W poprzednich częściach przyglądaliśmy się różnym ciągnikom, oferowanym przez producentów zarówno z zachodu jak i dalekiego wschodu, nie zabrakło również Ursusa czy Zetora. Teraz pora spojrzeć na maszyny, które mogą zanęcić nas naprawdę atrakcyjną ceną, co oczywiście będzie nieco okupione wykończeniem czy wyposażeniem dodatkowym.

MTZ Belarus 920.4

Bardziej zorientowani w ofercie białoruskiego producenta mogą się zdziwić, dlaczego w zestawieniu ciągników około 80 KM reprezentantem MTZ jest model 920.4 a nie tańszy o ponad 20 tys. model 820. To prawda, że 820 jest cenowo bezkonkurencyjny (ok. 85-90 tys. brutto za podstawową wersję), niestety niska cena nie bierze się znikąd.

W przypadku 820 powodem bardzo atrakcyjnej ceny jest archaiczna konstrukcja (niesynchronizowana skrzynia, jednoobwodowa instalacja pneumatyczna, most stożkowy – w podstawie). Poza tym, model 920.4 jest o prawie pół tony cięższy, a to robi ogromną różnicę, jeżeli poszukujemy ciągnika podstawowego, który ma faktycznie wykorzystywać swoją moc, "bez mielenia" kołami w miejscu.

Pod maską modelu 920.4 znajdziemy zmodernizowany turbodoładowany czterocylindrowy silnik D245 o sporej pojemności 4750 cm3, który zapewnia moc 84 KM i moment maksymalny 411 Nm przy 1400 obr/min. W tej klasie to bardzo dobre parametry zwłaszcza, jeżeli chodzi o prognozowanie długich przebiegów. Niestety wiele zależy od jakości montażu, z którym bywa różnie, niemniej jakość MTZ z roku na rok ulega poprawie.

W modelu 920.4 mamy do wyboru dwie skrzynie biegów: taką jaka jest w 820, czyli niesynchronizowanie 18x4 lub synchronizowaną 14x4, która będzie znacznie wygodniejsza w użytkowaniu. Dźwignie w ciągnikach MTZ chodzą z dość wyraźnym oporem, aczkolwiek biegi zawsze wchodzą poprawnie – kwestia spasowania elementów.

Białoruscy konstruktorzy postawili na proste jednotarczowe, suche sprzęgło, a więc jego ewentualna wymiana nie powinna być ani droga, ani skomplikowana. W 920.4 nie zabrało jednak paru udogodnień jak: elektrohydrauliczna blokada tylnego mostu, załączanie napędu czy tylnego WOMu dysponującego dwoma prędkościami 540 i 1000. 

Układ hydrauliczny zasilany jest pompą o wydatku 54 l/min (dostępne dla hydrauliki siłowej), a w wyposażeniu standardowym jest rozdzielacz trzysekcyjny (można dołożyć drugi do ładowacza). Tylny podnośnik na końcach cięgieł ma udźwig 4500 kg.