konfiguracji oraz indywidualnego podejścia dealera. Farmalle 85 C można dostać za około 160 tys. zł netto, zazwyczaj w wersji z przekładnią 20x20 i elektrohydraulicznym rewersem. Modele z prostszymi przekładniami są oczywiście tańsze.

W następnych dwóch częściach wrócimy do środkowej Europy, zajrzymy na daleki wschód, a także sprawdzimy, czym stoją oferty zachodnich producentów.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (14)

  • zibi 2016-03-16 22:12:16
    mój kolega kupi l 11054 w ciągu dwóch lat gwarancji miał 25 napraw przez serwis wpisanych do książki Polski ciągnik z chińskich części
  • Mietek 2016-03-13 18:50:18
    I tak te ciagniki sa za drogie
  • jjj 2016-03-12 06:56:34
    Kupić 2 nowe szt MTZ i działać, po 10 latach 1 sztukę przeznaczyć na części , no i klimatyzację też trzeba za 3-4 tys kupić bo przy ostatnich suszach to nie da się wytrzymać w kabinie
  • oona 2016-03-11 20:32:05
    mtz eta nawet za 10 brutto nie kupujcie ludzie bo to totalny szmelc
  • El Toro 2016-03-11 18:25:00
    MTZ 82 obecnie kosztuje 69 tyś. netto
  • Posiadacz Ursusa H 2016-03-11 14:33:15
    Kupując Ursusa przekonacie się ze zarzyczą sobie transport do serwisu na wasz koszt nawet przy małych usterkach także. Przed zakupem trzeba się tego dowiedzieć. Wiem bo sam to z nimi przerabiałem. Koszty naprawy samemu 100pln dowóz do darmowego serwisu 1000pln.
  • ktusinki 2016-03-11 14:16:34
    ja mam jumza i stanowczo odradzam
  • naiwniaki 2016-03-11 13:30:44
    W Ursusie 4 lata lub 4000mth - zależy co nastąpi szybciej. Za gwarancje płaci oczywiście klient, wszystko jest wliczone w cenę przeglądów - trzeba je koniecznie wykonywać w czasie gwarancji. Dodatkowo 4 lata obejmuje skrzynie i kabinę, na silnik jest 2 lata gwarancji a na układ wtryskowy jest rok czasu.
  • Rafa 2016-03-11 12:48:11
    Dokładnie Zygmunt, kupić bolszewika - tani, mocny i w miarę niezawodny ;)
  • Zygmunt 2016-03-11 12:39:38
    tylko mtz 82. Przy dobrych wiatrach za 80 tysi można wyłapać. A wycieki to z każdego być mogą. Jak się dba tak się ma.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.219.248
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!