PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Regeneracja rozrusznika

Regeneracja rozrusznika Fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 15-08-2016 10:56

Tagi:

Choć udział czasowy pracy rozrusznika w trakcie użytkowania maszyny jest niewielki, to gdyby nie te kilka sekund „kręcenia”, niewiele byśmy zdziałali. Dlatego też warto pamiętać aby zadbać o jego stan. Niestety prędzej czy później przyjdzie czas aby dokonać regeneracji.



Właściwa eksploatacja

O ile w wypadku pozostałych układów: mechanicznych czy hydraulicznych, kluczową rolę w długotrwałej, bezproblemowej eksploatacji odgrywają smarowanie i filtracja środka smarnego, o tyle w przypadku rozrusznika, czy alternatora nie zawsze wiadomo co można i co powinno się zrobić aby uniknąć przedwczesnej awarii.

Podczas pracy, prąd rozruchowy osiąga bardzo wysokie wartości, dlatego wszelkie połączenia: klem, zacisku przy włączniku elektromagnetycznym oraz stan przewodu powinny być pewne i nienaganne zaizolowane.

Bardzo częstą usterką są popękane klemy, które uniemożliwiają poprawną pracę rozrusznika, który w końcu przestanie w ogóle dawać jakiekolwiek oznaki życia. Wówczas warto sprawdzić w jakim stanie są wspomniane klemy. Bywa, że kupione przez nas mosiężne elementy w rzeczywistości są wykonane ze Znalu (stopu cynku i aluminium) polakierowanego na złotawy kolor przez co łudząco przypominaj mosiądz.

Sprawdźmy także dokręcenie nakrętek złączy, połączenie wysokich prądów i luzów w najlepszym wypadku skończy się tylko punktowym wypaleniem miejsca wadliwego połączenia w najgorszym zaś może stanowić przyczynę pożaru maszyny.

W okresie zimowym trzeba pamiętać o tym aby nie przeciążać rozrusznika długotrwałą pracą (maksymalnie około 10 sekund) oraz starać się robić przerwy pomiędzy kolejnymi próbami (około minuty). Jeżeli w naszej maszynie występuje problem z doładowywaniem akumulatora, po skończonej pracy doładujmy go prostownikiem.

Regeneracja, co warto wymienić a co można zregenerować?

Najważniejsze pytanie jakie pada podczas każdej naprawy : wymieniać czy regenerować? W przypadku rozrusznika jest ono o tyle zasadne, że koszt fabrycznie nowej części potrafi przysporzyć bólu głowy.

Jeżeli spojrzeć na rozrusznik jako całość czyli: silnik elektryczny, włącznik elektromagnetyczny oraz sprzęgło jednokierunkowe potocznie bendiks, do regeneracji nadają się właściwie wszystkie elementy. Jednak nie zawsze będzie to opłacalne.

W przypadku silnika, podstawową sprawą, po jego uprzednim oczyszczeniu, jest sprawdzenie stanu szczotek oraz tulejek. Te elementy są dostępne i można je wymienić samodzielnie, jeżeli uznamy, że są już mocno zużyte, zwłaszcza gdy do ich demontażu zmusiła nas niewydajna praca rozrusznika przy sprawnej instalacji. Następnym krokiem jest sprawdzenie stanu uzwojenia i wirnika. Usunięcie ewentualnych usterek tych elementów, lepiej zlecić warsztatowi specjalizującemu się w regeneracji silników elektrycznych.

Często problem leży po stronie nie silnika lecz dwóch towarzyszących mu elementów: sprzęgła lub włącznika elektromagnetycznego. Awaria zwłaszcza drugiego z nich może być szczególnie niebezpieczna.

Podczas uruchamiania maszyny zadaniem włącznika elektromagnetycznego jest zwieranie styków, którymi popłynie prąd do uzwojenia rozrusznika. Po cofnięciu kluczyka w stacyjce, lub puszczeniu przycisku start, włącznik powinien przerwać obwód, wyłączając rozrusznik. Zużyte elementy włącznika (zwłaszcza w niskich temperaturach) mogą spowodować, że obwód cały czas pozostaje zamknięty a rozrusznik nie przestaje kręcić. Wówczas należy szybko zdjąć jeden z zacisków akumulatora.

Oddając rozrusznik do regeneracji w profesjonalnym zakładzie powinniśmy otrzymać nie tylko część ale także wykaz przeprowadzonych czynności oraz gwarancję. Dobre warsztaty udzielają nawet półrocznej gwarancji na zregenerowany element.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • wiem 2016-08-15 13:59:10
    W pierwszej połowie 2016 roku, Ukraina zwiększyła zakup sprzętu rolniczego o 35%
  • ktusinki 2016-08-15 13:48:39
    kiedys jak kupilo sie panstwowe klemy to byly a nie te prywaciorskie
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.52.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!