PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Remont kapitalny silnika - gdzie i za ile?

Remont kapitalny silnika - gdzie i za ile? Zima to najlepszy okres na poważne remonty maszyn, a zwłaszcza na naprawę główną silnika; Fot. Shutterstock

Autor: Wojciech Denisiuk, Karol Wieteska

Dodano: 21-01-2017 07:10

Tagi:

Remont generalny silnika to szansa na drugą młodość ciągnika lub kombajnu, ale zwykle również duży koszt. W tej części przyjrzymy się bliżej ofercie firm zajmujących się profesjonalną naprawą jednostek napędowych.



Zima to najlepszy okres na poważne remonty maszyn, a zwłaszcza na naprawę główną silnika. Bez większego problemu można wyłączyć ciągnik z eksploatacji na przykład na dwa tygodnie. Ponadto w firmach zajmujących się naprawami sprzętu rolniczego, zimą panuje mniejszy ruch, a w związku z tym terminy realizacji usług są krótsze.

Trzeba jednak zastanowić się ,w jaki sposób przeprowadzić naprawę, aby jej skutek był zgodny z oczekiwaniami, a doskonała kondycja utrzymała się przynajmniej przez kilka kolejnych lat. Niestety, jednostki napędowe ciągników rolniczych są coraz nowocześniejsze, a koszt kompleksowego remontu może wynieść nawet kilkanaście tys. zł.

Czy warto naprawiać?

Mimo wysokich kosztów, naprawa główna jest jedynym uzasadnionym ekonomicznie sposobem na przywrócenie silnikowi dawnej świetności. Tak naprawdę nie ma alternatywy. Nowy motor jest zbyt drogi – jego wartość może przekroczyć wartość ciągnika. Z kolei kupno używanego niesie ze sobą ryzyko, że będzie on w takim samym lub gorszym stanie niż obecny. To, że sprzedający udziela gwarancji rozruchowej pozwala wierzyć tylko w to, że w silnik da się uruchomić bez większych problemów.

Jeśli wszystko wskazuje na to, że remont jest nieunikniony, trzeba podjąć decyzją czy i komu zlecić tak poważną naprawę, czy może wykonać ją samodzielnie (jeśli czujemy się na siłach).

Drogo, ale pewnie

Skorzystanie z usług firmy specjalizującej się w naprawach generalnych silników wysokoprężnych jest sposobem najdroższym, ale również najpewniejszym. Atutem takich firm jest doświadczenie, kompleksowość wykonywanych czynności (od szlifu wału korbowego po naprawy układów wtryskowych), wykorzystywanie części o sprawdzonej jakości, no i oczywiście gwarancja, którą zazwyczaj udzielają na okres 6 miesięcy lub w przypadku silników do kombajnów zbożowych – na jeden sezon.

Profesjonalne firmy, jak na przykład: Zakłady Mechaniczne Zwoleń czy też Zakład Remontów Silników Wysokoprężnych w Iławie RSY SA, po naprawie głównej przeprowadzają test i końcową regulację charakterystyki na specjalnych hamowniach, dzięki czemu można mieć pewność, że silnik dysponuje parametrami porównywalnymi z nową jednostką.

Niestety, profesjonalizm kosztuje. Za remont 6-cylindrowego silnika Ursusa 1624 trzeba zapłacić od 9 do 11 tys. zł wraz z weryfikacją układu wtryskowego, a przywrócenie dawnej świetności 4-cylindrowego motoru popularnej „sześdziesiątki“ to koszt około 5 tys. zł. Ceny te w przypadku firmy ZM Zwoleń nie obejmują jednak naprawy sprzęgła i alternatora, których regeneracja lub wymiana jest polecana przy remoncie głównym. W przypadku firmy z Iławy za kompleksowy remont silnika Ursusa C-360 zapłacimy 5,4 tys. zł, a remont silnika w modelu Ursus 1624 to koszt od 9 tys. zł (dotyczy to również alternatora lub rozrusznika, ale bez sprzęgła).

Nieco taniej jest np. w firmie Agro-Serwis z Krakowa, która remont kapitalny popularnego Ursusa C-360 wycenia na 5,5 tys. zł, ale w tym przypadku wymiana obejmuje również sprzęgło i alternator bądź rozrusznik.

Powyższe ceny obowiązują w przypadku jeśli nie zachodzi konieczność wymiany np. bloku, który z powodu pęknięć lub innych uszkodzeń uniemożliwi prawidłową naprawę. Jeśli zajdzie konieczność jego wymiany cena będzie wówczas odpowiednio wyższa.

Jeśli zaś chodzi o ciągniki zachodnich producentów, to jak udało nam się ustalić, ceny samej robocizny w przypadku renomowanych zakładów są zbliżone do cen napraw polskich konstrukcji (wynoszą pomiędzy 2 do 4 tys. zł, w przypadku mniejszych konstrukcji, do nawet 8 i więcej tys. zł dla bardziej skomplikowanych silników), ale gro kosztów i to niemałych stanowią części zamienne. Dlatego też bardzo często, jak mówią mechanicy, klienci decydują się w takich przypadkach na naprawę konkretnych podzespołów, które uległy awarii po to, by jak najbardziej obniżyć cenę, która w przypadku kapitalnego remontu może wynieść nawet kilkanaście tys. zł. Ciężko podać w tym miejscu ceny remontu kapitalnego takich maszyn, gdyż składa się na to zbyt wiele zmiennych wpływających na cenę i każdorazowo praca taka musi być indywidualnie wyceniona. 

Polecony fachowiec

Tańszym sposobem jest zlecenie remontu warsztatowi w najbliższej okolicy. Trzeba jednak znaleźć kogoś, kto specjalizuje się naprawach pojazdów konkretnych marek. Nie ma bowiem pewności, że ktoś kto zawsze zajmował się naprawami tylko Ursusów dobrze przeprowadzi remont na przykład znacznie nowocześniejszego John Deere'a.

Warto przed dostarczeniem silnika do zakładu, ustalić wszystkie warunki cenowe. Oczywiście pełen zakres prac będzie znany dopiero po weryfikacji części, ale już na początku można mniej więcej oszacować koszty, chociażby ustalając jakiego producenta podzespołów użyjemy. Jeśli pozostawimy taką decyzję w rękach warsztatu, ponosimy ryzyko, że użyje on gorszych jakości części, tylko po to, aby zwiększyć swój zysk.

Bardzo ważne jest też ustalenie okresu i warunków gwarancji na usługę. Ponadto pamiętajmy, że rezygnując z faktury tracimy właściwie szansę na dochodzenie swoich praw w sytuacji, gdy po kilku miesiącach pracy silnik ulegnie awarii w wyniku źle przeprowadzonego remontu.

W następnym artykule podpowiemy, co możemy naprawić we własnym zakresie oraz podamy kilka praktycznych wskazówek i ceny podstawowych usług ślusarskich.

>>> Czytaj również: Samodzielny remont silnika - najważniejsze zasady i porady

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (10)

  • amnik28 2017-12-27 22:15:32
    Usługi w zakresie regeneracji silników które mógłbym polecić znajdują się w firmie www.jurgal.com.pl . Zrobili na mnie ogromnie dobre wrażenie, jak dotąd zawsze było wszystko w porządku, polecam.
  • koło biłgoraja 2017-11-15 22:09:00
    Zwolenia nie polecam perkins 4 nie wytrzymał 500mot
  • Szukają warjatów 2017-02-10 20:23:05
    Robiłem szlif wału w Zwoleniu Gość robił dwa wały jednocześnie nieco się zagapił i poszedł z 2 na 3 szlif. fachowiec może i niezły ale bez przesady dwa na raz. Kolega dał im 60tkę silnik do remontu był pewny jakości po roku padło.Nie polecam.
  • ... 2017-01-25 20:47:26
    w zwoleniu to partacze, też nie polecam.
  • rolleblade 2017-01-22 22:44:21
    W zwolenia mojemu koledze tak zrobi silnik od Bizona że w następne żniwa olej brał. Nie polecam tych krętaczy!
  • Jurek 2017-01-22 10:33:34
    A co to za ursus 1624?
  • Mistrz 2017-01-21 19:47:24
    Wielka szkoda że poniektórym oleju w głowach nie można uzupełnić, po lekturze GW, i widowisku emitowanym w TVN, takowy KOD zwolennik potrzebuje natychmiast serwisu rozumu :D
  • kraj kwitnącej lipy 2017-01-21 17:43:36
    w każdej wsi powinien stać pomnik prof. Habicha, Szydelskiego i innych, co wy byście zrobili gdyby 30ki i 60ki nie zostały dostosowane do obsługi przez ludzi pozbawionych jakiejkolwiek kultury technicznej... puf puf dycha "oranżady" odbarwionej kwasem pół na pół z olejem silnikowym zlanym z passata na mtg i w pole
  • zrób to sam 2017-01-21 11:04:29
    Ale progi na tych tulejach to ani chybi perkins po 500 mtg
  • najlepsze maszyny 2017-01-21 10:38:30
    Kto w ursusach robi kapitalny remont przewzanie wymienia sie tuleje panewki zawory i w pole moj dziadek to nawet traktora nie rozpoławial jak robil remont w 80 a 30 jak robił sasiadowi to zajeło mu do południa czasu , silnik do bizona tydzien przed zniwami a najlepsze ze wszystko działało po 10 lat bez awari.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.83.221
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!