Najważniejszym parametrem przyczep dla większości rolników jest ładowność. Zgodnie z prawem możemy przewozić nimi ładunek o masie od 13 do 14 t, co wynika z ograniczenia dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) pojazdów dwuosiowych do 18 t i uwzględnienia masy własnej przyczep (4-5 t). Jednak każdy z producentów deklaruje ładowność konstrukcyjną (rzeczywistą) co najmniej na poziomie 14 t.

Poza ładownością istotne są wymiary skrzyni ładunkowej. We wszystkich przyczepach spotkamy się z "szerokością paletową" (szerokość wewnętrzna 2,41-2,42 m), która pozwala na wstawienie 2 europalet o długości 1,2 m. Kluczowa, szczególnie dla gospodarstw wykorzystujących przyczepy z obrotnicą również do przewozu okrągłych bel, może okazać się długość skrzyni, która waha się w zakresie od 5 do 6 m. Bezpośrednio z wymiarami przyczep związany jest jeszcze inny parametr - pojemność. Warto wiedzieć, że każdy z producentów oferuje kilka konfiguracji burt i nadstawek pozwalających na dostosowanie pojemności skrzyni do konkretnych wymagań (dla przyczep z burtami 800+600 mm jest to wartość z przedziału 17-20 m3, która w niektórych przypadkach może wzrosnąć do 30 m3 z dodatkowymi nadstawkami).

Przyczepy o ładowności 14 t są dość wysokie (2,8-3 m) - warto zwrócić uwagę na ten parametr, zwłaszcza jeśli zamierzamy, aby współpracowały z mniejszymi kombajnami zbożowymi czy ziemniaczanymi. Poza tym istotna jest wysokość podłogi przyczepy od podłoża, która w sporym stopniu wpływa na położenie środka ciężkości, co przekłada się na stabilność przyczepy. Poza tym niska podłoga stanowi atut, jeśli przyczepa będzie wykorzystywana przy załadunku ręcznym. W zestawionych przez nas przyczepach parametr ten różni się dość znacznie (od 1,36 do 1,48 m).

NIE TYLKO PARAMETRY

Wybór przyczepy powinniśmy rozpocząć od oględzin ramy. Wśród zestawionych konstrukcji najczęściej znajdziemy ramy z profilem zamkniętym lub w kształcie dwuteownika. W teorii rama zamknięta cechuje się dużą sztywnością, która jest pożądana w celu utrzymania szczelności przyczep (z uwagi na ryzyko odkształcania się skrzyni i burt), ale również przy wyładunku materiału na nierównym terenie. Ramy o przekroju dwuteownika lepiej "pracują", a zatem są mniej narażone na pękanie. W tym przypadku jednak ryzyko zgięcia ramy, np. podczas wywrotu na nierównym terenie, jest wyższe. W praktyce trudno jednoznacznie stwierdzić, która z nich zapewni wyższą trwałość przyczepy. Oprócz samego kształtu ramy równie duże znaczenie ma bowiem rodzaj zastosowanej stali, jej grubość czy technologia produkcji.