Właściwa eksploatacja

O ile w wypadku pozostałych układów: mechanicznych czy hydraulicznych, kluczową rolę w długotrwałej, bezproblemowej eksploatacji odgrywają smarowanie i filtracja środka smarnego, o tyle w przypadku rozrusznika, czy alternatora nie zawsze wiadomo co można i co powinno się zrobić aby uniknąć przedwczesnej awarii.

Podczas pracy, prąd rozruchowy osiąga bardzo wysokie wartości, dlatego wszelkie połączenia: klem, zacisku przy włączniku elektromagnetycznym oraz stan przewodu powinny być pewne i nienaganne zaizolowane.

Bardzo częstą usterką są popękane klemy, które uniemożliwiają poprawną pracę rozrusznika, który w końcu przestanie w ogóle dawać jakiekolwiek oznaki życia. Wówczas warto sprawdzić w jakim stanie są wspomniane klemy. Bywa, że kupione przez nas mosiężne elementy w rzeczywistości są wykonane ze Znalu (stopu cynku i aluminium) polakierowanego na złotawy kolor przez co łudząco przypominaj mosiądz.

Sprawdźmy także dokręcenie nakrętek złączy, połączenie wysokich prądów i luzów w najlepszym wypadku skończy się tylko punktowym wypaleniem miejsca wadliwego połączenia w najgorszym zaś może stanowić przyczynę pożaru maszyny.

W okresie zimowym trzeba pamiętać o tym aby nie przeciążać rozrusznika długotrwałą pracą (maksymalnie około 10 sekund) oraz starać się robić przerwy pomiędzy kolejnymi próbami (około minuty). Jeżeli w naszej maszynie występuje problem z doładowywaniem akumulatora, po skończonej pracy doładujmy go prostownikiem.

Regeneracja, co warto wymienić a co można zregenerować?

Najważniejsze pytanie jakie pada podczas każdej naprawy : wymieniać czy regenerować? W przypadku rozrusznika jest ono o tyle zasadne, że koszt fabrycznie nowej części potrafi przysporzyć bólu głowy.

Jeżeli spojrzeć na rozrusznik jako całość czyli: silnik elektryczny, włącznik elektromagnetyczny oraz sprzęgło jednokierunkowe potocznie bendiks, do regeneracji nadają się właściwie wszystkie elementy. Jednak nie zawsze będzie to opłacalne.

W przypadku silnika, podstawową sprawą, po jego uprzednim oczyszczeniu, jest sprawdzenie stanu szczotek oraz tulejek. Te elementy są dostępne i można je wymienić samodzielnie, jeżeli uznamy, że są już mocno zużyte, zwłaszcza gdy do ich demontażu zmusiła nas niewydajna praca rozrusznika przy sprawnej instalacji. Następnym krokiem jest sprawdzenie stanu uzwojenia i wirnika. Usunięcie ewentualnych usterek tych elementów, lepiej zlecić warsztatowi specjalizującemu się w regeneracji silników elektrycznych.